/** */

Trolejbusy w Europie

Litwa - Wilno

Wilno jest stolicą Litwy, kraju położonego na północny-wschód od Polski. Spacerując ulicami tego miasta niemal na każdym kroku odnajduje się ślady polskości. Nic w tym dziwnego, Wilno przez wieki należało do Polski. Wciąż mieszka tu wielu Polaków, a jednym z najnowszych śladów polskości są trolejbusy Solaris jeżdżące po ulicach miasta.

 

Oczywiście zakup polskich trolejbusów jest już tylko wolnym wyborem firmy UAB Vilniaus troleibusai, wileńskiego przedsiębiorstwa zajmującego się obsługą komunikacji trolejbusowej w mieście. Nim jednak na ulice Wilna wyjechały trolejbusy, pół wieku wcześniej pojawiły się tramwaje. Uruchomiono je pod koniec XIX wieku. Dwie linie wyruszały spod dworca kolejowego. Infrastruktura ucierpiała jednak dość mocno podczas I wojny światowej i na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku zdecydowano się zrezygnować z miejskiego transportu szynowego. Po wojnie Związek Radziecki przyniósł już swój środek transportu miejskiego. Trolejbusy uruchomione zostały 27 listopada 1956 roku. Głównym punktem sieci znów został dworzec kolejowy, a po mieście początkowo kursowały trzy linie. W kolejnych miesiącach uruchomiono następne trasy, dzięki czemu sieć trolejbusowa bardzo szybko stała się podstawowym środkiem komunikacji w mieście. Sieć przez kolejne dekady rozwinęła się tak bardzo, że w 1985 roku trzeba było uruchomić drugą zajezdnię. Regres rozwoju wileńskich trolejbusów nastąpił dopiero po 1991 roku, gdy utworzone zostało niepodległe państwo litewskie. Na początku obecnego wieku, mimo prowadzonych dalszych inwestycji zarówno w infrastrukturę jak i tabor, doszło niestety także do likwidacji niektórych odcinków, także w centrum miasta. W latach 2004 - 2006 Wilno zakupiło 45 Solarisów Trollino 15AC. Potem kupowano już tylko używane pojazdy Škoda 14Tr z Czech. Ostatnie lata, to walka z kryzysem, który dotknął całą Litwę. Jednym ze skutków było ograniczenie godzin kursowania komunikacji miejskiej. Zlikwidowano lub skrócono również niektóre linie, nie wspominając już o wstrzymaniu inwestycji i zakupów nowych pojazdów.

 

Obecnie, komunikacją trolejbusową w Wilnie zajmuje się wspominania wcześniej firma UAB Vilniaus troleibusai. W dzień powszedni na ulice miasta wyjeżdża około 220 pojazdów. Obsługują one 20 linii o łącznej długości 474 kilometrów. W dniu 1 stycznia 2010 roku przewoźnik posiadał 322 trolejbusy. W zdecydowanej większości były to wozy Škoda 14Tr. W Wilnie wciąż eksploatowane są cztery przegubowe Škody 15Tr. Polskie trolejbusy, poza 45 Solarisami Trollino 15AC reprezentuje również eksploatowany od 1998 roku Jelcz 120MT/E.

Trolejbusowo-au...
Škoda 14Tr - 25...
Pętla przy dwor...
Wileńskie trole...
W Wilnie całkie...
Škoda 14Tr - 26...
Škoda 14Tr - 15...
Po Wilnie kursu...
Solaris Trollin...
I jeszcze jedno...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 596 gości oraz 1 użytkownik.