Budowa trasy tramwajowej na Swojczyce
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Wrocław
- Opublikowano: piątek, 30, sierpień 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 312
W pierwszej połowie trzeciej dekady dwudziestego pierwszego wieku, we Wrocławiu zrealizowano dwie ważne inwestycje tramwajowe. Powstały trasy przez Popowice i do Nowego Dworu. Jednocześnie trwały przygotowania do budowy kolejnych nowych torowisk tramwajowych. Jednym z nich była planowana trasa na Swojczyce. W ramach pierwszego etapu inwestycji powstały nowe mosty Bolesława Chrobrego, na których zabudowano torowisko tramwajowe dla planowanej trasy.
Swojczyce są dzielnicą Wrocławia położoną we wschodniej części miasta. Obsługę tego rejonu przy pomocy tramwaju zaplanowano poprzez przedłużenie istniejącej trasy z pętli Sępolno. W tym celu podczas budowy nowych mostów ponad kanałem żeglugowym Odry oraz równoległym kanałem przeciwpowodziowym, zdecydowano o lokalizacji na obiektach torowiska tramwajowego. Pętla tramwajowa w dzielnicy Swojczyce zaplanowana została w rejonie ulicy Bazaltowej. Nowa trasa miała więc liczyć niecałe 2 kilometry długości.
Budowę nowych mostów Bolesława Chrobrego pomiędzy Sępolnem a Swojczycami rozpoczęto w lutym 2022 roku. Prace zakończono po 19 miesiącach w październiku 2023 roku. Nowe przeprawy powstałe równolegle do istniejących mostów, zostały wyposażone w torowisko tramwajowe po północnej stronie. Stare mosty, zniszczone w trakcie II wojny światowej i odbudowane zaraz po niej, zostały całkowicie zamknięte i nikt z nich nie korzystał. Kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie autobusów wykorzystywali tylko nowe obiekty mostowe. Początkowo planowano, aby stare mosty służyły dla ruchu drogowego. Miał się tędy odbywać ruch samochodowy po dwóch pasach z Sępolna w kierunku Swojszyc. Nowe mosty miały natomiast służyć wyłącznie dla ruchu drogowego ze Swojszyc w kierunku Sępolna oraz ruchu tramwajowego w obu kierunkach, a także ruchu pieszego i rowerowego. Dotychczas jednak nie podjęto decyzji, czy modernizacja starych mostów jest możliwa i opłacalna. Zmiany w organizacji ruchu na nowym moście trzeba było jednak wprowadzić w momencie uruchomienia tramwaju, ponieważ ruch pojazdów odbywał się po torowisku pod prąd tramwajów. Rozważano więc możliwość pozostawienia tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku na nowych mostach w przypadku braku remontu starych przepraw.
Dwa powstałe mosty poprowadzone zostały w jednej linii równolegle do starych obiektów, po ich północnej stronie. Pierwszy most przebiegał ponad kanałem powodziowym, natomiast drugi ponad kanałem żeglugowym Odry. Ich łączna długość wynosiła 186 metrów, a szerokość całkowita (licząc ścieżki rowerowe i chodniki) 27 metrów. Były więc o 2,8 metra dłuższe i o około 15 metrów szersze od starych przepraw. Istotną kwestią było też zwiększenie nośności nowych mostów. W przypadku starych obiektów maksymalne dopuszczone obciążenie wynosiło 15 ton. W nowych było to 40 ton.
Położone po północnej stronie mostów torowisko tramwajowe powstało z myślą o budowie planowanej trasy z Sępolna do Swojczyc. Na razie jednak tory kończyły się na przyczółkach mostów po obu stronach. Wykonano również torowisko pomiędzy oboma mostami. W połowie 2024 roku wciąż trwały prace projektowe przy inwestycji, które jednak miały się w niedługim okresie czasu zakończyć. Gdyby tak się stało, przetarg na realizację inwestycji można byłoby ogłosić jeszcze w tym samym roku. Wówczas tramwaj dotarłby do Swojczyc w 2026 roku.
PSMKMS & Impuls