/** */

Nowa końcówka Metro Wierzbno

Wiosną w 2017 roku w Warszawie uruchomiona została nowa końcówka, umożliwiająca zawrócenie tramwajów dwukierunkowych. Powstała ona w rejonie przystanku "Metro Wilanowska" i służy do zmiany kierunku wagonów tramwajowych obsługujących linię numer 31.

 

Na warszawskim Służewcu od lat funkcjonuje słynne zagłębie biurowe. Każdego dnia do pracy zmierzają tu dziesiątki tysięcy ludzi. Część z nich dociera metrem do stacji "Wierzbno", skąd podjeżdża kilka przystanków tramwajem. Pasażerów jest tak dużo, że do ich przewozu już kilka lat temu utworzona została specjalna linia tramwajowa. W ostatnim czasie była to linia numer 31, kursująca na krótkiej trasie Metro Wilanowska - Służewiec. Pomimo obsługi zaledwie kilku przystanków, chętnych do przejazdu było tak wielu, że na linię musiały być kierowane pociągi 3x105Na. Niestety, sytuacja ta w sierpniu ubiegłego roku przeszła do historii.

 

Zasadniczą przyczyną wycofania z obsługi linii 31 pociągów 3x105Na było rozpoczęcie przebudowy ulicy Marynarskiej. W związku z tym wstrzymano ruch tramwajów do pętli "Służewiec". Aby zapewnić obsługę zagłębia biurowego, na przystanku "Rzymowskiego" utworzono tymczasową końcówkę. Skróconą trasę mogły odtąd obsługiwać tylko wagony dwukierunkowe. Na ślepy odcinek skierowano właśnie linię numer 31. 

Dwukierunkowy w...
Tramwaj linii 3...
Przystanek Metr...

Tymczasem już wcześniej wyklarowała się koncepcja budowy przejazdu do zawracania dwukierunkowych wagonów tramwajowych w pobliżu przystanku "Metro Wierzbno". W ten sposób linia tramwajowa numer 31 będzie obsługiwać tylko ten odcinek, na którym jest na nią zapotrzebowanie, bez konieczności jazdy w zasadzie na pusto do pętli "Metro Wilanowska". Konsekwencją takiego rozwiązania jest jednak konieczność skierowania do obsługi linii taboru dwukierunkowego, który nie jest już jednak tak pojemny, jak pociągi 3x105Na.

 

Wiosną 2017 roku zakończono budowę nowej końcówki tramwajowej pomiędzy przystankami "Metro Wierzbno" i "Królikarnia". Dodatkowy tor postojowy zlokalizowano pomiędzy dwoma torami szlakowymi, które zostały rozsunięte. Jednocześnie zabudowano zwrotnice, które umożliwiają przejazd z torów szlakowych na tor postojowy. Układ torowy został tak ukształtowany, że zawracające tramwaje mogą się wyprzedzić. Rozwiązanie to może być bardzo przydatne zwłaszcza w przypadku linii 31, kursującej w godzinach szczytu co 3-4 minuty.
Linia 31 rozpoczęła obsługę nowej końcówki "Metro Wierzbno" w dniu 8 maja 2017 roku. Do czasu przywrócenia możliwości dojazdu do pętli "Służewiec", linia ta na dwóch końcach trasy nie posiada pętli tramwajowej.

Przystanek Metr...
Tramwaj linii 1...
Nowy układ toro...
Tramwaj linii 3...

Na koniec warto zaznaczyć, że w rejonie przystanku "Metro Wierzbno" istniała możliwość budowy tradycyjnej pętli tramwajowej. Zdecydowano się jednak na końcówkę i w konsekwencji skazanie linii 31 na obsługę taborem dwukierunkowym, który jest mniej pojemny niż pociągi 3x105Na, droższy w eksploatacji, a także mniej komfortowy dla prowadzących. Zobaczymy, jak w przyszłości sprawdzi się to rozwiązanie w praktyce.

                                                                                                                            

PSMKMS & Impuls

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 175 gości oraz 1 użytkownik.