/** */

Tramwaje w Krakowie

105NaD

Zakończenie produkcji wagonów typu N wiązało się także z kresem wytwarzania tramwajów doczepnych, nie posiadających zarówno silników, jak i stanowiska motorniczego. Wszystkie produkowane później wozy generacji: 13N, 102N i 105N były zdolne do samodzielnej jazdy. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z budowy doczep czynnych, wyposażonych w silniki, ale już bez kabiny motorniczego.

 

W latach osiemdziesiątych w Krakowie powrócono do koncepcji wagonu doczepnego. Zdecydowano się przebudować 5 wozów typu 102Na, których przody zostały uszkodzone podczas kolizji. Co ważne, wagony te w odróżnieniu od eNek, były doczepami czynnymi, to znaczy, nie usuwano z nich silników. W zasadzie różniły się od zwykłych stodwójek brakiem kabiny motorniczego oraz kształtem pudła. Przód wagonu był bowiem tak przebudowany, że praktycznie nie różnił się od tyłu.

 

W latach dziewięćdziesiątych podjęto próby przebudowy wagonów typu 105Na. Jako pierwsze powstały doczepy bierne dla Wrocławia. W ich modernizacji uczestniczył także krakowski Miejski Zakład Napraw Tramwajów ( obecnie TR ). Rozwiązanie to jednak nie sprawdziło się. Podjęto kolejne próby i tak powstały wagony typu 105NaD. Podobnie jak w latach osiemdziesiątych w przypadku stodwójek, również i tym razem zdecydowano się usunąć kabinę motorniczego, pozostawiając jednak silniki. Tym razem nie potrzebna była ingerencja w kształt pudła, gdyż wagony te posiadają identyczny przód i tył.

 

W Krakowie w latach dziewięćdziesiątych przebudowano w sumie trzy wagony typu 105Na na 105NaD. Czynności te wykonywano podczas napraw głównych. W grudniu 1996 roku wyjechał pierwszy skład 105Na+105NaD numer 466+467. Dokładnie rok później następny o numerach 396+397, a w lipcu 1998 roku ostatni 461+462.

Pierwszy krakow...
Drugi skład 105...
Ostatni skład z...
Doczepa numer 4...
Przednia część ...
Przednia część ...
Wnętrze wagonu ...
Pod koniec 2005...

Poza Krakowem wozy typu 105NaD zaczęły pojawiać się także w innych miastach. W Poznaniu w ten sposób przebudowano praktycznie wszystkie drugie wagony w składach. Podobnie stopiątki modernizowano między innymi w Gdańsku, we Wrocławiu czy w Szczecinie. Doczepy czynne można zobaczyć także w Warszawie, która w 2002 roku zakupiła zmodernizowaną wersję popularnej "stopiątki", noszącą typ 105N2k/2000, a przez miłośników ochrzczoną mianem "bulwy". Wszystkie drugie wagony tych składów także nie posiadają kabiny motorniczego.

 

Wiosną 2005 roku ze stanu skreślony został najstarszy skład z doczepą - 105Na+105NaD numer 466+467. Na początku grudnia tego samego roku skład 396+397 przekazano do Podgórza, gdzie otrzymał numery 703+704. Tramwaj ten w 2006 roku został skreślony ze stanu i sprzedany na Śląsk. Trzeci pociąg 105Na+105NaD - 461+462 eksploatowany był w zajezdni w Nowej Hucie do wiosny 2007 roku. Kilka miesięcy później skreślono go ze stanu i zezłomowano.

 

W 2006 roku powrócono do pomysłu przebudowy wozów 105Na na 105NaD w czasie napraw głównych. Okazało się bowiem, że taka modernizacja pozwala na pewne oszczędności. Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Krakowa wyjechały, pierwsze od wielu lat, nowe składy 105Na+105NaD: 881+882 i 876+877. Do stycznia 2010 roku przebudowano w ten sposób 15 wagonów. Ostatnią doczepą 105NaD jest wóz numer 940.

Pierwszy po kil...
Wóz 105NaD - 93...
Skład105Na+105N...

 

Zestawienie składów z wagonami 105NaD:

 

402+403
408+409+406
416+419+420
445+446+405
447+448+407
454+455 ex 804+807
461+462 ( kasacja )
466+467 ( kasacja )
470+471 ex 881+882
703+704 ex 396+397 ( sprzedany na Śląsk )
876+877
929+930+933
936+937+938
932+939+940
943+944

 

Dane techniczne
Typ 105NaD
Rodzaj wagonu Doczepa czynna
Producent "Konstal" w Chorzowie, MZNT Kraków, MPK S.A. w Krakowie
Lata produkcji 1996 - 1998, 2006 - 2010
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 13500
Masa własna [t] 16,8
Liczba miejsc siedzących 16 ( 24 )
Liczba miejsc stojących: 125
Liczba osi 4
Liczba silników 4
Moc godz. silników [kW] 4x41,5
Prędkość maksymalna [km/h] 70

 

Komentarze  

 
+6 #1 Piotr Cholewa 2014-04-01 19:42
Ten #933 to myślałem na początku że na zabytkowy szykowany, taki ładny!
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 249 gości oraz 1 użytkownik.