Budowa trasy tramwajowej w ulicy Kasprzaka
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Warszawa
- Opublikowano: poniedziałek, 25, marzec 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1774
W dniu 5 marca 2022 roku w Warszawie ruszyła budowa kolejnej trasy tramwajowej. Tym razem inwestycja zaplanowana została w zachodniej części miasta. Przebieg torowiska częściowo zaprojektowano w śladzie dawnej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kasprzaka.
Zagłębiając się w historię sieci tramwajowej w Warszawie trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, czy realizowana trasa była zupełnie nową inwestycją, czy też odbudową dawnego torowiska tramwajowego. W tym rejonie Warszawy komunikacja tramwajowa funkcjonowała już na początku dwudziestego wieku. W 1916 roku torowisko o rozstawie szyn wynoszącym 1524 mm prowadziło ulicą Skierniewicką do ulicy Kasprzaka i następnie w kierunku pętli zlokalizowanej przy ulicy Bema. Tramwaje normalnotorowe kursowały po II wojnie światowej wzdłuż ulicy Kasprzaka do pętli zlokalizowanej przy ówczesnym przystanku kolejowym Warszawa Kasprzaka w latach 1963 – 1990. Później, ze względu na budowę estakady drogowej w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia, torowisko skrócono do ulicy Skierniewickiej, gdzie funkcjonuje do dziś. Ślady po zamkniętej trasie pozostały jednak do rozpoczęcia budowy nowego torowiska w ciągu ulicy Kasprzaka.
W ramach inwestycji realizowanej od 2022 roku przewidziano zarówno przebudowę istniejącej trasy tramwajowej w ciągu ulicy Kasprzaka pomiędzy ulicą Karolkową i Skierniewicką, jak również budowę nowego odcinka torowiska wzdłuż dalszej części ulicy Kasprzaka, od ulicy Skierniewickiej do ulicy Wolskiej. Trasę zaplanowano więc częściowo po śladzie dawnej linii tramwajowej na odcinku ulicy Kasprzaka od ulic Skierniewickiej do alei Prymasa Tysiąclecia.
Dodatkowo przewidziano przebudowę istniejącej trasy tramwajowej w ciągu ulicy Wolskiej od ulicy Sowińskiego do Elekcyjnej. Na tym odcinku torowisko zaprojektowano częściowo w wykopie pod wiaduktami drogowymi. Połączenie torowisk tramwajowych u zbiegu ulic Kasprzaka i Wolskiej również zaplanowano w wykopie.
Łączna długość nowopowstałych i przebudowanych torowisk w ramach inwestycji miała wynieść około 3,5 kilometra. Ponadto przewidziano realizację trzech nowych przystanków tramwajowych: przy ulicy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ulicy Ordona.
Celem budowy nowego odcinka torowiska było zapewnienie szybkiego dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Realizacja inwestycji miała zostać zakończona w 2023 roku. Na wykonanie prac przewidziano 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Nową trasę tramwajową zaprojektowano wzdłuż szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach, w rejonie ulicy Kasprzaka i Jana Kazimierza. Nowe torowisko miało być wykonane w zielonej technologii, z rozchodnikami zasadzonymi pomiędzy szynami.
W październiku 2022 roku wyremontowane było już istniejące torowisko na początkowym odcinku ulicy Kasprzaka. Przygotowywano rozjazdy na skrzyżowaniu z ulicą Skierniewicką. Na dalszej części inwestycji trwały prace związane z budową torowiska oraz przejścia tunelowego w rejonie skrzyżowania ulicy Kasprzaka z Wolską.
W styczniu 2023 roku tramwaje powróciły na przebudowany odcinek torowiska wzdłuż ulicy Kasprzaka od ulicy Karolkowej do Skierniewickiej. Skierowano tu nową, tymczasową linię tramwajową numer 78, kursującą z Osiedla Górczewska na Żerań FSO. Na skrzyżowaniu ulicy Kasprzaka i Skierniewickiej prace zakończono również dla nowych relacji na wprost i skrętnej.
Pod koniec lutego 2023 roku trwał montaż torów na odcinku od ulicy Skierniewickiej do Prymasa Tysiąclecia. Na dalszym fragmencie ulicy Kasprzaka od wiaduktu Prymasa Tysiąclecia do ulicy Grabowskiej szyny były już przytwierdzone do żelbetowej podbudowy. Od strony ulicy Wolskiej wykonano rampę zjazdową dla tramwajów, zabezpieczoną żelbetonowymi murami oporowymi. W rejonie skrzyżowania ulicy Wolskiej z Kasprzaka i Redutową trwały prace przy przekładaniu mediów oraz budowie tunelu dla pieszych. W tym miejscu rozbudowywano też istniejący układ drogowy, który w przyszłości miał pozwolić na przeniesienie ruchu drogowego na górny poziom skrzyżowania. Zwolnione miejsce po dotychczasowych jezdniach ulicy Kasprzaka miało umożliwić dalsze prace przy torowisku na poziomie -1. W ciągu roku od rozpoczęcia inwestycji, w wielu miejscach było widać efekty prowadzonych robót. Do jej zakończenia pozostało jeszcze wiele prac do wykonania, które miały być realizowane w 2023 roku.
Ostatecznie pierwsze liniowe tramwaje wzdłuż ulicy Kasprzaka do połączenia z ulicą Wolską pojechały w dniu 5 marca 2024 roku, czyli dokładnie po dwóch latach od rozpoczęcia prac. Nową trasą skierowano linie tramwajowe numer 10, 11, 26 i 27. Linie 10 i 11 kursowały na całej długości ulicy Kasprzaka, natomiast linie 26 i 27 skręcały z ulicy Skierniewickiej na nowy odcinek torowiska w ciągu ulicy Kasprzaka w kierunku Cmentarza Wolskiego. Dodatkowo, tramwaje linii 13 dojeżdżały do tymczasowej końcówki PKP Wola, zlokalizowanej na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z aleją Prymasa Tysiąclecia. Na dzień 25 marca 2024 roku zaplanowano powrót tramwajów wzdłuż ulicy Wolskiej już po nowym torowisku poprowadzonym w wykopie. Tramwaje linii 10 i 11 pozostały wówczas na dotychczasowych trasach. Linię 13 wydłużono do Cmentarza Wolskiego. Zmieniły się także trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojechały prosto ulicą Wolską, z pominięciem ulicy Skierniewickiej i Kasprzaka. Linia 11 zmieniła funkcję ze szczytowej na całodzienną. Ulica Skierniewicka pozostała bez obsługi liniami tramwajowym za wyjątkiem zjazdów do zajezdni Wola i przejazdów technicznych.
Nowa trasa przyciągnęła wielu pasażerów. Odcinki pomiędzy przystankami zaprojektowano jako długie i proste, umożliwiając w ten sposób sprawne i szybkie przemieszczanie się tramwajów. Jednocześnie, wyeliminowano większość kolizji z ruchem drogowym, pozostawiając takie miejsca tylko przy wybranych przystankach. W rejonie przystanku Reduta Wolska z racji poprowadzenia torowiska w wykopie, tramwaje przejeżdżały bezkolizyjnie z ruchem drogowym. Jedyne punkty kolizji stanowiły przejścia dla pieszych. Przystanek ten wzbudził jednak wiele kontrowersji z racji jego lokalizacji poniżej poziomu gruntu. Wcześniej położony był bowiem wyżej. Jednocześnie, w tym rejonie było miejsce na zastosowanie innych rozwiązań, przyjaźniejszych dla ruchu pieszego, takich jak pochylnie i łagodne zbocza skarp. Tymczasem zbudowano mury oporowe w szarym, ciemnym kolorze i ciągi schodów, w rezultacie czego dostęp do przystanku był utrudniony. Dodatkowo, w pierwszych dniach funkcjonowanie inwestycji nie działały windy, a na części ciągów schodowych prowadzono jeszcze prace budowlane.
W czasach, gdy w przypadku większości nowych inwestycji likwiduje wszelkie bariery architektoniczne (kładki, przejścia podziemne) na rzecz uspokojenia ruchu i rozwiązań przyjaznych dla ruchu pieszego, osób niepełnosprawnych czy rowerzystów, przystanek Reduta Wolska idzie w kierunku przeciwnym. Dobrym przykładem takich rozwiązań była powstająca niemal w tym samym czasie trasa na Wilanów, gdzie kładki dla pieszych zdemontowano, zamiast nich tworząc skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ciągami dla pieszych i rowerzystów. W przypadku trasy na ulicy Kasprzaka zastosowano jednak zupełnie inne rozwiązanie, poprawiając warunki dla ruchu drogowego, jednocześnie pogarszając dojścia dla pieszych.
Wiosną 2024 roku na nowo zbudowanym odcinku torów tramwajowych wykonawca prowadził jeszcze intensywne prace wykończeniowe i porządkowe. Przez kilkanaście dni zbocza wykopów przykryte były specjalnymi, biodegradowalnymi matami, które w niedalekiej przyszłości miały ułatwić założenie łąk kwietnych w tym rejonie. Planowano jeszcze obsadzenie ścian wykopu roślinnością pnącą i posadzenie kolejnych z 94 drzew. W rejonie przystanku przy ulicy Redutowej zakładano powiększenie terenów zielonych. Wzdłuż torowiska przy parku Powstańców Warszawy zaplanowano podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew. Zbudowano też ścieżkę rowerową w miejscu starego przebiegu torowiska.
PSMKMS & Impuls