/** */

Poznańskie nowości - wiosna 2018

Poznańska komunikacja tramwajowa, podobnie jak w wielu innych polskich miastach, przeżywa obecnie swój rozkwit. Trwają dostawy nowych pojazdów, a infrastruktura poddawana jest modernizacji. Zapraszamy na przegląd najciekawszych inwestycji tramwajowych, prowadzonych obecnie w stolicy Wielkopolski.

 

Z początkiem maja 2018 roku prototypowy wagon Moderus Gamma powrócił na ulice Poznania. Obecnie obsługuje brygadę numer 7 na linii 16. Tramwaj cechujący się niecodziennym designem może również pochwalić się niską podłogą na całej długości pojazdu, przestronnym i dobrze klimatyzowanym wnętrzem, a także użytecznymi urządzeniami elektronicznymi, przygotowanymi z myślą o pasażerach.

 

Podczas próbnej eksploatacji dostrzec można również pewne wady. Z uwagi na sztywne wózki, wagon bardzo nieprzyjemnie wchodzi w łuki. Szczególnie w pierwszym członie odczuwalne jest szarpnięcie. Z tego względy motorniczy przed skrętem musi zdecydowanie zmniejszyć prędkość, aby pasażerowie nie odczuli zbyt dużego dyskomfortu. Na szczęście do podobnych sytuacji nie powinno dochodzić w seryjnie produkowanych wagonach Moderus Gamma, które zamówiło poznańskie MPK. Pojazdy te będą posiadać bowiem skrętne wózki.

 

Elementy wewnętrzne wagonu są dość dobrze spasowane ze sobą. W środku widać natomiast nieestetyczne zacieki kleju na łączeniach. Niewygodnie siedzi się również na fotelach pasażerskich, umieszczonych nad wózkami od strony przejścia. Miejsca te zlokalizowane są bowiem nad pociętymi podestami. W rezultacie pasażer musi trzymać jedną z nóg w powietrzu. Miejmy nadzieję, że wspomniane mankamenty zostaną usunięte w pojazdach produkowanych seryjnie.

Moderus Gamma n...
Moderus Gamma w...
Moderus Gamma z...
Wnętrze tramwaj...
Wnętrze tramwaj...
Elektroniczne u...

Dostawa pierwszych wagonów Moderus Gamma zamówionych przez MPK Poznań spodziewana jest na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku. Być może końcowy montaż tramwajów będzie prowadzony w odnowionej, trzytorowej hali przeznaczonej do produkcji tramwajów i autobusów, znajdującej się dosłownie 200 metrów od zajezdni tramwajowej na Franowie.

Hala firmy Mode...
Być może w tym ...

W 2016 roku rozpoczęto dostawy innych, fabrycznie nowych wagonów tramwajowych, produkowanych przez firmę Modertrans. Mowa o częściowo niskopodłogowych wozach Moderus Beta. W sumie do 2017 roku dostarczono 20 wagonów jednokierunkowych MF 20 AC oraz 10 dwukierunkowych MF 22 AC BD. Pojazdy te są bardzo zbliżone do wcześniej produkowanego modelu MF 02 AC, którego 24 sztuki dostarczył Modertrans do Poznania w latach 2011 - 2015. Różnice w nowszych wozach dotyczą przede wszystkim wyposażenia wnętrza. Wagony dwukierunkowe otrzymały oczywiście drzwi po obu stronach, a także dodatkową kabinę motorniczego. W związku z dostawami wagonów Moderus Beta i Gamma, poznańskie wagony typu 105Na wyjeżdżają najpewniej ostatnie kilometry i niedługo większość z nich zniknie z ulic miasta.

Moderus Beta nu...
Moderus Beta nu...
Moderus Beta nu...
Po dostawie wag...

Dwukierunkowe Moderusy Beta wykorzystywane są obecnie podczas trwającej przebudowy ulicy Święty Marcin, obsługując tymczasową końcówkę torową w rejonie Placu Wiosny Ludów. W celu umożliwienia zawrócenia, na ulicy Strzeleckiej zainstalowano przejazdówkę torową. Dzięki temu dwukierunkowe tramwaje mogą przejechać z jednego toru na drugi i po zmianie kierunku wyruszyć w drogę powrotną. W tym rejonie zawraca tymczasowa linia tramwajowa numer 29, kursująca z Dębca. Do jej obsługi kierowane są dwukierunkowe wagony Moderu Beta oraz GT8ZR. Druga tymczasowa linia tramwajowa numer 23 kursuje ze Starołęki na Plac Wiosny Ludów. W tym przypadku zmiana kierunku odbywa się na istniejącym trójkącie torowym. Tramwaje wycofują wzdłuż ulicy Marcinkowskiego.

Dwukierunkowy w...
Dwukierunkowy w...
Tymczasowa końc...
Tramwaj linii 2...

Modernizacja ulicy Święty Marcin uniemożliwiła dwukierunkowy przejazd tramwajów przez centrum Poznania. W związku z tym linie tramwajowe numer 5 i 16 kursują przez Plac Wolności tylko w kierunku od przystanku Kórnicka. W przeciwną stronę linia 5 jeździ przez Półwiejska, natomiast linia 16 przez Plac Wielkopolski. Przebudowa ulicy Święty Marcin zajmie jeszcze wiele miesięcy. Obecnie trwają prace przy budowie nowego torowiska tramwajowego, które zlokalizowane będzie bliżej południowej pierzei. Ulica docelowo ma się stać prawdziwym salonem miasta.

Przebudowywana ...
Po przebudowie ...
Nowe torowisko ...

W związku z przebudową ulicy Święty Marcin, na ulicę Towarową po dłuższej przerwie ponownie zawitały liniowe tramwaje. Obecnie kursuje tędy linia numer 2, wykorzystując jednocześnie niedawno odnowioną trasę z pętli Ogrody przez ulicę Zwierzyniecką.

 

Impuls & PSMKMS

Wagon Siemens C...
Skład 2x105Na n...
Skład 2x105Na n...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 171 gości oraz 1 użytkownik.