150 lat tramwajów w Warszawie
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: środa, 14, grudzień 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1804
W dniu 11 grudnia 1866 roku na ulice Warszawy wyjechały pierwsze tramwaje konne. Dzień ten można więc uznać za początek historii tego środka transportu miejskiego w naszym kraju. Dokładnie 150 lat później, w dniu 11 grudnia 2016 roku Tramwaje Warszawskie zorganizowały uroczyste obchody, w ramach których przygotowano szereg atrakcji dla miłośników pojazdów szynowych.
W związku ze 150 rocznicą uruchomienia tramwajów konnych, Tramwaje Warszawskie otworzyły bramy zlokalizowanego tuż obok zajezdni Wola Zakładu Techniki T-3. W obiekcie tym na co dzień dokonuje się remontów i modernizacji posiadanego parku wagonów tramwajowych.
Aby ułatwić dojazd do zakładu zlokalizowanego przy ulicy Młynarskiej, uruchomiona została specjalna linia tramwajowa numer 150, kursująca z częstotliwością co 15 minut z zajezdni Wola do pętli przy ulicy Czynszowa na Pradze. Dodatkowo, pierwsi uczestnicy obchodów przybyli na miejsce na pokładzie tramwajów, uczestniczących w specjalnej paradzie, która przejechała z ulicy Grójeckiej przez Aleje Jerozolimskie na Pragę i z powrotem przez Aleję Solidarności do zajezdni Wola. W przejeździe udział wzięło osiem wagonów od najstarszych historycznych pojazdów po najnowsze niskopodłogowe tramwaje: A numer 43 z 1907 roku, Lw numer 541 z 1925 roku, K numer 445 z 1940 roku, N numer 674 z 1951 roku, 13N numer 407 z 1967 roku, 105N numer 1000 z 1975 roku, 116N numer 3003 z 1999 roku i 134N numer 3810 z 2015 roku.
Czytaj więcej: http://infotram.pl/150-lat-warszawskich-tramwajow-konnych-bedzie-parada-_more_89891.html
Sam teren Zakładu Techniki T-3 został odpowiednio przygotowany na przybycie gości. Zwiedzający mogli na miejscu zobaczyć na przykład wagony techniczne, eksploatowane przez Tramwaje Warszawskie. Były to między innymi: wagon szlifierka, wagon laboratorium, czy jeden z najnowszych wagonów technicznych typu 4NA-DT. Zwiedzający mogli zobaczyć tramwaje zarówno od spodu, jak i z góry dzięki możliwości wejścia na tak zwane „bocianie gniazda”. Zaprezentowano także działanie suwnicy służącej do transportu remontowanych tramwajów pomiędzy poszczególnymi stanowiskami, a także historyczne omnibusy konne, w tym piętrowy. Dla najmłodszego pokolenia przygotowano szereg atrakcji, wystawę makiet kolejowych, konkursy czy słodycze. Podczas imprezy można było nabyć wszelkie wydawnictwa związane z historią Tramwajów Warszawskich.
Obchody 150-lecia tramwajów w Warszawie cieszyły się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających. Imprezę poza Spółką Tramwaje Warszawskie zorganizował Warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.
Impuls