/** */

Protram Wrocław

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w wyniku przekształceń Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu doszło do wydzielenia Zakładu Napraw Tramwajów, na bazie której powstała firma Remonty i Modernizacja Tramwajów Protram Wrocław Sp. z o.o. Przez pierwszą dekadę obecnego wieku był to jeden z czołowych zakładów remontujących tabor tramwajowy w naszym kraju. Niestety, ostatnie lata to gorszy czas dla wrocławskiej firmy.

Główna hala daw...
Hala postojowa ...
Wagony 105NWr w...
Lakiernia. Foto...
Wagon typu N, p...
 

Spółka RMT Protram sp. z o.o. powstała w 1999 roku. Swoją siedzibę znalazła w halach Zakładu Napraw Tramwajów, mieszczących się w dawnej zajezdni nr 5 Popowice przy ulicy Legnickiej. Głównym celem funkcjonowania od samego początku była modernizacja wagonów 105N, należących do MPK Wrocław. W ten sposób odnowionych zostało 336 wagonów tego typu. Ostatnie remonty przeprowadzono w 2010 roku. Dodatkowo, w 2000 roku wykonano naprawy główne 3 wozów typu 105N dla MZK Gdańska a w 2001 roku modernizację 2 wagonów dla MPK Poznań. 

Powered by JoomlaGadgets

 

Z upływem czasu firma zaczęła się rozwijać, czego efektem w 2004 roku było zaprojektowanie oraz wyprodukowanie nowego tramwaju typu 204WrAs. Był to pojazd jednoczłonowy, oparty na dwóch wózkach. Wyglądem zewnętrznym przypominał zmodernizowane wagony typu 105Na, jednak już na pierwszy rzut oka różnił się od nich brakiem skosów w dolnej części pudła. W sumie w latach 2004 - 2006 dostarczono 12 wozów tego typu dla MPK Wrocław.

 

W 2006 roku bramy wrocławskiej firmy opuścił pierwszy trójczłonowy tramwaj jednoprzestrzenny typu 205WrAs, wyposażony w środkowy niskopodłogowy człon. Wrocławskie MPK do 2011 roku zakupiło w sumie 26 pojazdów tego typu.

Pierwszy skład ...
Protram 205WrAs...
Widok wagonu od...
Drugi Protram 2...
Protram 205WrAs...
Pulpit motornic...
Przedział pasaż...
Człon niskopodł...
Niemcom i Czech...

W 2007 roku Protram zrealizował dostawę 6 wagonów typu 105N2k/2000 dla MZK Szczecin. Tramwaje te powstały na licencji Alstom Konstal - producenta, która dostarczała tego typu pojazdy dla Warszawy i Szczecina w latach 2000 - 2001.

Skład 105N2K/20...
Skład 105N2K/20...
Skład 105N2K/20...

Dobry czas dla wrocławskiego producenta niestety się kończył. MPK Wrocław od 2010 roku zaprzestało zlecania napraw głównych swoich wagonów generacji 105N. Zrezygnowano również z zakupu częściowo niskopodłogowych pojazdów. Interesujący dla Protramu był niewątpliwie rok 2012, gdy wrocławska firma zrealizowała niezwykłe projekty dla krakowskiego MPK. Pierwszym z nich była modernizacja wozu Duewag N8C, pochodzącego z Essen i kursującego po Krakowie z różnym szczęściem od kilku lat.

Przedział pasaż...
Zmodernizowany ...
Wóz N8C - 3082 ...

Drugie zlecenie dotyczyły budowy najdłuższego wówczas wagonu tramwajowego w Polsce. Pojazd 405N-Kr stanowił w zasadzie połączenie dwóch wagonów typu 205WrAs, posiadał pięć członów w tym dwa niskopodłogowe oraz 40,5 metra długości. Jego wykonanie zajęło wrocławskiemu producentowi zaledwie 7 miesięcy.

W sobotę, 28 kw...
Pulpit motornic...
Wnętrze przedzi...

Niestety, również krakowskie MPK nie zdecydowało się na modernizację kolejnych wozów typu 105Na do wersji 405N-Kr, który pozostał tylko prototypem, a w 2015 roku ostatecznie stracił miano najdłuższego wagonu tramwajowego w Polsce.

 

W 2013 roku wrocławska firma zrealizowała zaledwie 8 modernizacji wagonów 105N dla Tramwajów Śląskich oraz przeprowadziła rewitalizację tramwaju Konstal 4N z 1953 roku dla Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu. W tym samym okresie w prasie pojawiły się pierwsze informacje dotyczące coraz gorszej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, które z powodu braku zamówień stanęło na skraju upadłości.

Wagon modernizo...
Wnętrze moderni...
Odnowiony wagon...
 

W 2014 roku przeprowadzono modernizację kolejnych 7 wagonów 105N dla Tramwajów Śląskich. Wykonano również środkowy niskopodłogowy człon oraz komplet nowych ścian czołowych dla modernizowanych w Łodzi wagonów Duewag M8C.

 

Możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w wysokości nawet 80% na zakup nowego taboru tramwajowego przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w naszym kraju spowodowała bardzo silne ograniczenie modernizacji posiadanego taboru. Tymczasem tylko w fazie projektów pozostał Protram 206WrAs, czyli nowy, trójczłonowy, czterowózkowy tramwaj z 70% udziałem niskiej podłogi. Wrocławska firma niestety zupełnie nie skorzystała na boom-ie tramwajowym z lat 2014 - 2015. Wówczas większość zamówień zgarnęła bydgoska PESA, która jednak w pewnym momencie nie mogła już zrealizować więcej dostaw. W wyniku tej sytuacji, niektóre zamówienia przejęła firma Modertrans, będąca poznańskim odpowiednikiem wrocławskiego Protramu. Doszło nawet do tego, że producent z Poznania dostarczył w 2015 roku do Wrocławia tramwaje identyczne, jak te produkowane kilka lat wcześniej przez Protram.

 

Obecnie wrocławska firma ratuje się drobnymi zleceniami na remonty powypadkowe wagonów tramwajowych oraz regenerację części. Prowadzone są również prace przy odnowie historycznych wagonów: pochodzącego z 1901 roku wozu Maximum oraz z 1972 roku wozu 102Na. Czy jednak te dwa zamówienia pozwolą na zachowanie potencjału firmy, w tym przede wszystkim doświadczonych pracowników? Miejmy nadzieję, że Protram-owi uda się przetrwać obecny trudny okres.

Wrocławski wago...
Odnawiany wagon...
Wnętrze wagonu ...
Dokumentacja zd...
   

Warto zaznaczyć, że w halach dawnej zajezdni przy ulicy Legnickiej swoje miejsce znalazły również inne historyczne wrocławskie wagony tramwajowe. Wiele z nich przez lata niszczało tuż obok dosłownie pod „chmurką”.

 

Impuls & PSMKMS

Komentarze  

 
+2 #2 PSMKMS 2016-02-01 20:18
No to trafiliśmy z tematem... :o
 
 
+2 #1 mpk-kuba1 2016-02-01 14:28
Protram ogłosił upadłość.http:/ /www.gazetawroc lawska.pl/artyk ul/9351164,wroc lawski-protram- oglasza-upadlos c-miasto-nie-ch ce-tych-tramwaj ow,id,t.html
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 185 gości oraz 1 użytkownik.