/** */

Tramwaje w Krakowie

N8C

W lipcu 2006 roku do Krakowa dotarł pierwszy norymberski, dwukierunkowych wagon tramwajowy typu N8S. W sumie, do 2011 roku do naszego miasta sprowadzono 11 wozów tego typu plus dwa wagony w wersji wąskotorowej, typu M8S, pochodzące z Essen. W związku z tym, że pojazdy te od samego początku miały być eksploatowane dłużej niż przez kilka lat, opłacalne było więc podjęcie działań zmierzających do ich modernizacji.

 

Norymberskie wagony tego typu jeszcze w Niemczech przeszły modernizację, dzięki czemu ich stan nie wzbudzał większych zastrzeżeń. Inaczej sytuacja wyglądała z byłym wąskotorowym wozem M8S, którego stan był zdecydowanie gorszy. Dodatkowo, pojazd ten nie posiadał niskopodłogowego członu, w miejscu którego znajdował się człon wysokopodłogowy, do tego niewyposażony w drzwi dla pasażerów.

 

W podjęciu decyzji o modernizacji wozu z Essen, noszącego wówczas numer 3066, pomogło spalenie instalacji elektrycznej w tym pojeździe w czerwcu 2011 roku. Od tego czasu, wóz ten stał odstawiony w zajezdni Nowa Huta. Głównym celem przebudowy miała być wymiana środkowego członu na niskopodłogowy. Dodatkowo, zaplanowano wymianę układu rozruchowego na chopperowy, a także pełną odnowę wnętrza i zmianę stylistyki ścian czołowych wagonów.

 

Mimo, że przeprowadzony w połowie 2011 roku przetarg na modernizację wozu numer 3066 nie powiódł się, na początku lutego 2012 roku wagon ten został wysłany do wrocławskich zakładów Protram na przebudowę. W międzyczasie w Krakowie dokonano zmiany numeracji krakowskich N8S, dzięki czemu przebywający we Wrocławiu wóz wrócił z numerem 3082.

   

Zmodernizowany tramwaj pojawił się w Krakowie dopiero jesienią 2012 roku. W ramach przebudowy w wozie dokonano przede wszystkim wymiany środkowego członu na nowy, niskopodłogowy oraz zainstalowano zupełnie nowy układ elektryczny. Dodatkowo, wymieniono ściany czołowe na laminaty z tworzywa sztucznego, a także zastosowano nowe odbieraki prądu. Tramwaj po przybyciu do Krakowa jeszcze przez miesiąc był przygotowywany do ruchu. Dopiero w niedzielę 9 grudnia 2012 roku debiutował na 2-02, jednak jeszcze długo „leczył się z chorób wieku dziecięcego”. Mimo początkowych problemów, wóz ten na stałe zaczął obsługiwać linię numer 2. Okazjonalnie można go było również zobaczyć na liniach numer 3, 9 i 11.

Zmodernizowany ...
Wóz N8C - 3082 ...
Wóz N8C - 3082 ...

Wnioski zdobyte przy modernizacji wozu 3082 wykorzystane zostały w trakcie przygotowań do przebudowy kolejnych krakowskich wozów N8S. W 2013 roku do Stacji Obsługi i Remontów trafiły dwa pierwsze wagony numer 3071 i 3072. Rozpoczęła się ich wielomiesięczna modernizacja. Pierwszy przebudowany wóz na ulice Krakowa wyjechał dopiero na początku 2014 roku. Po zakończeniu jazd próbnych i szkolenia motorowych, w dniu 8 marca 2014 roku tramwaj debiutował liniowo, obsługując popołudniowa zmianę brygady 2-03.

 

Przebudowany w Krakowie N8S różni się pod wieloma względami od pierwszego zmodernizowanego we wrocławskim Protramie wozu numer 3082. Wagon 3071 przede wszystkim jest jednokierunkowy, posiada drzwi odskokowo-przesuwne za wyjątkiem wejścia do kabiny motorniczego, które jest odskokowo-uchylne. W drzwiach w środkowym, niskopodłogowym członie, po raz pierwszy w tramwaju w Krakowie zastosowano rampę dla niepełnosprawnych. Duże zmiany zaszły we wnętrzu pojazdu, które pod względem wyglądu przypomina środek najnowszych Bombardierów, podobnie jak pulpit motorniczego.

 

Kilka tygodni po wozie numer 3071, na ulicach Krakowa debiutował drugi zmodernizowany wagon numer 3072. Natomiast w ostatnich dniach sierpnia, na ulice naszego miasta wyjechał trzeci przebudowany wóz numer 3073.

Pierwszy zmoder...
Ten sam wóz od ...
Drugi zmoderniz...
Ten sam wóz od ...
Ujęcie wozu N8C...
Zmodernizowany ...
Kabina motornic...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...

Chociaż wagony z przedziału 3071 - 3073 zmodernizowane w Krakowie w sposób znaczący różnią się od przebudowanego we Wrocławiu wozu 3082, wszystkie cztery tramwaje oznaczone zostały w Krakowie nowym typem N8C-NF. Wspólnym mianownikiem w tym przypadku okazał się być chopperowy układ rozruchowy tramwajów. Wozy te na stałe skierowane zostały do obsługi linii numer 2. Poza wagonem 3082, pozostałe N8C można było już okazjonalnie zobaczyć na linii numer 11 oraz 71 kursującej z Salwatora do Bronowic Małych.

 

Dane techniczne
Typ N8C-NF
Numeracja HK462
(początkowo 3082)
HK451 - HK456
(początkowo 3071 - 3073)
Rodzaj wagonu Silnikowy, dwukierunkowy Silnikowy, jednokierunkowy
Producent:
- część mechaniczna
- część elektryczna

MAN / DÜWAG
Siemens / Kiepe
Wykonawca modernizacji RMT Protram Wrocław Stacja Obsługi i Remontów MPK Kraków
Lata produkcji 1976 1976 - 1977
Lata modernizacji 2012 2013 - 2017
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 26080
Szerokość całkowita [mm] 2300
Masa własna [t] 35,2
Liczba osi 8
Moc godz. silników [kW] 2x125

 

W czerwcu 2015 roku dokonano kolejnej zmiany numeracji. Pojazdy te otrzymały oznaczenia z przedziału od HK451 do HK462, przy czym najpierw kolejno ponumerowano wozy z Norymbergi, natomiast zmodernizowany wóz N8S z Essen otrzymał ostatni numer HK462.

 

Od 2015 roku kontynuowano modernizację wozów N8S. Kolejny do przebudowy trafił wóz numer HK455. Prace przy nim zostały jednak wstrzymane na wiele miesięcy, w związku z wysłaniem pracowników Stacji Obsługi i Remontów do wspomagania montażu wagonów PESA 2014N w Bydgoszczy. Zmodernizowany wagon powrócił na ulice Krakowa dopiero w styczniu 2017 roku. W lipcu tego samego roku zakończyła się przebudowa wozu HK454. W październiku dołączył do niego wagon HK456. Jak dotąd, przebudowę tramwajów N8S na N8C zakończono na 6 pojazdach.

 

Zmodernizowane wagony N8C początkowo kursowały na linii 2. Tu jednak pojawiły się problemy z ich eksploatacją. Zdecydowana poprawa nastąpiła po ich skierowaniu do obsługi linii 5 jesienią 2015 roku. Od tego czasu niezwykle rzadko pojawiały się na innych liniach. W okresie uroczystości Wszystkich Świętych kierowane były między innymi do obsługi linii 14 czy 85. Sytuacja ta uległa zmianie w marcu 2020 roku. W związku z panującą epidemią koronawirusa SARS-Cov-2 wprowadzone zostały znaczne ograniczenia w funkcjonowaniu linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W ramach zmian zawieszono kursowanie linii 5. Nie było wyjścia i zmodernizowane wagony N8C musiały pojawić się na innych liniach. Co ciekawe, nie zdominowały one jednej linii. Kierowano je do obsługi linii: 1, 9, 11, 14, 19, 20, 21 i 24. Przez krótki czas obsługiwały nawet pociągi rezerwowe, dzięki czemu pojawiły się nawet na takich liniach, jak 3 czy 52.

Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...
Wagon N8C numer...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 209 gości oraz 0 użytkowników.