Tramwaje Moderus Gamma LF02AC
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Poznań
- Opublikowano: środa, 27, marzec 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1771
Pod koniec 2018 roku na ulice Poznania wyjechał pierwszy wagon tramwajowy Moderus Gamma LF02AC. Poznańskie MPK zamówiło w sumie 50 tego typu pojazdów, które mają zostać wprowadzone do eksploatacji do końca sierpnia 2019 roku. Wozów tych jest coraz więcej w ruchu widocznym, dzięki czemu z każdym dniem łatwiej je spotkać w stolicy Wielkopolski.
Moderus Gamma to rodzina jednoprzestrzennych, niskopodłogowych, wieloczłonowych, przegubowych wagonów tramwajowych, produkowanych od 2016 roku. Pierwsza koncepcja tramwaju Gamma została opracowana w 2007 roku, ale niedługo potem projekt został porzucony. Powrócono do niego w 2013 roku, kiedy to Modertrans otrzymał dofinansowanie na realizację swojej koncepcji. Prototyp został ukończony w 2016 roku. Jego premiera miała miejsce w dniu 18 listopada w zakładzie producenta. Więcej na ten temat tego pojazdu można znaleźć tutaj.
W dniu 21 września 2016 roku MPK Poznań ogłosiło przetarg na dostawę 50 tramwajów niskopodłogowych. Zamawiający poszukiwał producenta 30 pojazdów jednokierunkowych oraz 20 dwukierunkowych. W dniu 24 listopada 2016 roku otwarto trzy oferty, spośród których w dniu 23 stycznia 2017 roku wybrano tę złożoną przez firmę Modertrans. Wówczas poinformowano, że do Poznania trafią wagony z rodzinny Gamma, ale różniące się od egzemplarza prototypowego. W związku z tym, że nie wpłynęły żadne odwołania, w dniu 21 lutego 2017 roku podpisana została umowa na dostawę 50 tramwajów Gamma. Zamówienie miało być zrealizowane w terminie od sierpnia 2018 roku do sierpnia 2019 roku. Pierwszy egzemplarz został zaprezentowany w zakładzie producenta w dniu 4 października 2018 roku. Cztery dni później przetransportowano go na teren poznańskiej zajezdni Franowo. W listopadzie tego samego roku rozpoczęły się pierwszy jazdy próbne po ulicach Poznania. W dniu 20 grudnia 2018 roku tramwaj rozpoczął liniową eksploatację na linii 16.
Zamówione przez poznańskie MPK wagony Moderus Gamma LF02AC są pojazdami trójczłonowymi, w pełni niskopodłogowym, opartymi na czterech wózkach, posiadającymi długość 31,40 metra. Wersja jednokierunkowa wyposażona jest w pięcioro dwuskrzydłowych drzwi i dwoje drzwi jednoskrzydłowych. W wersji dwukierunkowej przewidziano po cztery drzwi dwuskrzydłowe z każdej strony oraz dwoje drzwi jednoskrzydłowych. Tramwaj jednokierunkowy został wyposażony w 56 miejsc siedzących, natomiast dwukierunkowy w 48 miejsc. Wersja jednokierunkowa mieści w sumie 240 pasażerów, natomiast dwukierunkowa 233. Wszystkie tramwaje wyposażone są w klimatyzację, ładowarki USB i rozkładaną platformę ułatwiającą wjazd do środka wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Moderus Gamma LF02AC napędzany jest przez 8 silników o łącznej mocy 400 kW, umożliwiających odzysk energii podczas hamowania oraz przystosowanych do współpracy z baterią superkondensatorów. Wszystkie wózki w pojeździe są napędowe, dzięki czemu zarówno siła rozruchu, jak i hamowania jest równomiernie rozłożona na cały pojazd. Tramwaj posiada ponadto przetwornice statyczne w pełnej technologii SiC (węglika krzemu), falowniki trakcyjne w technologii IGBT oraz system TCMS produkcji MEDCOM.
Seryjny model Gammy różni się w sposób istotny od prototypu. Posiada mniej członów (3 zamiast 5) i więcej wózków (4 zamiast 3). Jest też nieco krótszy (prototyp ma ponad 32 metry długości). Dzięki temu posiada mniejszy jednostkowy nacisk osi na tor oraz skrętne wózki, które w mniejszym stopniu przyczyniają się do zużycia torowiska na łukach. Oba typy tramwajów posiadają 100% niskiej podłogi. W modelu seryjnym osiągnięto to poprzez nietypowe rozplanowanie wnętrza. Nad wózkami zlokalizowano bowiem wyniesienie podłogi, na którym znajdują się fotele dla pasażerów. Jednocześnie korytarz poprowadzony przez środek pojazdu znajduje się na jednym, niskim poziomie. Nie jest jednak całkowicie prosty. Przybiera formę swoistego "labiryntu". Mimo to wnętrze jest bardzo przestronne i łatwo się po nim przemieszczać. Wadą jest jednak konieczność pokonania wysokiego stopnia, aby dostać się do większości foteli pasażerskich.
Moderus Gamma LF02AC mimo bardziej stonowanego wyglądu, niż prototypowy Moderus Gamma LF01AC, sprawia bardzo pozytywne ogólne wrażenie. Podczas pierwszych miesięcy eksploatacji wagony tego typu sprawują się jak na razie lepiej, niż bywało to z innymi typami tramwajów w przeszłości. Dostawy nowych wozów cały czas trwają. Pod koniec marca 2019 roku w ruchu można było spotkać już kilkanaście egzemplarzy jednokierunkowych. Kursowały między innymi na liniach 8, 12, 15, 16, 17 i 18.
PSMKMS & Impuls