Zajezdnia Żoliborz
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: niedziela, 03, maj 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3328
Spośród czterech zajezdni eksploatowanych obecnie przez Tramwaje Warszawskie, najmłodszą jest Zakład Realizacji Przewozów R4 - Żoliborz im. S. Ostrowskiego, położony przy ulicy Zgrupowania AK „Kampinos” 10 w Młocinach, będących częścią dzielnicy Bielany. Obiekt ten jest obecnie modernizowany i rozbudowywany.
Zajezdnia Żoliborz uruchomiona została w dniu 30 czerwca 1963 roku i pierwotnie nosiła nazwę Stacji Obsługi Tramwajów "Północ" im. S. Ostrowskiego. Obiekt zastąpił tymczasową zajezdnię, położoną przy ulicy Słowackiego, po której odziedziczył również potoczną nazwę „Zajezdnia Żoliborz”, mimo że administracyjnie znajduje się obecnie na terenie dzielnicy Bielany. Zakład sąsiaduje z dawną Hutą Warszawa.
Obecnie, oficjalna nazwa zajezdni to Zakład Realizacji Przewozów R4 - Żoliborz im. S. Ostrowskiego im. S. Ostrowskiego. Na jej terenie, poza budynkiem administracyjnym i placem postojowym, znajdują się również obiekty zaplecza technicznego, składające się z hali obsługi codziennej i hali remontowej, pomiędzy którymi zlokalizowane są dodatkowo pomieszczenia warsztatów technicznych. W ostatnich latach, na terenie zajezdni wykonano dodatkowe tory postojowe, a także halę szlifierki podtorowej. Wiosną 2015 roku trwała rozbudowa hali remontowej. W kolejnych planach jest powiększenie hali obsługi codziennej, a także zadaszenie placu postojowego.
W pierwszym okresie funkcjonowania zajezdni, zgrupowano tu przeniesione z innych zakładów, przedwojenne wagony typu K oraz doczepy typu P-14, P-15 i ND. W 1963 roku dołączyły do nich wozy typu PN, czyli trójczłonowe tramwaje powstałe na bazie wagonów typu N. W tym samym roku, na Żoliborzu pojawiły się pierwsze, fabrycznie nowe wagony typu 13N. Tramwaje te na dekady zdominowały tę zajezdnię i to do tego stopnia, że pierwsze pojazdy innego typu trafiły tu dopiero w 1995 roku. Były to tramwaje generacji 105N, do których niedługo później dołączył jeden niskopodłogowy wagon typu 116N. W obecnym wieku, wagony typu 13N w całości wymienione zostały na „stopiątki” z innych zajezdni, a także na nowe wozy firmy PESA.
Obecnie, Żoliborz posiada najbardziej jednorodny tabor spośród wszystkich warszawskich zajezdni. Poza „stopiątkami” stacjonują tu bowiem tylko wagony PESA 120Na Swing w liczbie 40 sztuk, a także pojedyncze egzemplarze najnowszych wagonów PESA 128N Jazz, których liczba w najbliższym czasie ma wzrosnąć. W sumie w zajezdni eksploatowanych jest około 230 pojazdów. Warto odnotować, że poza wagonami liniowymi, schronienie na Żoliborzu znalazły niektóre tramwaje zabytkowe, jak poznański wóz 102N - 5, historyczny zmodernizowany skład 13N - 821+818, a także sprowadzony z Gorzowa Wielkopolskiego wóz 4EGTW numer 205.
Komentarze
Odnośnie wagonów rodzinny 116N to był tylko jeden 3030 ;)