Inwestycje komunikacyjne na EURO
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Poznań
- Opublikowano: czwartek, 05, wrzesień 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3354
Wejście naszego kraju do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 roku otworzyło przed polskimi miastami dostęp do szerokiego strumienia środków finansowych na realizację inwestycji komunikacyjnych. Dzięki temu, po latach zastoju, nagle ruszyły inwestycje w szeroko rozumianą infrastrukturę transportową, w tym również w budowę linii tramwajowych. Kraków dzięki unijnym środkom zbudował nowe trasy tramwajowe, a także wyremontował istniejące. Podobnie dzieje się w innych polskich miastach. Do tego grona można również zaliczyć Poznań.
Poznań był jednym z miast gospodarzy meczów w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Stąd wiele inwestycji transportowych starano się zrealizować jeszcze przed czerwcem 2012 roku. Nie wszystko udało się wykonać na czas, jednak zakończenie EURO w naszym kraju w przypadku stolicy Wielkopolski nie zastopowało tempa prac. Zapraszam na przegląd poznańskich inwestycji transportowych, zarówno zrealizowanych, jak i w chwili pisania artykułu wciąż jeszcze trwających.
Przegląd inwestycji postanowiłem rozpocząć od dostawy 45 niskopodłogowych wagonów tramwajowych Solaris Tramino S105. Pojazdy te liczą 32 metry długości, posiadają pięć w pełni niskopodłogowych członów osadzonych na trzech wózkach. Napędzane są czterema silnikami o mocy 105kW. Każdy z pojazdów waży 39,5 tony i może zabrać na pokład 48 pasażerów na miejscach siedzących, 5 pasażerów na miejscach rozkładanych oraz do 181 pasażerów na miejscach stojących. Pierwszy tramwaj dotarł do Poznania w kwietniu 2011 roku. Ostatni dostarczono w maju 2012 roku, tuż przed rozpoczęciem turnieju EURO, a więc obecnie wszystkie zamówione pojazdy można zobaczyć na ulicach Poznania. Po stolicy Wielkopolski kursuje również prototyp Solarisa, czyli wagon typu S100, który nieco różni się od pojazdów seryjnej produkcji.
Kolejną poznańską inwestycją komunikacyjną, która została już zrealizowana, jest budowa linii tramwajowej na Franowo. Trasa oddana została do użytku 11 sierpnia 2012 roku i zapewnia transport na osiedle Lecha oraz osiedle Tysiąclecia. Poniżej prezentuję zdjęcia z lipca 2011 roku, gdy trwały prace w rejonie pętli Osiedle Lecha. W miejscu tym nowa trasa tramwajowa została podłączona do istniejącej sieci.
Najciekawszym elementem nowej trasy jest liczący 1067 metrów tunel tramwajowy. Jest to drugi tego typu obiekt w Polsce po krakowskim. Poznański tunel może pochwalić się jednak podziemnym węzłem rozjazdów, czego dotychczas w naszym kraju nie praktykowano. Po raz pierwszy użyto również sztywnej sieci trakcyjnej. Na trasie tunelu znajdują się dwa podziemne przystanki, które jednak z racji niewielkiego zagłębienia całego obiektu, posiadają przeszklony dach, dzięki czemu w ciągu dnia wnętrze przystanków jest oświetlone przez naturalne światło. Tory na odcinkach pomiędzy przystankami poprowadzone są w dwóch osobnych komorach, połączonych przejściami awaryjnymi.
Drugi odcinek trasy, już poza terenem osiedli mieszkaniowych, poprowadzony został po powierzchni. Obsługuje on pobliskie centra handlowe. Sama pętla Franowo położona jest daleko od osiedli ludzkich, jednak poza końcówką tramwajową posiada również dworzec autobusowy. W odróżnieniu od innych poznańskich obiektów tego typu, dworzec na Franowie nie jest zadaszony. Co więcej, pętla jest dość rozległa, co niekoniecznie może sprzyjać wygodnym przesiadkom.
Linia tramwajowa na Franowo powstała nie tylko w celu obsługi okolicznych osiedli. Tuż przy pętli budowana jest obecnie największa i najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Tym samym przechodzimy do omawiania inwestycji, które nie zostały jeszcze zakończone.
Budowa nowej zajezdni tramwajowej w Poznaniu planowana była od co najmniej dwóch dekad. Miasto to zresztą od dawna słynie z dużych problemów związanych z brakiem miejsca w zajezdniach na nocowanie taboru. Stąd do praktyki weszło już trzymanie taboru na poszczególnych pętlach. Problem nasilił się jeszcze bardziej pod koniec 2010 roku, gdy MPK musiało opuścić teren zajezdni przy ulicy Gajowej, który został sprzedany prywatnemu inwestorowi. Nowa zajezdnia będzie w stanie pomieścić 150 pociągów tramwajowych. Obiekt zbudowany zostanie na terenie o powierzchni 17 hektarów. W zajezdni będzie 13,5 kilometra torowisk oraz 330 zwrotnic. Część obiektów zajezdni została już wykonana. Całość będzie gotowa w przyszłym roku. Zajezdnia Franowo, poza wagonami nie znajdującymi obecnie miejsca w zajezdniach, przejmie również wozy nocujące na torach odstawczych przy ulicy Budziszyńskiej, a także z zajezdni przy ulicy Madalińskiego, która docelowo ma być zlikwidowana. Pewną ciekawostkę stanowi fakt, że spory udział w powstaniu tego niezwykłego obiektu mają również firmy z Krakowa. Jednym z projektantów była firma Progreg. Natomiast samą zajezdnię buduje firma ZUE S.A., która wygrała przetarg na realizację inwestycji. Zaproponowała najniższą cenę wynoszącą 208 mln złotych.
Kolejną inwestycją komunikacyjną realizowaną w Poznaniu jest przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca głównego. Gdy pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku powstawała PeSTka, szybko okazało się, że największą wadą szybkiej trasy jest punkt włączenia jej do reszty sieci tramwajowej Poznania. Pasażerowie ekspresowo docierali bowiem na skrzyżowanie przy moście Teatralnym i tu utykali w zatorach tramwajowych. Na jednym wlocie spotykają się bowiem linie tramwajowe z całego północnego Poznania. Już w trakcie budowy PeSTki planowano przedłużyć ją w wykopie wzdłuż torów kolejowych do Dworca Głównego. Zabudowano nawet pierwsze słupy trakcyjne, które na tory musiały czekać piętnaście lat. Obecnie, przedłużenie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w końcu jest realizowane. Trasa włączać się ma do istniejącej sieci na ulicy Głogowskiej. Dodatkowo, w rejonie ulicy Zachodniej powstanie pętla tramwajowa. Włączenia nowego odcinka torowiska do sieci na końcu trasy PST i na ulicy Głogowskiej już zostały wykonane. Obecnie trwa budowa torowiska wzdłuż stacji kolejowej oraz zadaszonych przystanków. Jednocześnie, tuż obok trwa modernizacja ronda Kaponiera, wielkiego węzła przesiadkowego w samym centrum Poznania.
Ostatnią inwestycją komunikacyjną realizowaną w Poznaniu, którą chciałbym zaprezentować, jest budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu, którego wartość szacuje się na 160 mln Euro. Projekt obejmować ma dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, centrum handlowo-usługowe i parking na 900 samochodów. Część kolejową udało się już zrealizować. Została oddana do użytku tuż przed EURO, w maju 2012 roku. Pozostałe elementy wciąż są w budowie. Jednak już teraz widać, że powstające centrum będzie obiektem niezwykłym. Dzięki zastosowaniu specyficznego dachu, wnętrze nawet w pochmurny dzień będzie bardzo jasne.
Komentarze
Wciąż czekamy na rondo Kaponiera i dalsze dostawy Bet.
Osobiście podobają mi się inwestycje komunikacyjne w Poznaniu.
Ciekawy artykuł.