Inwestycje tramwajowe
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Toruń
- Opublikowano: środa, 10, maj 2017 14:27
- PSMKMS
- Odsłony: 1446
Toruń mimo bogatych tradycji tramwajowych, jeszcze do niedawna niezbyt chętnie chciał inwestować w sieć tramwajową. Sytuacja radykalnie zmieniła się w ostatnim czasie. W latach 2013 - 2014 w ramach projektu współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zrealizowano budowę nowej linii tramwajowej na Bielany oraz odbudowę łącznika torowego wzdłuż alei Solidarności. Powstały również trzy tory odstawcze do postoju tramwajów na pętli Olimpijska.
Nowa trasa na Bielany, gdzie znajduje się między innymi Miasteczko Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, została otwarta 25 czerwca 2014 roku. Jest to pierwsza nowa linia tramwajowa w Toruniu od trzydziestu lat. Jej długość wynosi 1,9 kilometra. Początek nowej trasy znajduje się na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego, Kraszewskiego i Sienkiewicza w pobliżu zajezdni tramwajowej. Pierwsze 500 metrów nowego torowiska poprowadzono środkiem ulicy Sienkiewicza. Następnie tramwaje skręcają w lewo i jadą już po wydzielonym torowisku wzdłuż ulicy Gagarina. Po lewej stronie można dostrzec bloki dużego osiedla mieszkaniowego Bielany, natomiast po prawej zaczynają się budynki Kampusu Uniwersytety Mikołaja Kopernika. Pętla Uniwersytet zlokalizowana została przy ulicy Okrężnej i posiada dwa perony dla wysiadających oraz jeden peron dla wsiadających. Obok nich znajdują się również przystanki autobusowe, zapewniając wygodną przesiadkę pomiędzy poszczególnymi środkami transportu. Dodatkowo, układ torowy zapewnia możliwość objechania pętli dookoła. Całe torowisko zbudowane zostało w nowoczesnej technologii z pełną izolacją wibroakustyczną, w części wydzielonej dodatkowo pokrytej trawą. Na przystankach w stronę centrum miasta zainstalowane zostały elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Do pętli Uniwersytet skierowano linię tramwajową numer 1, obsługiwaną składami dwuwagonowymi, kursującymi niemal przez cały dzień i we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością co 12 minut.
Dodatkowo, w centrum Torunia w 2013 roku odbudowano liczący około 300 metrów łącznik w alei Solidarności, który jednocześnie zastąpił torowisko na ulicy Uniwersyteckiej. Zdecydowano się na powrót poprzedniego układu z uwagi na dalsze plany rozbudowy sieci tramwajowej do północnych dzielnic miasta wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Bez powstania tego fragmentu torowiska linia 1 nie mogłaby kursować na trasie Uniwersytet - Olimpijska. Jednocześnie powstał bardzo ważny węzeł przesiadkowy autobusowo - tramwajowy „B+T Plac Teatralny”, zlokalizowany w najbliższym sąsiedztwie centrum miasta.
Trzecim elementem prowadzonego projektu inwestycyjnego była rozbudowa pętli Olimpijska, polegająca na dobudowaniu trzech ogrodzonych torów służących do postoju tramwajów. Jednym z najważniejszych problemów toruńskich tramwajów od lat jest bowiem brak zajezdni mieszczącej cały tabor. W związku z tym część tramwajów musi nocować na pętlach. W ostatnich latach do tego celu wykorzystywano pętlę Motoarena. Teraz tabor stacjonować będzie na torach na pętli „Olimpijska”. Rozwiązanie to ma jednak pewne wady. Pętla Olimpijska położona jest najdalej od zajezdni, dodatkowo zlokalizowana jest praktycznie w lesie, a tramwaje zabezpieczone będą wyłącznie przez siatkę ogrodzeniową. Czy takie rozwiązanie spełni swoje zadanie, przekonamy się już niedługo.
Pod koniec stycznia 2015 roku oddano do użytku zmodernizowaną pętlę Motoarena. Jej przebudowa związana była między innymi z planami budowy nowej trasy tramwajowej do Portu Drzewnego, położonego w zachodniej części Torunia. W związku z tym, całkowicie zmieniono układ torowy na pętli. Obecnie, pociągi tramwajowe poruszają się po niej zgodnie ze wskazówkami zegara, czyli na odwrót niż to zwykle bywa. Pętla posiada dwa perony końcowe oraz trzy tory postojowe, przy czym dwa z nich zostały ogrodzone i służyć będą do garażowania taboru. Natomiast wzdłuż Szosy Bydgoskiej zabudowano dwa tory z rozjazdami, które w przyszłości stanowić będą początek nowej trasy do Portu Drzewnego. Tor północny wzdłuż nowej trasy służy na razie do stacjonowanie tramwajów i nie jest ogrodzony.
Cała pętla tramwajowa w ramach przebudowy dostosowana została do potrzeb osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez podniesienie poziomu peronów przystankowych, a także lokalizację w nawierzchni specjalnych pasów z wypustkami dla osób niewidomych. Odnowiony został również budynek socjalny, służący motorowym. Wszystkie prace wykonane zostały w ciągu 6 miesięcy i kosztowały 9,8 mln złotych.
Toruń na najbliższe lata ma przygotowane bardzo ambitne plany rozbudowy sieci tramwajowej. Poza linią do Portu Drzewnego miasto chce wybudować trasę do osiedla Jar, odbudować trasę na dworzec kolejowy Toruń Główny, a także zrealizować nową zajezdnię tramwajową.
PSMKMS & Impuls