Warszawskie pociągi 3x105Na
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: wtorek, 23, sierpień 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3033
Warszawa była jednym z kilku polskich miast, na ulicach których można było zobaczyć pociągi 3x105Na. Chociaż jeszcze w 2015 roku nic nie zapowiadało końca funkcjonowania tego typu składów w Stolicy, ich zniknięcie nieoczekiwanie przyspieszyło rozpoczęcie przebudowy ulicy Marynarskiej. W wyniku rozpoczętej inwestycji, warszawskie trójskłady przestały być potrzebne.
Pociągi trójwagonowe 3x105Na kursowały po ulicach wielu miast. Poza Warszawą można je było zobaczyć między innymi na ulicach Gdańska, Łodzi, Poznania czy Szczecina, niemniej rekordzistą w tym względzie jest Kraków, gdzie wciąż jeździ jeszcze kilka trójskładów. Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, w którym poza pociągami 3x105Na kursowały również składy 3x13N. Ich kres nastąpił w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Zrezygnowano wówczas z dłuższych pociągów na rzecz krótszych, ale kursujących ze zwiększoną częstotliwością.
Trzynaście lat później trójskłady nieoczekiwanie powróciły na ulice Stolicy. Były to już jednak tylko pociągi 3x105Na. W dniu 18 sierpnia 2007 roku pierwszy taki skład pojawił się na zastępczej linii tramwajowej Z-9, kursującej na trasie Metro Wilanowska - Służewiec. Chociaż debiut zakończył się awarią, pociągi trójwagonowe pozostały w eksploatacji i od września rozpoczęły obsługę wybranych brygad linii 36. W tym czasie zajezdnia Mokotów połączyła 4 takie składy, natomiast zajezdnia Żoliborz 2 składy 3x105Na.
Po zakończeniu remontu ulicy Puławskiej wiosną 2008 roku, trójskłady skierowano na linie 17 i 26, a w 2009 roku do obsługi skróconych kursów linii 14 na trasie Metro Wilanowska - Służewiec i wybranych brygad linii 17.
Od 31 sierpnia 2009 roku warianty te oznaczone zostały numerem 44 i odtąd tylko tu pojawiały się warszawskie pociągi 3x105Na. W październiku 2011 roku linia 44 przekształcona została w 31, która zaczęła funkcjonować we wszystkie dni tygodnia.
Pociągi 3x105Na od tego czasu obsługiwały wyłącznie szczytowe brygady tej linii. Tak było do 19 sierpnia 2016 roku. Warszawskie trójskłady w latach 2007 - 2016 kursowały na wielu liniach, jednak zawsze docierały na Służewiec. Wszystko z powodu obsługi zagłębia biurowego w rejonie ulicy Domaniewskiej, zwanego "mordorem", gdzie każdego dnia dziesiątki tysięcy ludzi dociera do pracy. Wielu z nich dojeżdża metrem na stację "Wierzbno", skąd tramwajem podjeżdża kilka przystanków do miejsca zatrudnienia. Pociągi 3x105Na były nieocenione przy obsłudze tego intensywnego ruchu i doskonale sprawdzały się na krótkiej trasie z pętli "Metro Wilanowska" do Służewca.
W związku z rozpoczęciem przebudowy ulicy Młynarskiej w dniu 22 sierpnia 2016 roku, linia numer 31 skrócona została do przystanku "Rzymowskiego", gdzie zainstalowano rozjazd nakładkowy. Z tego względy do jej obsługi mogą być wysyłane wyłącznie dwukierunkowe wagony PESA 128N. Tym sposobem pociągi 3x105Na dosłownie z dnia na dzień pozostały bez pracy. Wprawdzie już wcześniej planowano budowę dodatkowego toru do zawracania w rejonie przystanku "Metro Wierzbno", jednak miało to nastąpić dopiero w przyszłym roku. Tymczasem przebudowa ulicy Marynarskiej potrwać ma około roku.
Wagony 105Na tworzące warszawskie trójskłady należały do najstarszych eksploatowanych w Warszawie. Jeszcze w ubiegłym roku zakładano utworzenie nowych pociągów trójwagonowych z młodszych wozów. Prawdopodobnie jednak składy 3x105Na na ulice Stolicy nie powrócą. Tymczasem już rozpoczęto realizację wyroku, na razie tylko na trzecich wagonach z sześciu eksploatowanych trójskładów. Jeśli ZTM nie zwiększy znacząco zamówienia na liczbę pociągów, prawdopodobnie pozostałe wozy również czeka kasacja.
W ostatnich miesiącach eksploatacji pociągów 3x105Na na ulicach Warszawy w ruchu były następujące składy: 1114+1125+1128, 1122+1123+1195, 1164+1165+1111, 1166+1167+1139, 1176+1177+1175, 1184+1185+1194. Stacjonowały one wyłącznie w zajezdni na Mokotowie. W sumie w latach 2007 - 2016 w ruchu liniowym odnotowano co najmniej 24 różne pociągi 3x105Na.
Warto wspomnieć, że w lipcu 2016 roku w ramach testów na jeden dzień w ruchu liniowym pojawił się wyremontowany pociąg 3x105Na - 1366+1365+1383, składający się z wagonów posiadających już nowe barwy zakładowe. Niestety, na tym poprzestano, a trójskłady najpewniej ostatecznie zniknęły z ulic Warszawy. Kraków pozostaje obecnie jedynym miastem, gdzie wciąż można zobaczyć takie pociągi w ruchu. Nie wiadomo jednak, jak długo.
PSMKMS & Impuls