Zajezdnia Wola i Zakład Naprawy Tramwajów
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: poniedziałek, 30, marzec 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5543
Tramwaje Warszawskie posiadają obecnie cztery czynne zajezdnie tramwajowe. Wśród nich, najstarszą jest zajezdnia Wola. W tym samym miejscu znajdują się również Zakład Naprawy Tramwajów. Kompleks obiektów należących Tramwajów Warszawskich zlokalizowany jest w kwartale ulic: Siedmiogrodzka, Sienkiewicza, Wolska i Karolkowa. Przez środek przebiega natomiast ulica Młynarska.
Pierwsze obiekty na terenie obecnej zajezdni Wola zaczęły powstawać w 1903 roku na potrzeby rozwijającej się sieci tramwajów konnych. Była to wówczas czwarta tak zwana remiza tramwajowa w Warszawie. W związku z planami elektryfikacji sieci tramwajowej, w 1907 roku dotychczasowy obiekt został całkowicie przebudowany. Od podstaw powstała ośmiotorowa hala czołowa, mogąca pomieścić 56 wagonów. Zbudowano także nowy budynek stolarni i lakierni oraz magazyn i kotłownię. Zmodernizowana zajezdnia była nieprzelotowa. Wjazd i wyjazd odbywały się przez skrzyżowanie ulic Wolskiej i Młynarskiej. W tym samym okresie, po przeciwnej stronie ulicy Młynarskiej zbudowano hale i budynki pomocnicze Warsztatów Głównych, obecnie noszących nazwę Zakładów Naprawy Tramwajów.
W 1914 roku zajezdnia znów się powiększyła. Do istniejącej hali dobudowano dwie kolejne hale postojowe z kanałami rewizyjnymi na całej długości, co znacznie ułatwiało obsługę wagonów. Dzięki rozbudowie, cała zajezdnia mogła pomieścić aż 168 wagonów tramwajowych, co zaspokoiło potrzeby taborowe na wiele lat.
W czasie II wojny światowej zajezdnia została zajęta przez powstańców, stając się na kilka dni ważnym ośrodkiem oporu. W dniu 5 sierpnia 1944 roku Niemcy zdobyli, a następnie podpalili obiekt. W wyniku tych działań, zniszczeniu uległy budynki oraz całe wyposażenie zajezdni wraz z większością taboru.
Po zakończeniu działań wojennych, rozpoczęło się mozolne przywracanie obiektu do użyteczności technicznej. Nie dbano wówczas niestety o odtworzenie detali architektonicznych. Jednocześnie, przekuto rozstaw torów z 1525 mm na 1435 mm. W latach 1972 - 1974 zajezdnia po raz kolejny została całkowicie zmodernizowana.
Obecnie tylko pierwsza hala jest przelotowa, natomiast dwie pozostałe hale są ślepo zakończone. Wzdłuż hal zlokalizowane są również tory odstawcze. Wjazd do zajezdni odbywa się od ulicy Skierniewickiej. Tramwaje wyjeżdżają z zajezdni przez ulicę Wolską.
Zajezdnia Wola posiada najbardziej zróżnicowany taboru spośród warszawskich zajezdni. Stacjonuje tu 157 wagonów typu 105N różnych odmian, wszystkie 30 wozów serii 123N, 13 wagonów PESA Swing oraz jeden wagon 116N, a także najnowszy nabytek - wóz PESA 128N DUO Jazz. Obiekt od 2013 roku nosi oficjalną nazwę Zakład Realizacji Przewozów R1 - Wola. Na terenie zajezdni Wola znajduje się również budynek Zarządu Tramwajów Warszawskich.
Po przeciwnej stronie ulicy Młynarskiej wciąż funkcjonuje zakład remontowy taboru tramwajowego, noszący od 2013 roku oficjalną nazwę Zakładów Naprawy Tramwajów T3. Tramwaje Warszawskie czynią obecnie starania zmierzające do przeprowadzenia w najbliższych latach modernizacji obiektu i dostosowania go do potrzeb dłuższych wagonów tramwajowych. Plany zakładają między innymi dobudowanie torów i większej liczby bram wjazdowych, a także likwidację suwnicy.
Impuls & PSMKMS
Komentarze
Ciekawie to zrobili. Co prawda u nas też jest wirtualna prezentacja taboru, ale każdy wie jakie są różnice.