Modernizacja infrastruktury komunikacyjnej
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: piątek, 03, październik 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4465
Po latach zastoju, inwestycje w miejski transport szynowy dotarły również na Górny Śląsk. W centrum stolicy województwa, w 2012 roku rozpoczęto realizację projektu pod nazwą "Przebudowa Strefy Śródmiejskiej Miasta Katowice". Jego celem jest między innymi rewitalizacja katowickiego rynku. Przy okazji, skorzystać ma również tramwajowa infrastruktura torowa w tym rejonie, jakkolwiek realizowany projekt wśród wielu na pewno wzbudza wiele kontrowersji.
Prace w centrum Katowic rozpoczęły się 3 marca 2012 roku. Celem przebudowy od początku było przekształcenie dotychczasowego placu noszącego szumnie miano rynku w rzeczywisty salon w centrum miasta. Jednocześnie, całkowitej przebudowie ulec miał układ torowy w tym rejonie. Zmieniona została lokalizacja torowiska, a także relacje z których korzystać będą tramwaje.
Najważniejszą zmianą w stosunku do stanu dotychczasowego jest niewątpliwie likwidacja relacji torowej na kierunku wschód - północ, czyli z ulicy Warszawskiej w aleję Korfantego. W zamian pojawiła się relacja wschód - południe, czyli z ulicy Warszawskiej na ulicę św. Jana. Zastosowanie takiego układu podyktowane było ponoć chęcią "stworzenia przestrzeni publicznej" przed budynkiem Teatru Śląskiego. W rezultacie jednak pozbawiono możliwości bezpośredniego przejazdu od strony Zawodzia w kierunku katowickiego "Spodka". Z relacji tej przez lata korzystało wiele linii, a także tramwaje wyjeżdżające lub zjeżdżające do zajezdni. W zamian pojawiła się relacja, która niekoniecznie może cieszyć się takim zainteresowaniem pasażerów, jak zlikwidowana.
Drugim kontrowersyjnym elementem inwestycji jest likwidacja torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Pocztowej. Połączenie w kierunku Brynowa oczywiście pozostawiono dzięki budowie dwukierunkowego torowiska w ulicy św. Jana. W rezultacie wyprostowano przebieg trasy tramwajowej w relacji północ - południe, co niewątpliwie jest pozytywną zmianą. Niestety, jednocześnie pozbawiono możliwości zawracania na układzie ulicznym: Rynek - św. Jana - Dworcowa - Pocztowa. Dotychczas bowiem, dzięki istnieniu łączników torowych, możliwe było zawrócenie zarówno tramwajów jadących od strony alei Korfantego, jak i od Brynowa.
Pozostałe zmiany wprowadzone wraz z przebudową układu torowego w centrum Katowic nie wzbudzają już tyle emocji. Całe torowisko na ciągu północ - południe, na długości katowickiego rynku, zostało przesunięte w kierunku wschodnim, tak że znajduje się na przedłużeniu ulicy św. Jana.
Zmieniono również układ przystanków. W relacji północ - południe zlikwidowano dotychczasowy przystanek znajdujący się na rynku. W zamian powstać mają dwa przystanki - pierwszy na alei Korfantego nieopodal Muzeum Śląskiego i drugi na ulicy św. Jana przy skrzyżowaniu z ulicą Dworcową. Przebudowano również przystanek na ulicy Warszawskiej.
W oryginalnym projekcie zastosowano również ciekawe rozwiązanie podświetlenia torowiska tuż przed jadącym tramwajem. Celem takiego rozwiązania miało być ostrzeganie pieszych przed wejściem bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd. Wygląda jednak na to, że chyba zrezygnowano z tego rozwiązania. W zrealizowanym już torowisku nie widać ewentualnych elementów iluminacji.
Roboty, które rozpoczęły się w marcu 2012 roku, podzielone zostały na kilka etapów. W trakcie prowadzenia robót, na pewien czas odcięta została zajezdnia Katowice Zawodzie. W tym czasie uruchomiono zastępczą linię tramwajową, która kończyła bieg na ulicy Warszawskiej. Linię obsługiwał tabor dwukierunkowy, który przejeżdżał z jednego toru na drugi dzięki montażowi tymczasowej nakładkowej przejazdówki torowej. Po roku prac, właściwie udało się zrealizować docelowy układ torowy. Do wykonania pozostała jednak wymiana nawierzchni rynku.
Prezentowana inwestycja, mimo kontrowersji, niewątpliwie jest wydarzeniem bardzo pozytywnym. Centrum Katowic ma w końcu szansę zyskać nowe i znacznie lepsze oblicze, a wraz z nim komunikacja tramwajowa w tym rejonie. Warto podkreślić, że to nie jedyny projekt zarówno w Katowicach, jak i w całej Aglomeracji Śląskiej. W najbliższej okolicy odnowione mają być ciągi torowe między innymi w alei Korfantego i w ulicy 3 Maja. Wcześniej wyremontowano już torowisko w ulicy Warszawskiej. Jednocześnie, rozpoczęła się realizacja dużego projektu współfinansowanego z Funduszy Unijnych, pod nazwą „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Dzięki temu, po latach zaniechań i niedoinwestowania infrastruktury, w końcu zapoczątkowano działania mające charakter kompleksowy. Poza remontami torowisk w miastach Śląska i Zagłębia, zmodernizowanych ma być 75 wagonów typu 105Na. Jednocześnie, już zamówiono 30 nowych tramwajów w bydgoskich zakładach PESA. Będą to pierwsze od ponad dekady nowe tramwaje na torach w GOP.
ZDJĘCIA Z LIPCA 2012 ROKU
ZDJĘCIA Z KWIETNIA 2013 ROKU
ZDJĘCIA Z SIERPNIA 2014 ROKU
Prace przy modernizacji torowisk w centrum Katowic dobiegły końca. W dniu 5 marca 2014 roku oddano do użytku odnowiony Plac Wolności, dzięki czemu tramwaje powróciły na wszystkie relacje. Nowy wygląd zyskał nie tylko katowicki Rynek, ale również ulica 3 Maja oraz sam Plac Wolności. Generalnie centrum miasta prezentuje się po przebudowie bardzo pozytywnie.
Modernizacja infrastruktury tramwajowej postępuje na terenie całej sieci Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Niezwykle ważnym wydarzeniem było przywrócenie po 6 latach przerwy kursowania tramwajów wzdłuż ulicy Łagiewnickiej i Świętochłowickiej w Bytomiu. W dniu 29 czerwca 2014 roku znów zaczęły kursować tędy tramwaje. W ramach modernizacji nie tylko odnowiono torowisko, ale także dobudowano drugi tor na całym odcinku. Obecnie prowadzone są jeszcze prace remontowe przy torowisku na ulicy Jagiellońskiej w centrum Bytomia, skutkiem czego tramwaje linii 5 i 7 nie mogą dotrzeć na Plac Sikorskiego. Jednak przywrócenie tej relacji jest już właściwie tylko kwestią czasu.
Komentarze