Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: poniedziałek, 05, październik 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4104
Spółka Tramwaje Warszawskie poza czterema zajezdniami tramwajowymi oraz zakładem remontu wagonów T3 dysponuje również Zakładem Energetyki Trakcyjnej i Torów, noszącym oznaczenie T1 i zlokalizowanym przy alei Prymasa Tysiąclecia 102. W miejscu tym skupiają się wszystkie działania związane z utrzymaniem infrastruktury tramwajowej w Stolicy.
Na dość sporym terenie wciśniętym pomiędzy aleję Prymasa Tysiąclecia oraz dwie linie kolejowe, swoje miejsce znalazło zaplecze do utrzymania torowisk i sieci trakcyjnej, Centralny Magazyn Tramwajów Warszawskich, a także baza dla taboru technicznego zarówno tramwajowego, jak i samochodowego. Całość posiada powiązanie z siecią tramwajową, jak i kolejową, dzięki czemu do dnia dzisiejszego na teren zakładów przywożone są wagony kolejowe z tłuczniem, używanym następnie przy podbijaniu warszawskich torowisk, natomiast wywożone są na przykład pudła skasowanych wagonów.
Początki obiektu sięgają końca lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1967 roku powołany został Zakład Urządzeń Elektrycznych. Niedługo później, w 1971 roku powstał Zakład Torowo-Budowlany. Jednostki te z dniem 1 stycznia 2004 roku połączone zostały w jeden Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torowej T1.
Dominującym elementem na terenie Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torowej T1 jest hala, w której z szyn produkowane są przyszłe elementy torowisk, na przykład dylatacje lub rozjazdy. We wnętrzu obiektu znajdują się frezarki, tokarki i inne specjalistyczne maszyny służące do obróbki szyn. Nieco bliżej budynków administracyjnych, położony jest Centralny Magazyn Tramwajów Warszawskich. To właśnie tu po zaopatrzenie ze wszystkich zajezdni tramwajowych przyjeżdżają wagony techniczne zbudowane na bazie wozów 13N i typu K.
Na terenie obiektu swoje miejsce mają również zapewnione wszelkie pojazdy techniczne. Mowa tu zarówno o wagonach tramwajowych, jak i samochodach. Wśród nich jest tramwaj szlifierka, podbijarka torowa, pługi, wozy sieciowe, lory, a także lokomotywki elektryczne służące do holowania wagonów kolejowych. Wśród samochodów technicznych warto wymienić pogotowia sieciowe i techniczne. Park samochodowy jest w całości nowoczesny i złożony wyłącznie z nowych pojazdów z ostatnich lat. Jednym z najnowszych jest pojazd służący do mycia torowisk.
Poza budynkami i pojazdami, na T1 znajduje się składowisko wszelkich elementów infrastruktury tramwajowej, począwszy od szyn, podkładów, wygrodzeń, słupów trakcyjnych, przez tłuczeń, a skończywszy na zużytych odcinkach torowisk, czekających na utylizację.
Swoje miejsce w Zakładzie Energetyki Trakcyjnej i Torowej ma również tabor przeznaczony do kasacji oraz, nazwijmy to, oczekujący na lepsze czasy. Na T1 przywożone są wagony przeznaczone do wywiezienia na złom. Na odbudowę czeka natomiast kilka wozów generacji N, pamiętających jeszcze czasy MZK Szczecin i zajezdnię Niemierzyn. Bliżej ulicy Obozowej znajduje się tor, na którym zmagazynowano kilka egzemplarzy wagonów typu 13N, a także wóz 102Na - 42, sprowadzony wiele lat temu z Poznania.