Budowa trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Szczecin
- Opublikowano: wtorek, 16, sierpień 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5106
W kwietniu 2013 roku rozpoczęła się realizacja pierwszego odcinka Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Jest to pierwsza budowa zupełnie nowej trasy tramwajowej w powojennej historii miasta. Co ciekawe jednak, torowisko powstaje częściowo po śladzie przedwojennej trasy na Lotnisko.
Pierwsze koncepcje połączenia centrum Szczecina z osiedlem Słonecznym, położonym na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, sięgają lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Planowano wówczas budowę metra lub szybkiej kolei miejskiej, która miałaby dodatkowo połączyć Szczecin z Policami. W latach osiemdziesiątych rozpoczęto pierwsze prace projektowe, natomiast dopiero po koniec lat dziewięćdziesiątych ostatecznie ustalono przebieg trasy. Dzięki temu, w 2003 roku można było otworzyć pierwszy element Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, czyli Most im. Pionierów Miasta Szczecina, w ramach którego przewidziano również rezerwę terenu pod torowisko tramwajowe.
Sama trasa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju liczyć będzie 6,5 kilometra długości i prowadzić ma od dotychczasowej pętli Basen Górniczy przez mostu nad rzeką nad wschodnią Odrą, znaną też Regalicą do osiedla Zdroje i następnie przez osiedla Słoneczne i Majowe do osiedla Kijewo. W kwietniu 2013 roku rozpoczęła się realizacja pierwszego, liczącego około 4 kilometry długości, odcinka do pętli „Turkusowa”, która położona ma być na zachodnich obrzeżach osiedla Słonecznego.
W pierwszym, realizowanym etapie, torowisko pobiegnie po estakadzie wzdłuż ulic Gdańskiej i Eskadrowej, następnie nad torami kolejowymi i Regalicą, dalej pomiędzy jezdniami ulic Eskadrowej i Hangarowej. Wreszcie po kilku kilometrach tramwaj dotrze do osiedla Zdroje i Słonecznego. Otwarcie tego odcinka planuje się na połowę 2015 roku. Natomiast dalsza część inwestycji ma być realizowana po 2015 roku. Cała trasa poprowadzona ma być całkowicie bezkolizyjnie.
Szczegółowe informacje na temat inwestycji można znaleźć na oficjalnej stronie projektu.
Poniżej zapraszam do oglądnięcia zdjęć z budowy, z lutego 2014 roku.
Wiosną 2015 roku ukończono budowę pierwszego odcinka Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju pomiędzy pętlą „Basen Górniczy” i nową końcówką „Turkusowa”. Na gotowe torowisko jak na razie nie wjechał jeszcze żaden tramwaj, chociaż miało to nastąpić jeszcze w czerwcu. Wszystko z powodu opóźnienia przy modernizacji wcześniejszego odcinka istniejącego torowiska wzdłuż ulicy Energetyków i Gdańskiej łącznie z pętlą „Basen Górniczy”.
Na samej pętli „Basen Górniczy” prace cały czas trwają. W wyniku przebudowy, końcówka ta zmieniła się w dworzec przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Obok pętli tramwajowej powstały zadaszone stanowiska dla autobusów, a także budynek Punktu Kontroli Ruchu. Za pętlą rozpoczyna się nowe torowisko w kierunku ulicy Turkusowej.
Na drugim końcu powstałej trasy, czyli na pętli „Turkusowa”, prace budowlane już dawno zostały zakończone. Również ta końcówka robi bardzo dobre wrażenie. Wybudowana została jako pętla przelotowa. Po południowej stronie prowadzi para torów, które w przyszłości obsługiwać będą ruch w osiedla Kijewo. Na razie jednak przystanek od strony miasta będzie służył tylko do wysiadania pasażerów, natomiast w drugim kierunku pozostanie pusty. Na samej pętli przewidziano trzy tory postojowe, wyposażone w obszerne wiaty przystankowe. Cała trasa powinna być oddana do użytku w przeciągu najbliższych kilku tygodni.
W lipcu 2015 roku do nowej pętli przy ulicy „Turkusowej” wciąż nie dotarł żaden tramwaj. Wszystko z powodu przedłużających się prac na pętli „Basen Górniczy” oraz dalszej trasie w kierunku centrum Szczecina. Roboty w tym rejonie cały czas trwają, niemniej powoli zbliżają się do szczęśliwego końca. Na samej pętli do zrobienia pozostały już właściwie tylko prace wykończeniowe. Na dworcu przesiadkowym pojawiły się pierwsze elementy małej architektury, w tym między innymi drewniana wiata, która być może służyć będzie jako miejsce odpoczynku dla pasażerów pomiędzy przesiadkami. Według ostatnich zapowiedzi, tramwaje mają powrócić na „Basen Górniczy” oraz dotrzeć do nowej pętli „Turkusowa” we wrześniu tego roku.
Korzystając z okazji zapraszam do oglądnięcia zdjęć z modernizacji torowiska tramwajowego w centrum Szczecina, do pętli Potulicka. Wprawdzie fragment ten nie znajduje się na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, to jednak myślę, że warto wspomnieć o jego remoncie. Tory na odcinku od węzła przy Bramie Portowej do pętli przy ulicy Potulickiej od dawna były bowiem w katastrofalnym stanie. Linia ta ma dość istotne znaczenie dla szczecińskiej komunikacji. Zapewnia bowiem niejako od tyłu dojazd do szczecińskiego Dworca Głównego. Remont trasy na pętlę Potulicka trwa od kilku miesięcy. Prace powoli dobiegają końca. Na całej długości modernizowanego odcinka torowisko jest już właściwie zabudowane. Trwają roboty wykończeniowe, w tym przede wszystkim układanie nawierzchni peronów na pętli Potulicka, czy nawierzchni jezdni. Również tu niedługo tramwaje powinny powrócić.
Nowa trasa tramwajowa do pętli "Turkusowa" została ostatecznie oddana do eksploatacji w dniu 29 sierpnia 2015 roku. Początkowo, skierowano tu linie tramwajowe numer 2 i 8. Nowe torowisko od początku dotykały jednak "choroby wieku dziecięcego". Już pierwszego dnia odkryto wadliwe wykonanie sieci trakcyjnej, w wyniku czego doszło do złamania kilku pantografów. Sieć udało się szybko poprawić. W kolejnych tygodniach ujawniły się nieprawidłowo wykonane styki szyn. W wyniku tego zdarzenia wykonawca został zobowiązany do komisyjnego sprawdzenia blisko 800 punktów łączeń szyn.
16 czerwca 2016 roku do kursujących na pętlę "Turkusowa" linii 2 i 8 dołączyła linia numer 7. Wydłużenie trasy tego tramwaju było związane z awarią Mostu Cłowego i w wyniku czego cały ruch przeniósł Most Pionierów. Zmiana trasy siódemki miała natomiast skłonić więcej kierowców do przesiadki na tramwaj. W wyniku tej korekty trasy, na odnowionej pętli "Basen Górniczy" obecnie nie kończy żadna linia tramwajowa.
Obecnie po nowej trasie tramwajowej kursują praktycznie wyłącznie wagony tramwajowej firmy PESA. Sporadycznie na brygadach linii 7 pojawiają się dodatkowo składy Tatra 2xKT4Dt.
PSMKMS & Impuls
Komentarze
Czy ja dobrze widzę na zdjęciu "Przystanek na ul. Potulickiej", że tez z prawej to jest coś na kształt "naszych" przystanków wiedeńskich? Bo z lewej to zwężenie i przybliżenie do torowiska jak na Kalwaryjskiej, Długiej czy Karmelickiej.
Jest gdzieś jakiś plan, mapka tej linii?
Byłoby idealnie, dla mnie w każdym razie, jakbyś mógł do każdej takiej inwestycyjnej relacji dodawać plan/mapkę ew. link.