Budowa trasy tramwajowej w ulicy Hubskiej
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Wrocław
- Opublikowano: sobota, 23, listopad 2019 14:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3149
We Wrocławiu na początku listopada 2017 roku rozpoczęła się budowa torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Hubskiej. Celem powstania nowego odcinka było zapewnienie połączenia pomiędzy istniejącymi trasami na Tarnogaj i Gaj oraz skrzyżowaniem ulic Małachowskiego i Puławskiego, tworząc tym samym alternatywną możliwość przejazdu w rejonie Dworca Głównego.
Od 1909 roku możliwość ominięcia rejonu Dworca Głównego we Wrocławiu zapewniało torowisko tramwajowe w obecnej ulicy Dyrekcyjnej. Odcinek ten w ostatnich latach nie był wykorzystywany liniowo, jednak utrzymywano jego przejezdność na wypadek sytuacji awaryjnych oraz prowadzonych remontów. W wyniku budowy wielkiej galerii handlowej w miejscu dotychczasowego dworca autobusowego, doszło do fizycznej likwidacji torowiska w ulicy Dyrekcyjnej. W zamian przewidziano budowę nowego odcinka torowiska w ulicy Hubskiej, mającego swój początek na skrzyżowaniu ulic Małachowskiego i Pułaskiego, gdzie dotychczas zaczynała się trasa na ulicy Dyrekcyjnej. Następnie trasę poprowadzono pod wiaduktem kolejowym wzdłuż ulicy Pułaskiego, czyli w śladzie dawnego torowiska do ulicy Dyrekcyjnej. Odcinek ten w ramach inwestycji odnowiono. Za wiaduktem, torowisko skręca w ulicę Hubską, rozpoczynając nową trasę tramwajową.
Torowisko w ulicy Hubskiej, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Pułaskiego oraz ulicą Glinianą, stanowi alternatywę dla istniejącej trasy w ulicy Borowskiej i Stawowej, która nie dość że jest stosunkowo wąska, to korzystają z niej zarówno tramwaje jadące do Parku Południowego, jak i na Gaj i Tarnogaj. Dzięki inwestycji, wrocławska sieć tramwajowa w południowej części miasta stała się bardziej niezawodna, co ma również znaczenie z uwagi na plany budowy tramwaju do dzielnicy Jagodno.
Inwestycja rozpoczęła się na początku listopada 2017 roku i początkowo miała potrwać do jesieni kolejnego roku. Prace realizowała firma Balzola, która w przetargu zaproponowała cenę nieco ponad 35 mln zł. Budowa torowiska miała rozpocząć się wcześniej, jednak ogłoszony na początku 2017 roku przetarg trzeba było unieważnić. Z nowego torowiska jako pierwsza skorzystać miała wracająca po dłuższej przerwie na ulice Wrocławia linia tramwajowa numer 16, której trasę zaplanowano w następujący sposób: Tarnogaj - Hubska - Pułaskiego - plac Grunwaldzki - ZOO. Poprzednie trasy tramwajowe we Wrocławiu otwarto odpowiednie sześć i pięć lat wcześniej. W 2011 roku uruchomiono trasę na Gaj, natomiast w 2012 roku torowisko na Kozanów i do Stadionu Miejskiego.
Przez pierwsze pół roku realizacji inwestycji na ulicy Hubskiej prace koncentrowały się przy przekładaniu instalacji podziemnych. W czerwcu ruszyło wytyczanie osi nowego torowiska i ulicy. W trakcie wakacji 2018 roku rozpoczęto układanie warstw izolacyjnych i zagęszczanie warstw podbudowy. Na plac budowy zwożono kolejne materiały do planowanych wkrótce prac brukarskich. Nieco wcześniej zamknięto torowisko w rejonie skrzyżowania ulicy Hubskiej i Glinianej. Na tej ostatniej zabudowano przejazdówkę torową, dzięki czemu mogły tu zawracać tramwaje dwukierunkowe. W ten sposób ruszyła przebudowa skrzyżowania i podłączanie nowego fragmentu torowiska do istniejącej sieci tramwajowej.
Równolegle przywrócono ruch pojazdów na ulicy Dyrekcyjnej, niestety już bez czynnego torowiska tramwajowego, które zniknęło pod warstwą asfaltu. Wkrótce prace przeniosły się także w rejon wiaduktu przy ulicy Pułaskiego, gdzie istniejące torowisko miało być zmodernizowane.
Na początku 2019 roku prace na ulicy Hubskiej wciąż trwały, chociaż cała inwestycja miała być zrealizowana do grudnia poprzedniego roku. Tymczasem końca nie było widać. Prace ustały tu w połowie 2018 roku. W sierpniu trudno było dostrzec robotników na placu budowy. Prace dosłownie się ślimaczyły. Najważniejszy etap realizacji inwestycji, czyli przywrócenie ruch tramwajowego na Gaj i Tarnogaj, nie został wykonany zgodnie z planem, czyli w trakcie letnich wakacji. Wykonawca z tygodnia na tydzień przesuwała zakończenie robót. Gdy w końcu doszło do przywrócenia ruchu w starej relacji Gliniana - Hubska, szybko można było sobie wyrobić opinię na temat jakości zrealizowanych prac. Bardzo niedbale położono tam nawierzchnię pomiędzy nowymi rozjazdami. Zabrakło elastycznej separacji pomiędzy szynami i nawierzchnią, w rezultacie czego zaczęła ona dość szybko pękać pod wpływem przejeżdżających tramwajów. Prawdopodobnie nie połączono również nowych rozjazdów z istniejącym torowiskiem. Przerwę w torowisku widać było bowiem gołym okiem.
Ostatecznie jednak to kilkukrotne niedotrzymane terminu zakończenia prac pod wiaduktem kolejowym na ulicy Pułaskiego doprowadziło do zerwania kontraktu przez Spółkę Wrocławskie Inwestycje. Prace w tym rejonie, z uwagi na strategiczną lokalizację na terenie miasta, zostały zlecone bez przetargu wrocławskiej firmie PD Zbigniew Ziajka. Szybkie udrożnienie ruchu drogowego przy dworcu kolejowym i autobusowym było konieczne. Przejazd pod wiaduktem na ulicy Pułaskiego do ulicy Dyrekcyjnej został przywrócony dopiero 19 stycznia 2019 roku. Prace przeprowadzono tu jednak w błyskawicznym tempie w ciągu kilku tygodni, w okresie trudnych warunków zimowych. W tym rejonie wykonano rozjazdy z nowym wyprowadzeniem w kierunku ulicy Hubskiej. Poniżej porównanie zdjęć z sierpnia 2018 roku z tymi z 26 stycznia 2019 roku.
Rejon tymczasowej przejazdówki na ulicy Glinianej.
Skrzyżowanie ulicy Glinianej i Hubskiej. Miejsce rozpoczęcia nowej trasy tramwajowej.
Początek nowego torowiska w ulicy Hubskiej.
Plac budowy w rejonie kamienicy przy ulicy Hubskiej 7.
Obszar położony bliżej skrzyżowania ulicy Hubskiej z Dyrekcyjną.
Przejazd pod wiaduktem kolejowym na ulicy Pułaskiego.
Skrzyżowanie ulicy Pułaskiego i Małachowskiego.
Inwestycja, która nie wymagała budowy nowych obiektów inżynierskich, korekty układu drogowego, czy zdobywania prywatnych działek, ciągnęła się niestety latami. Liczący około kilometra odcinek torowiska w ulicy nastręczał wybranemu wykonawcy wielu problemów. Po usunięciu go z placu budowy, ogłoszono kolejny, trzeci przetarg na realizację trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Hubskiej. Zgłosił się tylko jeden wykonawca, którego oferta przewyższała zaplanowany budżet o 30%. Postępowanie przetargowe zostało jednak unieważnione z uwagi na błędy formalne. W rezultacie konieczne było ogłoszenie jeszcze jednego, czwartego przetargu na realizację tej stosunkowo prostej inwestycji. Na szczęście prace pod koniec lutego 2019 roku wznowiło wrocławskie konsorcjum Pro-Tra Building oraz Zakład Sieci i Zasilania, które za dokończenie zadania oczekiwały kwoty 21,5 mln zł.
I w końcu, niemal z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem, zakończono budowę nowego torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Hubskiej, pomiędzy ulicą Glinianą i Dyrekcyjną. Od 22 czerwca 2019 roku na ulice Wrocławia powróciła linia 16, która kursuje od tego czasu po następującej trasie: Tarnogaj – Tarnogajska – Armii Krajowej – Bardzka – Hubska – Pułaskiego – plac Wróblewskiego – plac Społeczny – most Grunwaldzki – plac Grunwaldzki – Rondo Reagana – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – ZOO.
PSMKMS & Impuls