Zajezdnia Praga
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: środa, 20, maj 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2846
Jedyną zajezdnią Tramwajów Warszawskich, położoną na prawym brzegu Wisły, jest Zakład Realizacji Przewozów R2 - Praga, zlokalizowany przy ulicy Kawęczyńskiej 16. Obiekt ten w przyszłości ma być przeznaczony na stołeczne Muzeum Komunikacji.
Budowa zajezdni na Pradze rozpoczęła się w lipcu 1923 roku. Obiekt oddano do eksploatacji w dniu 1 marca 1925 roku. Mógł wówczas pomieścić 212 wozów i był największą zajezdnią tramwajową w przedwojennej Warszawie. Hala remizy początkowo była ślepo zakończona, jednak kilka lat po jej oddaniu do użytku, dobudowano wjazd od strony wschodniej. W trakcie II wojny światowej, hitlerowcy zaminowali i wysadzili w powietrze środkową część hali od strony zachodniej. Ostała się tylko wschodnia ściana frontowa oraz ściany boczne wraz z charakterystycznymi, narożnymi wieżyczkami. Odbudowa zajezdni ruszyła już we wrześniu 1944 roku, jednak ostatecznie wszystkie prace zakończyły się dopiero w 1950 roku. Powojenna hala jest nieco mniejsza od oryginału. W 2007 roku obiekty zajezdni Praga wpisane zostały do rejestru zabytków. W chwili obecnej istnieją plany przeznaczenia terenu zakładu pod Muzeum Komunikacji, które mogłoby powstać po budowie nowej zajezdni na Annopolu, w rejonie pętli Żerań Wschodni.
Na terenie zajezdni Praga, poza obiektami administracyjnymi, znajduje się jedna duża hala służąca zarówno do prowadzenia obsługi codziennej taboru, jak i jego garażowania. Obok hali znajduje się jeden tor postojowy, a także dodatkowy tor służący do wyjazdu poza obręb zakładu. Zresztą sposób wyjazdu z zajezdni w kierunku centrum miasta stanowi swoistą ciekawostkę. Po likwidacji torowiska w ulicy Ząbkowskiej i fragmencie ulicy Kawęczyńskiej, tramwaje wyjeżdżające w kierunku centrum Warszawy, muszą opuścić teren zajezdni, przejechać ulicę Kawęczyńską, ponownie wjechać na teren zajezdni i pokonując tor równoległy do hali mogą w końcu skręcić w stronę Dworca Wschodniego.
Obecnie, w praskiej zajezdni poza wagonami z rodziny 105N, stacjonuje również jedyny wóz 112N, a także zdecydowana większość wozów z rodziny 116N, które w ostatnich latach zostały tu zgrupowane. Skład taboru uzupełniają wagony PESA 120Na. W sumie stacjonuje tu około 130 wozów tramwajowych.