Trolejbusy w Europie
Szwajcaria
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: niedziela, 23, grudzień 2012 11:17
- PSMKMS
- Odsłony: 2739
Szwajcaria jest jednym z najciekawszych i najbogatszych krajów Europy. Państwo to pod wieloma względami jest bardzo interesujące. Piękne krajobrazy, a przede wszystkim różnorodność systemów transportu tylko zachęcają do odwiedzenia tego kraju, a każdy miłośnik komunikacji miejskiej lub kolejowej znajdzie tutaj coś dla siebie.
Szwajcarzy już dawno postawili na prąd elektryczny. Stąd cała sieć kolejowa jest zelektryfikowana. W miastach z kolei pozycję dominującą zajmują tramwaje i trolejbusy. Często oba te środki transportu miejskiego funkcjonują równocześnie, niemal obok siebie.
Na stronie tej chciałbym przedstawić kilka szwajcarskich miast, w których eksploatowane są trolejbusy. Starałem się o każdej sieci napisać kilka słów, przede wszystkim zwracając uwagę na eksploatowany tabor. Oczywiście trolejbusy jeżdżą w jeszcze kilku innych szwajcarskich miastach, lecz na ich zwiedzenie trzeba by było poświęcić znacznie więcej czasu niż siedem dni.
W części poniżej opisanych miast kursują wyłącznie trolejbusy przegubowe. Co ciekawe, są to te same miasta, w których funkcjonują linie tramwajowe. Jedynie w Lozannie i Lucernie spotkać możemy pojazdy dwunastometrowe, które dodatkowo ciągną przyczepki bierne. Warto wspomnieć, że oba te miasta są jedynymi w Szwajcarii, w których eksploatowane są doczepki trolejbusowe.
Zapraszam więc do oglądnięcia tego krótkiego przeglądu szwajcarskich miast, w których funkcjonują sieci trolejbusowe. Zachęcam również do odwiedzenia tego pięknego kraju, jeżeli tylko możliwości na to pozwolą. Naprawdę warto!
ZURYCH
Sieć tramwajowa stanowi podstawę komunikacji miejskiej w Zurychu. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyny środek transportu w centrum miasta. Tam gdzie tory nie docierają, kursują trolejbusy.
Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice Zurychu w 1939 roku. Przez lata sieć rozwijała się, lecz do dziś stanowi wyłącznie uzupełnienie tramwajów. Jej długość wynosi 54 kilometry. Obecnie po mieście kursuje 6 linii trolejbusowych, obsługiwanych wyłącznie przez przegubowe pojazdy Mercedes Benz O405 GTZ , które eksploatowane są w ilości 78 sztuk. Pierwsze 35 trolejbusów trafiło do Zurychu w 1989 roku i noszą one numery od 1 do 36. Pozostałe 43 zostały zakupione w 1994 roku i oznaczone od 101 do 143. Trolejbusy z drugiej partii różnią się w stosunku do pierwszej przede wszystkim większa mocą silnika elektrycznego. Pojazdy obu serii wyposażone są także w pomocnicze silniki Diesla, które również są różne w obu wersjach.
BERNO
W Bernie, obok sieci tramwajowej i autobusowej, kursują również trolejbusy. Obecnie eksploatowane są wyłącznie pojazdy przegubowe. Najstarsze trolejbusy pochodzą z lat 1974 - 1975. Wyprodukowane zostały przez firmę FBW i nosiły numery z przedziału 30 - 55. Obecnie w eksploatacji pozostało ich 5 sztuk. W 1977 roku do miasta dostarczono kolejne sześć sztuk trolejbusów FBW 91GTL, które zajęły następne wolne numery do 61. Następna dostawa miała miejsce dopiero w 1985 roku. Wtedy to zakupiono pięć trolejbusów marki Volvo typu B10M-55. Noszą one numery od 62 do 66. Znów nastąpiła przerwa w zakupach. Dopiero w latach 1997 - 1998 do Berna trafiły pojazdy firmy NAW-Hess-Kiepe BGT-N2 w ilości 8 sztuk. Oznaczono je numerami od 01 do 08. W latach 1999 - 2000 ich liczba zwiększyła się o kolejne 12 sztuk.
GENEWA
Trolejbusy są podstawowym środkiem transportu w Genewie. Mimo, że w ostatnich latach nieco ustąpiły miejsca tramwajom, wciąż wygrywają, jeśli chodzi o długość sieci i liczbę pojazdów. Obecnie w Genewie eksploatowane są wyłącznie trolejbusy przegubowe. Najstarsze pojazdy wyprodukowane zostały przez konsorcjum firm FBW-HESS-BBC-SE w 1975 roku. 16 pojazdów nosiło numery z przedziału 631 do 648. Obecnie są one wycofywane z ruchu z powodu dostaw nowych pojazdów.
Nieco nowsze i wciąż eksploatowane są trolejbusy Saurer-Hess GT 560/620-25 z lat 1982 - 1983. 24 pojazdy oznaczono numerami od 651 do 674. W 1988 roku na ulicach Genewy pojawiły się z kolei pojazdy NAW-Hess BGT-25 w ilości 20 sztuk, które noszą numer od 681 do 700. Jeszcze nowsze są pojazdy NAW-Hess BGT-N2 z 1992 z wyposażeniem elektrycznym Siemensa. 12 sztuk ponumerowano od 701 do 713. Jeden trolejbus z tej grupy w 2003 roku został wydłużony. Między dwa człony włożony został trzeci. Pojazd ten oznaczono symbolem BGGT-N2. Mierzy on obecnie aż 24 metry długości. Po mieście kursuje z numerem 721. Najnowsze trolejbusy Hess-Kiepe BGT-N2C trafiły do Genewy w latach 2004 - 2005. Pojazdy te noszą numery z przedziału 731 - 768. Na tym nie koniec nowości. W latach 2006 - 2008 planowana jest dostawa kolejnych 33 trolejbusów, z czego 16 będzie przegubowych, a 17 trójczłonowych. Pojazdy te wyprodukowane zostaną przez firmę Hess z wyposażeniem elektrycznym Kiepe.
LOZANNA
Obecnie podstawę komunikacji w Lozannie stanowią trolejbusy. Ale nie zawsze tak było. W 1896 roku na ulice Lozanny wyjechały pierwsze tramwaje elektryczne. Trolejbusy pojawiły się w mieście dopiero w 1932 roku. Szybko jednak przejęły prymat. W 1964 roku tramwaje zostały zlikwidowane, a trolejbusy stały się podstawowym środkiem służącym do przemieszczania się po Lozannie. Nie dziwi taki obrót sprawy. Lozanna leży bowiem na dość sporych wzgórzach, po których tramwaje miałyby problemy z jeżdżeniem. Trolejbusy z kolei idealnie nadają się na takie ukształtowanie terenu. Do dnia dzisiejszego w mieście eksploatowane są trolejbusy dwunastometrowe, które kursują solo, a także z przyczepkami. Niedawno, na ulicach Loznanny pojawiły się także trolejbusy przegubowe.
Najstarsze pojazdy pochodzą z lat 1981 - 1984. Są to trolejbusy FBW 91 wyprodukowane przez konsorcjum firm FBW-SAAS-Hess. Zajmują one numery z przedziału 721 do 750. Nieco młodsze są trolejbusy NAW, które trafiły do miasta w latach 1986 - 1990. Wyprodukowane zostały przez firmy NAW-BBSE-Lauber. Oznaczone są numerami od 751 do 792.
Większość powyższych trolejbusów po mieście kursuje z doczepkami biernymi. Lozanna jest jednym z dwóch szwajcarskich miast, obok Lucerny, gdzie do dziś eksploatowane są takie "składy". Najstarsze doczepy pochodzą z lat 1974 - 1979. Posiadają numery z przedziału 951 - 973, a wyprodukowane zostały przez firmy Rochat-Lauber. Dużo młodszych jest 20 doczep Hess-Lanz-Marti, które trafiły do miasta w 1990 roku. Noszą one numeru od 901 do 920.
Od 2001 roku w Lozannie eksploatowanych jest także 28 przegubowych trolejbusów Neoplan N 6121. Noszą one numery od 800 do 827. Pojazdy te wyposażone są w dodatkowe silniki spalinowe.
LUCERNA
Lucerna jest jednym z piękniejszych miast Szwajcarii. Także miłośnik komunikacji miejskiej znajdzie tu coś dla siebie. Wprawdzie w mieście nigdy nie było tramwajów. Do dziś jednak funkcjonuje dobrze rozwinięta sieć trolejbusowa, która obok autobusów stanowi podstawę komunikacji w Lucernie.
Większość trolejbusów eksploatowanych w mieście stanowią dwunastometrowe pojazdy wyprodukowane przez firmy NAW-Hess-Siemens. W latach 1988 - 1989 do miasta trafiło 29 trolejbusów, które noszą oznaczenia od numeru 251 do 280.
Część wspomnianych wcześniej trolejbusów po Lucernie kursuje także z przyczepkami. Miasto to jest drugim w Szwajcarii, obok Lozanny, gdzie eksploatowane są przyczepki bierne do trolejbusów. Obecnie po mieście jeździ 11 przyczep, z czego pierwsze 7 trafiło tu w 1998, a pozostałe w 2002 roku. Pojazdy te wyprodukowane zostały przez konsorcjum firm Hess-Lanz-Marti i noszą numery z przedziału 301 do 311.
W Lucernie eksploatowane są również trolejbusy przegubowe. Z lat 1987 - 1988 pochodzi 16 pojazdów oznaczonych numerami 181 - 196, które wyprodukowane zostały przez firmy NAW-Hess-Siemens. Z 1991 roku pochodzą 4 pojazdy o numerach 197 - 200, które dostarczyły firmy NAW-Hess-ABB. Najnowsze trolejbusy przegubowe pochodzą z 2004 roku. Firmy Hess-Vossloh Kiepe dostarczyły w sumie 8 pojazdów, które noszą oznaczenia z przedziału 201 - 208.
MONTREUX
Montreux jest przepięknie położonym kurortem nad wschodnim brzegiem Jeziora Genewskiego. Miasteczko słynie również z wielu imprez kulturalnych, które się tu odbywają.
W Montreux obecnie eksploatowane są trolejbusy oraz autobusy. Jedyna linia trolejbusowa, oznaczona numerem 1, kursuje z Vevey do Villeneuve, czyli dokładnie przez całe miasto wzdłuż brzegu jeziora. Najprawdopodobniej jest to najdłuższa linia trolejbusowa w Szwajcarii. Na tym nie koniec ciekawostek. Trolejbusy kursują bowiem po starej trasie tramwajowej. W 1888 roku w Montreux uruchomiono pierwszy elektryczny tramwaj w Szwajcarii. Niestety linia ta została zlikwidowana, a jej miejsce w 1958 roku zajęły trolejbusy.
Obecnie w mieście eksploatowanych jest 18 przegubowych trolejbusów Van Hool AG300T. Zostały one zakupione w latach 1993 - 1995 i noszą numerację od 1 do 18.