/** */

Trolejbusy w Europie

Węgry - Budapeszt

Budapeszt jest stolicą Węgier. Piękne i zarazem ogromne miasto, może pochwalić się praktycznie wszystkimi podstawowymi środkami transportu publicznego. Mieszkańców Budapesztu poza tramwajami, autobusami i metrem, każdego dnia wożą także trolejbusy. Ten środek transportu w ostatnich latach przechodzi stopniową modernizację.

 

Pierwszą linię trolejbusową uruchomiono w grudniu 1933 roku. Liczyła ona niespełna 3 kilometry i nie przetrwała zbyt długo. Linia została bowiem zniszczona w 1944 w wyniku działań wojennych, lecz po ich zakończeniu trasę odbudowano i ponownie uruchomiono w 1949 roku. Po wojnie sieć trolejbusowa rozwijała się. Duży udział miało w tym uruchomieniu produkcji trolejbusów w fabryce Ganz w latach pięćdziesiątych oraz dostawy trolejbusów ze Związku Radzieckiego, dzięki czemu nie brakowało nowych pojazdów. Powodzenie linii trolejbusowych wśród pasażerów skutkowało wprowadzeniem do ruchu w latach sześćdziesiątych, doczepek trolejbusowych. Równocześnie rozpoczęto prace nad pierwszymi trolejbusami przegubowymi. Rosnące ceny paliw na świecie w latach siedemdziesiątych tylko potwierdziły słuszność dalszego inwestowania w sieć trolejbusową. Zmiany zapoczątkowane w państwach Bloku Wschodniego po 1989 roku, odczuwalne były także na Węgrzech. Przez lata dziewięćdziesiąte niewiele inwestowano w sieć trolejbusową, zakupiono zaledwie kilka nowych trolejbusów. Obecnie sieć trolejbusów w Budapeszcie nie jest zagrożona. Co więcej, znów zaczyna się inwestować w ten środek transportu.

 

Jeszcze do niedawna na ulicach Budapesztu można było spotkać trolejbusy radzieckiej produkcji typu ZIU-9. Ich dostawa do stolicy Węgier rozpoczęły się w 1975 roku. Do 1984 zakupiono łącznie 173 trolejbusy. W 2011 roku w ruchu wciąż były jeszcze 24 "ziutki", jednak zostały one w końcu wycofane z ruchu. Dwa trolejbusy numer 833 i 840 służyły jako "nauka jazdy". Kolejnymi typem trolejbusów eksploatowanych w Budapeszcie są nieco młodsze Ikarusy 280. Wciąż stanowią one największą część całego taboru trolejbusowego w mieście, chociaż w ostatnim czasie ich liczba nieznacznie się zmniejszyła dzięki zakupom nowych pojazdów. W niektórych egzemplarzach w ostatnich latach zmodernizowana została część elektryczna. "Elektryczne" Ikarusy jeszcze długo pozostaną niezastąpione na ulicach Budapesztu.

Spotkanie przed...
Jeden z najstar...
Jeden z dwóch z...
Spotkanie dwóch...
Wiekowe ziutki ...
Przegubowy Ikar...
Zdjęcie tyłu Ik...
Ikarus numer 26...
Na wyświetlaczu...
Ikarus na linii...
Przegubowy Ikar...
Przegubowe Ikar...
Przegubowy Ikar...

Nowoczesny tabor trolejbusowy w stolicy Węgier zapoczątkowały przegubowe pojazdy typu Ikarus 435T, zbudowane przez kooperację firm Ikarus, Obus i Kiepe. W latach 1994 - 1996 do stolicy Węgier dostarczono piętnaście sztuk pojazdów tego typu. Po przegubowcach przyszła kolej na nowe trolejbusy dwunastometrowe. Pierwszym z nich był wyprodukowany w 1995, niskopodłogowy Ikarus 411T. Początkowo służył on jako pojazd testowy. Prezentowano go w kilku krajach Europy. Dopiero w 2001 roku został przekazany do budapesztańskiego BKV i przemalowany w barwy nowego właściciela. W 2002 roku do Budapesztu dostarczono kolejne niskopodłogowe trolejbusy, typu 412.81T w ilości piętnastu sztuk.

Jeden z pierwsz...
Przegubowy trol...
Niskopodłogowy ...

W 2005 roku po mieście zaczęło kursować pierwsze sześć nowych, w pełni niskopodłogowych trolejbusów, wyprodukowanych przez polską firmę Solaris Bus&Coach w kooperacji z węgierskim Ganz-em. Ich liczba systematycznie rośnie od lat. Obecnie Solarisów Trollino 12 eksploatowanych jest 39 sztuk. Od listopada 2015 roku do ruchu wprowadzono dodatkowo 16 przegubowych Solarisów Trolino 18. Dzięki temu, można było wycofać ostatnie radzieckie ZIU-9 oraz kilka przegubowych Ikarusów.

Pierwszy budape...
Najnowsze trole...
Polskie trolejb...
Solaris na lini...
Jeden z najmłod...

Obecnie w Budapeszcie funkcjonuje 15 linii trolejbusowych oznaczonych numerami z przedziału 70 do 83. Nie ma numeru 71. Jest za to dodatkowo 74A i 80A. Linie jeżdżą z różną częstotliwością od 8 do nawet 28 minut. Sieć trolejbusowa funkcjonuje wyłącznie na wschodnim brzegu Dunaju. W mieście znajduje się tylko jedna zajezdnia trolejbusowa, zbudowana w 1962 roku. Wcześniej trolejbusy stacjonowały także w innych obiektach, zachowanych nawet do dziś, lecz żaden z nich nie pełni obecnie funkcji związanych z komunikacją miejską. Zajezdnia zlokalizowana jest pomiędzy ulicami: Salgótarjáni, Zách i Pongrác. W jej pobliżu przejeżdża linia tramwajowa numer 37. W Budapeszcie eksploatowane są 164 trolejbusy.

Widok na zajezd...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 609 gości oraz 1 użytkownik.