/** */

Trolejbusy w Europie

Ukraina - Kijów

Cechą podstawową wielu miast w krajach byłego Bloku Wschodniego jest posiadanie czterech podstawowych systemu transportu publicznego. Podobnie jak w Moskwie, Sankt Petersburgu czy w Mińsku, także po Kijowie - stolicy Ukrainy, kursuje metro, tramwaje, autobusy, jak również trolejbusy.

 

Kijowskie trolejbusy pierwszy raz wyjechały na ulice miasta w 1935 roku. Był to drugi ośrodek tego typu transportu w ZSRR po Moskwie. Po pierwszej linii liczącej 3,5 kilometra długości kursowały cztery trolejbusy. Pod koniec 1940 roku w mieście były już trzy linie. Po wyzwoleniu spod okupacji niemieckiej w 1944 roku, szybko uruchomiono dotychczasową sieć, a także rozpoczęto realizację kolejnych linii. Lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte były złotym okresem kijowskich trolejbusów. Po mieście jeździło wówczas ponad 700 pojazdów napędzanych prądem elektrycznym, jednak szczyt nastąpił w 1980 roku. Wówczas sieć trolejbusowa liczyła 280 kilometrów, po której kursowało blisko 1100 trolejbusów. W latach dziewięćdziesiątych nastąpiło spore ograniczenie sieci, szczególnie w centrum Kijowa. W ostatnim czasie następuje jednak powolny powrót do tego typu środka transportu. W ostatnim czasie zrealizowano kilka nowych linii, kursujących po obrzeżach stolicy Ukrainy. 

 

Obecnie w Kijowie funkcjonuje 40 linii trolejbusowych, które są obsługiwane przez około 600 pojazdów, stacjonujących w czterech zajezdniach. Kijowski tabor trolejbusowy jest bardzo zróżnicowany. Do najstarszych i w sporej części wycofanych pojazdów należą Škody 14Tr eksploatowane od 1983 roku oraz przegubowe Škody 15Tr, w ruchu od 1990 roku. Młodsze, ale również powoli zmniejszające swoją liczebność na ulicach Kijowa, są trolejbusy JuMZ-T1 z 1993 roku oraz JuMZ-T1P/T2 z 1996 roku. Kolejne rocznikowo są wyprodukowane w lokalnych zakładach Antonowa trolejbusy Awiant Kijów - 12.03 i 12.04, pochodzące z lat 1996-2000. Do najnowszych pojazdów należą natomiast Mazy 103T oraz Lazy E183 i E301. Są to już pojazdy niskopodłogowe, a ich eksploatacja trwa od 2004 roku. Park taborowy kijowskich trolejbusów zamykają  JuMZ E186 z 2005 roku, a także wytwory popularnego wytwórcy ukraińskich marszrutek - Bogdan E231 z 2007.

Przegubowy trol...
Wiekowa już Ško...
Krótki JuMZ-T2 ...
Ostatni z całej...
Maz 103T - 2712...
Laz E183 - 2904...
Laz E183 - 3904...
Powiew nowoczes...
Kolejny nowy La...
Laz E301 - 3609...
I jeszcze jeden...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 544 gości oraz 1 użytkownik.