Rozbudowa sieci tramwajowej
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Szczecin
- Opublikowano: czwartek, 13, czerwiec 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4426
Szczecin kontynuuje inwestycje w rozwój sieci tramwajowej. W 2017 roku rozstrzygnięto przetarg na budowę odcinka torowiska wzdłuż ulicy Arkońskiej od pętli Las Arkoński do alei Wojska Polskiego. Niemal od razu podjęto działania w celu dalszego przedłużenie nowej trasy wzdłuż ulicy Szafera, na razie do nowego dworca przy Netto Arenie, a docelowo do pętli Krzekowo.
W latach 2013 - 2015 w Szczecinie zrealizowano nową trasę tramwajową do pętli Turkusowa, zlokalizowanej w południowo-wschodniej części miasta. Równolegle prowadzono inwestycje związane z modernizacją istniejącej infrastruktury torowej na terenie miasta. Następnie przyszła kolej na budowę trasy tramwajowej w północno-zachodniej części Szczecina. Nowe torowisko tramwajowe w pierwszej kolejności zapewnić miało połączenie od pętli Las Arkoński, wzdłuż ulicy Arkońskiej, do alei Wojska Polskiej. Szczecinianie bardzo lubią odwiedzać tereny rekreacyjne, położone w Lesie Arkońskim aż do jeziora Głębokie. Budowa trasy tramwajowej w tym rejonie miała przyczynić się więc do lepszego skomunikowania miejsc rekreacji i wypoczynku z pozostałą częścią miasta. Drugim ważnym celem jej realizacji było zapewnienie alternatywnego połączenia sieci tramwajowej w Szczecinie z największą zajezdnią Pogodno. Dotychczas dojazd do tego obiektu możliwy był wyłącznie przez aleję Wojska Polskiego. Po oddaniu nowej inwestycji wyjazdy i zjazdy mogą odbywać się również ulicą Arkońską.
Zanim jednak ruszyły prace związane z tą inwestycją, podjęto decyzję o przedłużeniu nowego torowiska wzdłuż ulicy Szafera do pętli Krzekowo. Dodatkowo zaplanowano duży dworzec tramwajowo-autobusowy w rejonie hali widowiskowo-sportowej Netto Arena, a sama pętla Krzekowo przewidziana została do likwidacji. Inwestycję przygotowano w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było dalsze przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ulicy Sosabowskiego, Taczaka i 26 Kwietnia.
Wykonawcą pierwszego odcinka nowej trasy tramwajowej została firma Eurovia, która za realizację prac zaproponowała kwotę około 90 mln złotych. W ramach inwestycji, poza budową torowiska i przebudową ulicy Arkońskiej, znalazła się również modernizacja pętli Las Arkoński, przy której przewidziano powstanie dworca autobusowego. Jednocześnie zaplanowano rondo w miejscu przecięcia ulicy Arkońskiej z aleją Wojska Polskiego. Na tym skrzyżowaniu założono budowę docelowego układ rozjazdów, umożliwiającego przejazd we wszystkich relacjach.
Poniżej prezentujemy zdjęcia z budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Arkońskiej z sierpnia 2018 roku.
Po kilku miesiącach ponownie odwiedziliśmy plac budowy nowej inwestycji tramwajowej w Szczecinie. Poniższe zdjęcia pochodzą z marca 2019 roku. W okresie od poprzedniej wizyty zrealizowano bardzo ważny element nowej trasy, czyli pełny układ torowy na tarczy skrzyżowania alei Wojska Polskiego z ulicą Arkońską i Szafera. Do zakończenia inwestycji pozostała już tylko realizacja dwóch brakujących odcinków. Pierwszym z nich była przebudowa pętli Las Arkoński, gdzie zaplanowano zabudowę rozjazdów umożliwiających wjazd tramwajów na nowe torowisko. Drugim brakującym elementem był wiadukt drogowo-tramwajowy nad deptakiem. Pierwotnie zakładano otwarcie nowej trasy w lipcu 2019 roku. W marcu tego roku nowe torowisko położone było na długości około 90% realizowanego odcinka, wymieniono nawierzchnię jezdni oraz wybudowano większość chodników.
W ramach inwestycji zastosowano, nie do końca przemyślane naszym zdaniem, niektóre rozwiązania projektowe. Zamiast przystanków wyposażonych w tradycyjne perony zdecydowano się na przystanki wiedeńskie, mimo że było miejsce na wysepki. Zamiast nich powstał jednak parking dla samochodów. Jednocześnie lokalizacja przystanków wiedeńskich skutkowała koniecznością zastosowania wielu kontrałuków. Takie rozwiązanie nie dość że zmniejsza komfort pasażerów tramwajów, powodując niepotrzebne uderzenia boczne, przyczynia się również do szybszego zużycia szyn i konieczności częstszej ich wymiany.
Ostatecznie na drodze do szybkiego uruchomienia nowej trasy tramwajowej stanął wiadukt drogowo-tramwajowy nad deptakiem. Konieczne okazało się jego wyburzenie i budowa nowego obiektu. Sytuacja ta wpłynęła na około roczne opóźnienie oddania do użytku całej inwestycji. Dopiero pod koniec czerwca 2020 roku trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Arkońskiej była w końcu gotowa i czekała na oficjalne uruchomienie. Poza budową nowego odcinka torowiska, parkingu przy stadionie Klubu Sportowego Arkonia oraz przebudową pętli Las Arkoński, zakończono rozbudowę skrzyżowania ulicy Arkońskiej z aleją Wojska Polskiego. Po jej przeciwnej stronie, w ciągu ulicy Szafery trwały jednocześnie prace przy realizacji kolejnego odcinka torowiska w kierunku Netto Areny.
Tymczasem z początkiem 2020 roku rozpoczęła się przebudowa pętli Głębokie. W miejscu tym zaplanowano nowoczesny węzeł przesiadkowy, złożony z pętli z trzema peronami odjazdowymi, we wnętrzu której zlokalizowano pętlę autobusową. Rozbudowa pętli "Głębokie" powiązana była z realizacją nowych torowisk tramwajowych wzdłuż ulicy Arkońskiej i Szafera.
W dniu 25 lipca 2020 roku nowa trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Arkońskiej, od pętli Las Arkoński do ronda Olszewskiego, została udostępniona dla ruchu liniowego. Początkowo skierowano tu co drugi kurs linii 3, realizowany na przedłużonej trasie do pętli Zajezdnia Pogodno. Od 1 sierpnia wstrzymano natomiast ruch tramwajów na odcinku Rondo Olszewskiego - Głębokie. W związku z tym, ulicą Arkońską do pętli Las Arkoński skierowano tymczasowo linie tramwajowe numer 1 i 9.
Pod koniec listopada 2020 roku przywrócono ruch tramwajów do rozbudowanej pętli Głębokie. W wyniku inwestycji, zyskała ona dodatkowe tory postojowe, a także możliwość ruchu okrężnego przez tramwaje. Skierowano tu ponownie linie 1 i 9.
Równolegle trwały prace związane z rozbudową ulicy Szafera i realizacją wzdłuż niej nowego torowiska tramwajowego do zupełnie nowej, czterotorowej pętli tramwajowo-autobusowej, usytuowanej przy hali Netto Arena. W ramach realizowanego zadania zaplanowano zakończenie prac torowo-drogowych w rejonie ulicy Szerokiej. W wyniku rozbudowy ulicy Szafera, uzyskała ona dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na jej długości zlokalizowano cztery ronda. W pasie rozdzielającym jezdnie wybudowano torowisko tramwajowe. Przewidziano też powstanie parkingu P+R, a także przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
Prace na ulicy Szafera zgodnie z harmonogramem miały potrwać 18 miesięcy. Ich zakończenie przewidziano w kwietniu 2021 roku. W sierpniu 2020 roku na odcinku od Ronda Olszewskiego wzdłuż ulicy Szafera wykonano już prace torowe i drogowe. Najwięcej do zrobienia pozostało w rejonie pętli przy Netto Arenie i w pobliżu ulicy Szerokiej. Wykonawcą inwestycji była firma Eurovia Polska, która realizację prac wyceniła na kwotę 125 mln złotych. Projekt uzyskał współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Nadzór nad realizacją prac sprawowały Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o., którym powierzono funkcję zastępstwa inwestorskiego oraz funkcję inżyniera kontraktu.
Budowa dalszego odcinka torowiska od pętli przy Netto Arenie w rejon dotychczasowej pętli Krzekowo zaplanowana została jako kolejny etap inwestycji. Początkowo jednak nie ogłoszono przetargu na wykonanie kolejnych prac. Niemniej, zrealizowaną pętlę przy Netto Arenie przygotowano już do obsługi linii z obu stron.
Ostatecznie oddanie trasy do pętli Osiedle Zawadzkiego, usytuowanej przy hali Netto Arena, nastąpiło z opóźnieniem. W dniu 20 sierpnia 2021 roku do użytku oddana została ulica Szafera. Funkcjonowanie rozpoczęły wówczas linie autobusowe 75 i 521. Tramwaje na nowej pętli pojawiły się dopiero pod koniec października 2021 roku, w trakcie pierwszych przejazdów próbnych. Uruchomienie regularnych kursów nastąpiło w dniu 18 grudnia 2021 roku. Do pętli Osiedle Zawadzkiego skierowano linie 1 z Potulickiej i 3 z Turkusowej. W ramach tego etapu inwestycji wykonano też wyprowadzenie torowiska na długości około 300 metrów dalej poza pętlę Osiedle Zawadzkiego w kierunku Krzekowa. Torowisko dotarło aż do nowo powstałego Ronda Żołnierzy Polskich Misji Pokojowych ONZ.
Powstała pętla Osiedle Zawadzkiego mogła pochwalić się imponującymi rozmiarami. Wyposażono ją w cztery perony tramwajowe, ogromny plac postojowy dla autobusów, punkt kontroli ruchu oraz parking P+R.
Pod koniec 2022 roku rozstrzygnięto przetarg na budowę kolejnego odcinka pomiędzy pętlami Osiedle Zawadzkiego i Krzekowo. W ramach tego etapu zaplanowano powstanie w śladzie ulicy Szerokiej, między Rondem Żołnierzy Polskich Misji Pokojowych ONZ i ulicą Sosabowskiego, zupełnie nowej, dwujezdniowej drogi, roboczo określanej jako Nowoszeroka. Przewidziano też budowę torowiska tramwajowego, łączącego istniejącą trasę w ulicy Żołnierskiej z nowopowstałą pętlą Osiedle Zawadzkiego. Dotychczasową pętlę Krzekowo przeznaczono do likwidacji. W jej miejscu zaprojektowano natomiast trójkąt torowy, umożliwiający w przeszłości poprowadzenie dalszej trasy tramwajowej od ulicy Żołnierskiej w kierunku planowanego następnego odcinka wzdłuż ulicy Sosabowskiego. W ramach inwestycji uwzględniono też zachowanie i przebudowę toru dojazdowego do Centralnych Zakładów Naprawczych przy ulicy Klonowica.
Kontrakt warty blisko 100 milionów złotych zdobyło konsorcjum firm - TORMEL Sp. z o.o. – Lider Konsorcjum STANLED I Sp. z o.o. – Partner Konsorcjum. Prace rozpoczęto w lutym 2023 roku i miały potrwać dwa lata. W lipcu 2023 roku, widoczny był już kształt dróg wokół wydzielonego koryta torowiska. Pojawiły się już pierwsze tory.
Ruch tramwajów do pętli Krzekowo utrzymywano do 29 lipca 2023 roku. Wówczas rozpoczęto prace rozbiórkowe. Na czas prowadzenia robót, zabudowano przejazdówkę torową w ciągu ulicy Żołnierskiej, pomiędzy przystankiem Żołnierska i pętlą. Skierowano tu linię 5, która kończyła trasę na przystanku Żołnierska i była obsługiwana przez tabor dwukierunkowy.
Równolegle na terenie Szczecina prowadzone były inne inwestycje, związane z rozbudową i modernizacją infrastruktury torowej. Począwszy od 2022 roku rozpoczęto rozbudowę pętli Pomorzany wraz z odcinkami torowisk prowadzącymi do niej. Miejsce to w ramach inwestycji miało przejść ogromną przemianę. Zaplanowano, że powierzchnia samej pętli zwiększy się ponad dwukrotnie. Przewidziano na niej aż pięć peronów tramwajowych. Jednocześnie, zaproponowano odwrócenie kierunku ruchu, a także możliwość objazdu pętli dookoła. W lipcu 2023 roku trwały jeszcze prace budowlane.
Prace prowadzono też przy modernizacji układu torowego przy Dworcu Głównym. Bezpośrednio przed budynkiem dworcowym zachowano dodatkowy, środkowy tor, jednocześnie umożliwiając wjazd na niego z obu stron. Wszystkie przystanki zaprojektowano w jednej lokalizacji, na wysokości tego dodatkowego toru. Trwały też prace przy remoncie torowiska w ciągu ulicy Dworcowej. W tym przypadku zaplanowano pozostawienie toru tylko w kierunku centrum, służący między innymi do zawracania tramwajów. Tor w kierunku przeciwnym, który nie był od lat używany, postanowiono zlikwidować.
Oprócz tego trwały prace przy przebudowie pętli Niebuszewo wraz z okolicznym układem torowym. Końcówka ta w ramach inwestycji otrzymała drugi tor. Jednocześnie umożliwiono jazdę dookoło po układzie ulicznym. W czerwcu 2022 roku skierowano tu linię numer 3. W lipcu 2023 roku trzeba było jednak ponowne wstrzymanie ruchu tramwajów w związku z koniecznością naprawy nawierzchni z kostki.
Na przełomie maja i czerwca 2024 roku rozbudowa układu torowego w miejscu dawnej pętli Krzekowo była praktycznie ukończona. Do tego stopnia, że w dniu 28 maja przeprowadzono przejazd próbny wagonem Moderus Beta MF 29 AC BD numer 626 po nowym odcinku wzdłuż ulicy Generała Sosabowskiego do pętli Osiedle Zawadzkiego. W ramach inwestycji powstała trasa tramwajowa od ulicy Żołnierskiej wzdłuż zbudowanej ulicy Generała Sosabowskiego do pętli Osiedle Zawadzkiego. Jednocześnie, przygotowano wyprowadzenie torowe w kierunku południowym wzdłuż planowanego kolejnego odcinka ulicy Generała Sosabowskiego. Otwarcie nowego torowiska planowano w lipcu tego roku. Miały tu zostać skierowane linie tramwajowe numer 5 i 7, które wcześniej kończyły trasę na pętli Krzekowo.
O ile inwestycja w rejonie dawnej pętli Krzekowo pod koniec maja 2024 roku była praktycznie na ukończeniu, finału realizacji prac nie było widać w rejonie rozbudowywanej pętli Pomorzany. Wciąż zamknięta była wschodnia części pętli wraz z ulicą Zygmunta Chmielowskiego i Krzysztofa Kolumba. Tramwaje dojeżdżały na Pomorzany tylko od strony alei Powstańców Wielkopolskich, zawracając na pozostałościach dawnego układu torowego. Wiosną 2024 roku zakładano oddanie rozbudowanej pętli na dzień 1 listopada tego samego roku. Do lipca 2025 roku miało natomiast zostać przebudowane torowisko wzdłuż alei Powstańców Wielkopolskich, gdzie jak dotąd nie rozpoczęto jeszcze żadnych prac.
PSMKMS & Impuls