Przedłużenie PST do Dworca Głównego
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Poznań
- Opublikowano: wtorek, 19, styczeń 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2871
W 2013 roku w ramach artykułu o inwestycjach komunikacyjnych realizowanych w Poznaniu na turniej EURO 2012 opisywaliśmy między innymi powstające przedłużenie trasy PST do kolejowego Dworca Głównego. Trasa ta ostatecznie została oddana do eksploatacji jesienią 2013 roku.
Gdy pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku do użytku oddana została trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, niemal od razu okazało się, że największą wadą szybkiej trasy jest punkt jej włączenia do reszty sieci tramwajowej w mieście. Pasażerowie ekspresowo docierali bowiem na skrzyżowanie przy moście Teatralnym i tu musieli spędzić nawet kilka minut w zatorze do sygnalizacji świetlnej. Na jednym wlocie skrzyżowania spotykały się bowiem linie tramwajowe z całego północnego Poznania. Już w trakcie budowy PeSTki planowano przedłużyć jej trasę w wykopie wzdłuż torów kolejowych do Dworca Głównego. Zabudowano nawet pierwsze słupy trakcyjne, które na tory musiały czekać piętnaście lat.
Warto podkreślić, że wzdłuż ulicy Dworcowej istniało niegdyś torowisko. Tramwaje zjeżdżały z mostu w ciągu ulicy Święty Marcin wprost pod budynek dworca kolejowego. Trasa ta została jednak zlikwidowana w 1970 roku. Po latach odbudowano coś na wzór tego połączenia, z tym że torowisko tramwajowe znalazło się tym razem po zachodniej stronie stacji kolejowej, a nie w jej środku.
Nowa trasa, będąca przedłużeniem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, kończy się przystankiem "Dworzec Zachodni". Stąd przejściem podziemnym można udać się na wszystkie perony dworca Poznań Główny. W bliskim sąsiedztwie tego przystanku powstała pętla tramwajowa, która wykorzystywana jest przez szczytową linię numer 19. Pozostałe tramwaje korzystają z włączenia nowej trasy do ulicy Głogowskiej. W ten sposób zapewnione zostało alternatywne połączenie względem istniejącej trasy tramwajowej w ulicy Roosevelta.
W latach 2012 - 2016 prowadzone były prace związane z przebudową ronda Kaponiera. Powstał wówczas w tym rejonie dwupoziomowy węzeł tramwajowy oraz parking wielopoziomowy pod jezdnią ulicy Roosevelta. Na czas prowadzony prac wstrzymywano ruch tramwajów zarówno na poziomie ronda, jak i na równoległej trasie, poprowadzonej wzdłuż torów kolejowych.
Prace związane z przebudową ronda Kaponiera trwało do końca sierpnia 2016 roku. Dwa tygodnie później oddano do użytku nowy, podziemny przystanek tramwajowy, zlokalizowany na przedłużeniu trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca kolejowego. Od tego czasu mogą z niego korzystać pasażerowie.
PSMKMS & Impuls