Prezentacja tramwaju Moderus Gamma
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Poznań
- Opublikowano: wtorek, 29, listopad 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4393
Pod koniec listopada 2016 roku w Poznaniu zaprezentowany został pierwszy w pełni niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany przez firmę Modertans. Moderus Gamma jest pojazdem, obok którego zdecydowanie nie da się przejść obojętnie.
Modertrans jest spółką córką Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Firma powstała w dniu 31 grudnia 2005 roku w wyniku wydzielenia ze struktur MPK Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach i Wydziału Napraw Tramwajów MPK Poznań. Przez kolejne lata, zakład przede wszystkim modernizował dla Poznania i innych polskich miast wagony z rodziny 105N oraz używane wozy GT8, pochodzące z Niemiec. Modertrans zajął się również budową nowych wozów tramwajowych. Początkowo były to czteroosiowe, wysokopodłogowe wagony Moderus Alfa, nawiązujące swoją konstrukcją do wozów z rodziny 105N. Następnie podjęto produkcję pojazdów częściowo niskopodłogowych, posiadających trzy człony, z których środkowy posiada obniżone wejście. Tramwaje te określone zostały rodziną Moderus Beta. Firma cały czas przymierzała się jednak do budowy całkowicie niskopodłogowego tramwaju. I w końcu się udało.
W dniu 18 listopada 2016 roku Modertrans po raz pierwszy pokazał swój nowy tramwaj. Pierwsza prezentacja odbyła się tylko dla zaproszonych gości. Kilka dni później, 27 listopada przy okazji dnia otwartego zajezdni Franowo, każdy mógł zobaczyć nowy pojazd.
Moderus Gamma tak naprawdę pod względem funkcjonalnym nie różni się od konkurencyjnych modeli takich firm jak PESA czy Solaris. Pojazd posiada 32 metry długości i pięć członów. Na pokład może zabrać 244 pasażerów, w tym 63 na miejscach siedzących i 3 na dodatkowych miejscach rozkładanych do siedzenia. Tramwaj jest w pełni niskopodłogowy dzięki zastosowaniu wózków bez klasycznej osi.
To co niewątpliwie wyróżnia nowy pojazd, to jego wygląd zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Projektantom firmy Modertrans niewątpliwie udało się stworzyć pojazd, obok którego nie da się przejść obojętnie. Ten tramwaj może się podobać lub też nie, ale na pewno zwróci uwagę każdego, kto tylko zobaczy go na ulicy. Już sama ściana czołowa w sposób istotny różni się od stosowanych w konkurencyjnych wagonach. Ostre kształty nadwozia i charakterystyczny "grill" osłaniający komorę sprzęgu mogą budzić skojarzenia chociażby z samochodem sportowym. Dobrze zaprojektowana została też linia boczna wozu. Całe wyposażenie elektryczne zainstalowane na dachu udało się bowiem ukryć za osłonami, dzięki czemu nic nie wystaje poza obrys wagonu. Również osłony wózków wyglądają zdecydowanie lepiej niż w innych tramwajach. Zarówno w środku wozu jak i na zewnątrz dominuje kolor błękitny, nadając pojazdowi "kosmiczny" charakter. Metalizowany lakier, charakterystyczny dla pojazdów firmy Modertrans, dodatkowo wzmacnia wizerunek tramwaju. W środku jest stosunkowo przestronnie, nawet w przejściach pomiędzy fotelami zlokalizowanymi nad wózkami. Uwagę zwraca bardzo dobre wykonanie tramwaju. Już na pierwszy rzut oka widać różnicę w jakości montażu i zastosowanych elementów w stosunku chociażby do Moderusów Beta.
Moderus Gamma ma za sobą pierwszą prezentację. Na razie nie wiadomo więc, jak nowy pojazd będzie sprawował się w normalnej eksploatacji. Jeżeli jednak konstruktorom z Modertransu udało się zaprojektować niezawodny tramwaj, może on stać się istotną konkurencją dla pozostałych krajowych producentów taboru szynowego. Na pierwsze oceny eksploatacji Gammy musimy jednak jeszcze poczekać.
Komentarze