Zajezdnia Mokotów
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: wtorek, 22, wrzesień 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2908
Na południe od centrum Warszawy zlokalizowana jest zajezdnia Mokotów, a dokładniej Zakład Realizacji Przewozów R3 - Mokotów, położony przy ulicy Woronicza 27. Stacjonują tu nie tylko pojazdy liniowe, ale również większość warszawskich wagonów historycznych.
Plany budowy zajezdni w południowej części Stolicy pojawiły się jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. W tym celu zakupiono nawet działkę, jednak prac budowlanych nie udało się rozpocząć. Do tematu budowy powrócono na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w 1952 roku. Obok zajezdni tramwajowej powstała również zajezdnia autobusowa. Obiekt przekazano do eksploatacji we wrześniu 1955 roku. Zajezdnia tramwajowa przewidziana została do garażowania około 250 wagonów, z czego 200 mogło stać pod dachem. Obiektem dominującym na terenie zajezdni do dnia dzisiejszego jest przelotowa hala składająca się z trzech części. W dwóch zewnętrznych znajduje się po osiem torów wyposażonych w kanały. Służą one do przeglądów i postoju tramwajów. W środkowej części remontowej, zlokalizowane są trzy tory.
Po zachodniej części hali znajduje się wiązka 10 torów postojowych, natomiast po wschodniej stronie zlokalizowano 2 kolejne tory do postoju wagonów. Dodatkowo, w 2015 roku oddano do użytku 11 ślepo zakończonych torów, zlokalizowanych w narożniku zajezdni pomiędzy ulicą Woronicza i Wołoską.
Za torami postojowymi po zachodniej stronie zajezdni położony jest dawny budynek tak zwanej „dezynfekcji”, który służyć miał do usuwania z wagonów ewentualnego opadu radioaktywnego. Obecnie, w obiekcie tym znajduje się pierwsza w Warszawie tokarka podtorowa, służąca do przetaczania zestawów kołowych bez konieczności demontażu ich z wagonu. Urządzenie zostało zakupiono i zainstalowane w 1998 roku.
Zajezdnia tramwajowa Mokotów obecnie oddzielona jest ogrodzeniem od części autobusowej, tak że oba obiekty stanowią zupełnie odrębne zakłady pracy.
Tabor stacjonujący w zajezdni Mokotów początkowo był bardzo zróżnicowany. Pierwotnie trafiło tu wiele typów wagonów ze zlikwidowanej zajezdni przy ulicy Puławskiej. Wśród nich były zarówno nowe eNki, jak i przedwojenne wozy. Na początku lat sześćdziesiątych do zajezdni przydzielono pierwszy z dwóch wozów Tatra T1, natomiast niedługo później rozpoczęły się dostawy wagonów typu 13N. W latach 1968 - 1991 stacjonowały tu wyłącznie tramwaje tego typu. Dopiero w latach dziewięćdziesiątych na Mokotowie pojawiły się „stopiątki”, natomiast w 1998 roku zajezdnia otrzymała pierwszy niskopodłogowy tramwaj typu 116Na.
Obecnie, Zakład Realizacji Przewozów R3 - Mokotów posiada stosunkowo jednorodny tabor. Stacjonują tu przede wszystkim wozy typu 105Na, które częściowo zastępowane mają być przez wozy 105N2k/2000, przenoszone z innych zajezdni. Warto podkreślić, że zakład R3 jest jedynym w Warszawie, w którym eksploatowanych jest sześć pociągów 3x105Na. Trójskłady wysyłane są do obsługi szczytowych brygad linii numer 31, kursującej na stosunkowo krótkiej trasie ze Służewca na Wilanowską, ale dowożącej tłumy ludzi do stacji metra „Wierzbno”. W związku z tym, pomimo kasacji kolejnych „stopiątek”, eksploatacja kilku pociągów trójwagonowych nie jest zagrożona, a ewentualne trójskłady skreślane ze stanu będą zastępowane przez młodsze wozy.
Tabor mokotowskiej zajezdni uzupełnia 15 najstarszych wagonów PESA 120N oraz 60 młodszych wozów typu 120Na Swing tego samego producenta. W sumie w zajezdni stacjonuje około 230 wagonów tramwajowych. Dodatkowo, jeden tor w hali zajmowany jest przez większość czynnych, warszawskich wagonów historycznych. Wśród nich są przede wszystkim dwuosiowe tramwaje, zarówno przedwojenne, jak i powojenne generacji N.
W 2015 roku modernizowane było torowisko na wjeździe do zajezdni od strony ulicy Woronicza.