Tramwaje w Krakowie
105NaD
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 31, lipiec 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4036
Zakończenie produkcji wagonów typu N wiązało się także z kresem wytwarzania tramwajów doczepnych, nie posiadających zarówno silników, jak i stanowiska motorniczego. Wszystkie produkowane później wozy generacji: 13N, 102N i 105N były zdolne do samodzielnej jazdy. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z budowy doczep czynnych, wyposażonych w silniki, ale już bez kabiny motorniczego.
W latach osiemdziesiątych w Krakowie powrócono do koncepcji wagonu doczepnego. Zdecydowano się przebudować 5 wozów typu 102Na, których przody zostały uszkodzone podczas kolizji. Co ważne, wagony te w odróżnieniu od eNek, były doczepami czynnymi, to znaczy, nie usuwano z nich silników. W zasadzie różniły się od zwykłych stodwójek brakiem kabiny motorniczego oraz kształtem pudła. Przód wagonu był bowiem tak przebudowany, że praktycznie nie różnił się od tyłu.
W latach dziewięćdziesiątych podjęto próby przebudowy wagonów typu 105Na. Jako pierwsze powstały doczepy bierne dla Wrocławia. W ich modernizacji uczestniczył także krakowski Miejski Zakład Napraw Tramwajów ( obecnie TR ). Rozwiązanie to jednak nie sprawdziło się. Podjęto kolejne próby i tak powstały wagony typu 105NaD. Podobnie jak w latach osiemdziesiątych w przypadku stodwójek, również i tym razem zdecydowano się usunąć kabinę motorniczego, pozostawiając jednak silniki. Tym razem nie potrzebna była ingerencja w kształt pudła, gdyż wagony te posiadają identyczny przód i tył.
W Krakowie w latach dziewięćdziesiątych przebudowano w sumie trzy wagony typu 105Na na 105NaD. Czynności te wykonywano podczas napraw głównych. W grudniu 1996 roku wyjechał pierwszy skład 105Na+105NaD numer 466+467. Dokładnie rok później następny o numerach 396+397, a w lipcu 1998 roku ostatni 461+462.
Poza Krakowem wozy typu 105NaD zaczęły pojawiać się także w innych miastach. W Poznaniu w ten sposób przebudowano praktycznie wszystkie drugie wagony w składach. Podobnie stopiątki modernizowano między innymi w Gdańsku, we Wrocławiu czy w Szczecinie. Doczepy czynne można zobaczyć także w Warszawie, która w 2002 roku zakupiła zmodernizowaną wersję popularnej "stopiątki", noszącą typ 105N2k/2000, a przez miłośników ochrzczoną mianem "bulwy". Wszystkie drugie wagony tych składów także nie posiadają kabiny motorniczego.
Wiosną 2005 roku ze stanu skreślony został najstarszy skład z doczepą - 105Na+105NaD numer 466+467. Na początku grudnia tego samego roku skład 396+397 przekazano do Podgórza, gdzie otrzymał numery 703+704. Tramwaj ten w 2006 roku został skreślony ze stanu i sprzedany na Śląsk. Trzeci pociąg 105Na+105NaD - 461+462 eksploatowany był w zajezdni w Nowej Hucie do wiosny 2007 roku. Kilka miesięcy później skreślono go ze stanu i zezłomowano.
W 2006 roku powrócono do pomysłu przebudowy wozów 105Na na 105NaD w czasie napraw głównych. Okazało się bowiem, że taka modernizacja pozwala na pewne oszczędności. Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Krakowa wyjechały, pierwsze od wielu lat, nowe składy 105Na+105NaD: 881+882 i 876+877. Do stycznia 2010 roku przebudowano w ten sposób 15 wagonów. Ostatnią doczepą 105NaD jest wóz numer 940.
Zestawienie składów z wagonami 105NaD:
402+403
408+409+406
416+419+420
445+446+405
447+448+407
454+455 ex 804+807
461+462 ( kasacja )
466+467 ( kasacja )
470+471 ex 881+882
703+704 ex 396+397 ( sprzedany na Śląsk )
876+877
929+930+933
936+937+938
932+939+940
943+944
Typ | 105NaD | ||
Rodzaj wagonu | Doczepa czynna | ||
Producent | "Konstal" w Chorzowie, MZNT Kraków, MPK S.A. w Krakowie | ||
Lata produkcji | 1996 - 1998, 2006 - 2010 | ||
Szerokość toru [mm] | 1435 | ||
Długość całkowita [mm] | 13500 | ||
Masa własna [t] | 16,8 | ||
Liczba miejsc siedzących | 16 ( 24 ) | ||
Liczba miejsc stojących: | 125 | ||
Liczba osi | 4 | ||
Liczba silników | 4 | ||
Moc godz. silników [kW] | 4x41,5 | ||
Prędkość maksymalna [km/h] | 70 |
Komentarze