Historia i tabor
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Toruń
- Opublikowano: środa, 11, wrzesień 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 9177
Toruń jest jednym z kilku miast w Polsce, posiadających sieć tramwajową o prześwicie 1000 mm. Mimo, że długość tras tramwajowych nie jest zbyt duża, a spora część wagonów nie mieści się w nocy w zajezdni i nocuje na pętlach, tramwaje toruńskie uchodzą za jedne z najbardziej zadbanych w Polsce. Dodatkowo, w ostatnich latach w końcu ruszyły inwestycje komunikacyjne w tym mieście.
Pierwsze pojazdy szynowe wyjechały na ulice Torunia w 1891 roku. Były to tramwaje konne, które kursowały pomiędzy Bydgoskim Przedmieściem a dworcem kolejowym Toruń Miasto. Zajezdnia zlokalizowana została przy ulicy Sienkiewicza, gdzie funkcjonuje, w zasadzie bez większych zmian, do dnia dzisiejszego.
W 1899 roku linia została zelektryfikowana. Odtąd, sieć tramwajowa systematycznie się rozwijała. Okres wojny przyniósł szereg zniszczeń, zarówno w infrastrukturze jak i w taborze. Na początku wojny doszło do wysadzenia w powietrze mostu na Wiśle. W rezultacie, tramwaje powróciły pod Dworzec Główny dopiero w 1950 roku. Po wojnie nadal kontynuowano inwestycje tramwajowe. W 1955 roku tramwaje dotarły najpierw do Dworca Północnego, natomiast w 1958 do dzielnicy Wrzosy. W latach 1970 – 1991 prowadzono szereg dalszych działań zmierzających do rozwoju linii na kierunku wschód - zachód. W 1971 roku oddano trasę do obecnej pętli Motoarena, przez lata noszącą nazwę Merinotex, w 1974 roku do pętli Elana, a w 1986 roku do pętli Olimpijska. Powstała również północna tras wzdłuż ulic Kraszewskiego, Kościuszki i Skłodowskiej-Curie. Niestety, poza rozbudową sieci, zamykano też niektóre jej fragmenty. W 1970 roku tramwaje zniknęły z ulic Starego Miasta. W zamian uruchomiono trasę okrążającą centrum, poprowadzoną głównie po Wałach Sikorskiego. W 1972 roku zamknięto odcinek z dworca Toruń Północny do Wrzosów. W sierpniu 1984 roku tramwaje przestały jeździć przez most na Wiśle w kierunku Dworca Głównego. Takie postępowanie podyktowane było próbą zwiększenia przepustowości mostu. Niestety, nie przyniosło to znaczącej poprawy. W 1991 zamknięto ostatni odcinek jednotorowy do Dworca Północnego wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Ostatnia trasa na kierunku północ - południe przestała istnieć. W 2011 roku zamknięto łącznik wzdłuż ulicy Wschodniej ze względu na budowę trzypoziomowego skrzyżowania uniemożliwiającego poprowadzenie w tym miejscu linii tramwajowej. W zamian powstała nowa trasa na Bielany, gdzie znajduje się między innymi Miasteczko Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Została ona otwarta w dniu 25 czerwca 2014 roku. Jest to pierwsza nowa linia tramwajowa w Toruniu od trzydziestu lat. Jej długość wynosi 1,9 kilometra. Więcej o inwestycjach tramwajowych można przeczytać tutaj.
Dzisiejsza sieć tramwajów toruńskich liczy 25 kilometry. W mieście znajduje się sześć pętli tramwajowych, z czego jedna uliczna. Po Toruniu kursuje 7 linii tramwajowych, 5 dziennych oraz 2 nocny. Pierwsza nocna linia powróciła na ulice miasta od grudnia 2006 roku, natomiast druga linia pojawiła się w 2014 roku po uruchomieniu nowej trasy do pętli Uniwersytet.
W chwili obecnej w Toruniu eksploatowanych jest 55 wagonów typu 805Na z lat 1980-1990. Ponadto, w mieście znajdują się dwa pługi, zbudowane w oparciu o wagony 2N i 5N, a także stanowiący namiastkę zabytku, dość mocno przebudowany wagon 5N numer 100. Tramwaje obsługuje jedna, pamiętająca początki funkcjonowania komunikacji w Toruniu, zajezdnia przy ulicy Sienkiewicza. Niestety, z powodu braku miejsca, część wagonów nocuje na torze przed zajezdnią oraz na pętlach Olimpijska oraz Motoarena. Takie rozwiązania oczywiście sprzyja niszczeniu taboru, mimo to toruńskie tramwaje utrzymane są w znakomitym stanie. Wszystkie jeżdżące pojazdy są zadbane, a najbardziej zużyte wagony przechodzą naprawy główne.
Swoistą ciekawostkę stanowią również wagony "porzucone". Są to pojazdy wycofane z ruchu, które z powodu braku miejsca w zajezdni są odstawiane na pętlach, między innymi na Olimpijskiej czy Wschodniej. Niestety, wozy te są niszczone przez wandali i nie posiadają już niektórych elementów.
Wiosną 2006 roku podjęto próbę zmiany wyglądu składu 805Na - 230+231. Oba wagony otrzymały nowe ściany czołowe, identyczne jak te stosowane w Łodzi, a także zmienione barwy zakładowe. Do chwili obecnej w ten sposób zmodernizowano 18 wagonów. Kursują one po mieście zarówno solo jak i w składach. Niektóre wozy przebudowano na doczepy czynne.
W 2014 roku w Toruniu pojawiły się pierwsze, fabrycznie nowe wagony niskopodłogowe. Sytuacja ta była możliwa dzięki podpisaniu pod koniec 2013 roku kontraktu z firmą PESA z Bydgoszczy na dostawę 12 pojazdów, z czego 6 wozów posiada pięć członów, natomiast kolejne 6 tylko trzy człony. We wrześniu 2014 roku w Toruniu pojawił się pierwszy wóz typu 122NbT, który otrzymał numer 301. Do początku 2015 roku trwały dostawy kolejnych pięcioczłonowych wozów. Otrzymały one numery do 306. Tramwaje początkowo skierowane zostały do obsługi linii 3 i 4, jednak po zakończeniu remontów torowisk zaczęły kursować głównie na liniach numer 1 i 5.
W pierwszej połowie 2015 roku do miasta dostarczono brakujące 6 trójczłonowych wozów oznaczonych typem 121Nb. Otrzymały one kolejne wolne numery od 307 do 312. Pojazdy te skierowano do obsługi linii 2, 3 i 4.
W wyniku kolejnego przetargu, pod koniec 2015 roku w mieście pojawiło się kolejne 5 dwukierunkowych wagonów PESA Swing 122 NbT Duo. Pojazdy te otrzymały numery od 313 do 317. Analogicznie, jak jednokierunkowe wozy 122NbT, pojawiają się one przede wszystkim na liniach numer 1 i 5. W tym miejscu warto podkreślić, że wprowadzenie do ruchu w sumie 17 niskopodłogowych wagonów tramwajowych w latach 2014 - 2016 zwiększyło udział tego typu pojazdów w ruchu z 0% do około 40%.
PSMKMS & Impuls
Komentarze
Ciekawy artykuł.