Budowa trasy tramwajowej przez Popowice
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Wrocław
- Opublikowano: czwartek, 14, wrzesień 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3359
Budowa trasy tramwajowej przez wrocławską dzielnicę Popowice była jedną z najdłużej planowanych inwestycji komunikacyjny w stolicy Dolnego Śląska. Właśnie tędy pierwotnie miało prowadzić torowisko na osiedle Kozanów, które ostatecznie najpierw uzyskało połączenie do ulicy Legnickiej. W końcu jednak rozpoczęły się prace przy uzupełnieniu brakującego fragmentu sieci tramwajowej.
Nowe torowisko tramwajowe przez Popowice zaplanowano wzdłuż ulic: Dmowskiego, Długiej, Starogroblowej i Popowickiej. Trasa swój początek miała mieć na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Wiele lat wcześniej właśnie tutaj perspektywicznie zabudowano nowe rozjazdy w kierunku Popowic. Odtąd były one wykorzystywane wyłącznie przez pociągi rezerwowe, wycofujące na ślepo zakończony tor i czekające tu na zatrudnienie. Planowane torowisko tramwajowe od ulicy Mieszczańskiej miało prowadzić w pasie pomiędzy jezdniami ulicy Dmowskiego, następnie przez istniejący most na Odrze, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM. Głównym wyzwaniem dla wykonawców na trasie było przejście pod linią kolejową w kierunku Oleśnicy. W miejscu istniejącego wiaduktu kolejowego nad ulicą Długą przewidziano trzy razy dłuższy obiekt. W ramach inwestycji zaplanowano też węzeł przesiadkowy i nowy przystanek kolejowy Wrocław Szczepin. Pasażerowie mieli zejść z peronu kolejowego wprost na przystanek tramwajowy i autobusowy. Za nowym wiaduktem, tramwaj miał jechać wzdłuż ulicy Długiej do skrzyżowania z ulicą Milenijną i Pilczycką. W tym rejonie zaprojektowano wpięcie torowiska do istniejącej trasy tramwajowej na Kozanów.
Budowa trasy tramwajowej przez Popowice podzielona została na dwa etapy. Kontrakt na realizację pierwszego z nich zdobyła firma Budimex Budownictwo za kwotę około 122 mln złotych. Prace rozpoczęły się w dniu 25 maja 2019 roku i polegać miały przede wszystkim na przebudowie wiaduktu kolejowego nad ulicą Długą. Nowy obiekt mierzy 47 metrów długości. Najpierw zaplanowano budowę wiaduktu tymczasowego, na który miał być przeniesiony ruch pociągów. Następnie rozpoczęto realizacja obiektu docelowego. Wykonawca w ramach kontraktu miał za zadanie również budowę torowiska tramwajowego o długości około 500 metrów. Całość miała być gotowa w ciągu 23 miesięcy od rozpoczęcia prac.
Realizacja drugiego etapu inwestycji, który obejmował budowę większości z planowanego torowiska o długości 3,8 kilometra, zaplanowano w latach 2020 - 2023. Dzięki temu w końcu miał stać się możliwy dojazd tramwajem z centrum Wrocławia do osiedla Kozanów z pominięciem ulicy Legnickiej.
Pod koniec wakacji 2020 roku trwała realizacja I etapu budowy tramwaju na Popowice. W tym czasie rozstrzygnięto już przetarg na budowę pozostałej części trasy. Jednocześnie trwało betonowanie nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Długą. Równolegle prowadzono roboty drogowe, układano kolejne warstwy nawierzchni asfaltowej, a także przygotowywano nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Rozpoczęto też układanie nowego torowiska. Na placu budowy pojawiły się pierwsze szyny i słupy trakcyjne. W kolejnych tygodniach zaplanowano natomiast przywrócenie ruchu samochodów, na razie po jednym pasie ruchu. Z kolei do końca roku zakładano skierowanie pociągów po nowym wiadukcie nad ulicą Długą.
Wiosną 2021 roku na placu budowy można było dostrzec zdecydowany postęp prac. Budowa nowej trasy tramwajowej na Popowice odbywała się bardzo sprawnie. Zakończono I etap inwestycji, czyli przebudowę wiaduktu kolejowego nad ulicą Długą wraz z budową odcinka torowiska o długości około 500 metrów. Na razie nie wykonano tu sieci trakcyjnej. Fragment ten znajduje się w środkowej części realizowanej trasy, stąd nie można było go przetestować.
Cały czas trwały prace przy II etapie inwestycji. Realizowała je firma Pro-Tra Building. Wiosną 2021 roku roboty toczyły się na całym liczącym 3,1 kilometra długości odcinku, łącznie ze skrajnymi skrzyżowaniami, na których zaplanowano podłączenie nowego odcinka do istniejącej sieci tramwajowej. Zakończono już przygotowywanie terenu pod torowisko, dokonano przeniesienia mediów i zrealizowano wszystkie niezbędne instalacje podziemne. W wielu miejscach wykonano podbudowę pod torowisko, zarówno żelbetową jak i tradycyjną z tłucznia. W rejonie skrzyżowania ulicy Dmowskiego, Jagiełły i Mieszczańskiej rozebrano w całości całe dotychczasowe torowisko, zarówno na tarczy skrzyżowania, jak i na krótkim odcinku wzdłuż ulicy Dmowskiego. Zostało ono wiele lat temu przygotowane pod planowaną trasę tramwajową, jednak nigdy nie doczekało jej realizacji. Stąd konieczne stało się zbudowanie tego odcinka torowiska od nowa. W ramach inwestycji zaplanowano wymianę rozjazdów na całej tarczy skrzyżowania, łącznie z dojazdem do pętli przy ulicy Mieszczańskiej, z której często korzystają tramwaje rezerwowe. Koniec prac w ramach II etapu przewidziano w 2022 roku
Poniżej przedstawione zostały zdjęcia z przebiegu robót wiosną 2021 roku, wykonane kolejno od skrzyżowania ulicy Dmowskiego, Jagiełły i Mieszczańskiej do skrzyżowania ulicy Popowickiej z Milenijną, gdzie przewidziano włączenie nowej trasy do istniejącego torowiska na Kozanowie.
W październiku 2021 roku realizowano prace związane z podłączeniem nowego odcinka torowiska do istniejącej sieci tramwajowej w mieście. Na ukończeniu były roboty związane z przebudową tarczy skrzyżowania ulicy Władysława Jagiełły z ulicą Romana Dmowskiego. Podobnie prezentowała się sytuacja na drugim końcu nowego odcinka, w rejonie skrzyżowania ulicy Milenijnej i Popowickiej. Wykonano tutaj rozjazdy z ulicy Milenijnej w obu kierunkach na ulicę Popowicką oraz na ulicy Popowickiej na nowym odcinku. Brakowało jeszcze rozjazdów na ulicy Popowickiej od strony ulicy Pilczyckiej.
Bardzo zaawansowane prace były na odcinku od pierwszego ukończonego etapu, czyli przystanku Politechnika, w kierunku Pilczyc. W tym rejonie, aż do skrzyżowania z ulicą Milenijną, torowisko było już praktycznie gotowe. Brakowało tylko krótkiego odcinka. Gorzej prezentowała się realizacja inwestycji wzdłuż ulicy Długiej i Dmowskiego, gdzie trwały prace związane z korytowaniem i uzbrajaniem terenu pod przyszłe torowisko. Roboty w tym rejonie z pewnością spowolniła sprawa ekspertyzy mostu na rzece Odrze. Przygotowany wiele lat temu most tramwajowy nie spełniał współczesnych wymogów, stąd trzeba było usunąć wszystkie wierzchnie warstwy aż do gołej konstrukcji stalowej.
Dobrą wiadomością był spodziewany rychły powrót tramwajów wzdłuż ulicy Władysława Jagiełły na skrzyżowaniu z ulicą Romana Dmowskiego. Natomiast jeszcze przez wiele miesięcy techniczna pętla przy ulicy Mieszczańskiej miała pozostać nieprzejezdna z uwagi na brakujący fragment torowiska na fragmencie jezdni, po którym prowadzony był ruch samochodów.
Pod koniec października 2022 roku cała inwestycja była bliska ukończenia. Nowe zielone torowisko, które już zdążyło pokryć się rozchodnikami, bardzo dobrze wkomponowało się w tkankę miejską. Trwały jeszcze prace związane z rozwieszaniem sieci trakcyjnej oraz ostatnie poprawki brukarskie i przy zieleni. Jedynym miejscem, które wstrzymywało oddanie nowego torowiska do użytku, był przebudowywany most przez rzekę Odrę. O ile od strony ulicy Dmowskiego trwało wylewanie płyty pod torowisko, to od strony ulicy Długiej wciąż prowadzone były roboty związane z rekonstrukcją mostu. W rezultacie można było spodziewać się przekazania całej inwestycji do eksploatacji nie wcześniej niż w 2023 roku.
Ostatecznie trasę tramwajową wzdłuż ulicy Długiej i Popowickiej otwarto w dniu 15 maja 2023 roku. Po nowym torowisku skierowano dwie linie tramwajowe - linię 19 łączącą Kozanów z pętlą ZOO przez plac Grunwaldzkim i obok Hali Stulecia oraz przetrasowaną linię 32, której jednocześnie zmieniono numer na 18. Nowa osiemnastka, zamiast jechać do miasta ulicą Legnicką, zaczęła kursować z Kozanowa ulicą Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek Rynek i Świdnicka, następnie ulicą Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.
Nowa trasa tramwajowa przez Popowice okazała się sukcesem i przebiegające tędy linie tramwajowe szybko zapełniły się pasażerami. Ponadto niemal od razu zamknięto torowisko wzdłuż ulicy Legnickiej, które wymagało remontu i tymczasowo na nową trasę przez Popowice skierowane wszystkie linie jadące w kierunku Leśnicy. Trasa Popowicka wykonana jako wydzielone, zielone torowisko wzdłuż arterii drogowych, od początku prezentowała się bardzo okazale. Nowa linia połączyła dwa dworce kolejowe: Wrocław Szczepin i Wrocław Popowice, przy których powstały węzły przesiadkowe.
PSMKMS & Impuls