Trolejbusy w Europie
Czechy - Pardubice
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: niedziela, 23, grudzień 2012 17:18
- PSMKMS
- Odsłony: 2131
Pardubice są średniej wielkości miastem, leżącym w środkowej części Republiki Czeskiej, u zbiegu rzek Chrudimki i Łaby. Miasto oddalone jest od Pragi o około 115 kilometrów. Pierwsza wzmianka o Pardubicach pochodzi z 1295 roku. Obecnie mieszka tu prawie 90 tysięcy ludzi. Miasto jest ważnym węzłem drogowym i kolejowym, a także "piernikową metropolią". Produkowane są tu ponoć jedne z najlepszych pierników w Czechach. Pardubice słyną również z Zakładów Chemicznych Synthesia, produkujących materiał wybuchowy Semtex oraz znanego wyścigu konnego Wielka Pardubicka.
Już przed drugą wojną światową rozważano budowę linii trolejbusowej w Pardubicach. Realizację planów rozpoczęto dopiero w 1949 roku, a pierwszy odcinek z Pardubic do Lazne Bohdaneč oddano w 1952 roku. Niemal cała sieć powstała do połowy lat pięćdziesiątych. W 1954 roku długość systemu trolejbusowego wynosiła 19 kilometrów. W latach sześćdziesiątych dokonano rekonstrukcji sieci. W kolejnej dekadzie nastała stagnacja. Dopiero w 1979 roku rozpoczęto budowę linii do dzielnicy Polabiny. Kolejne rozbudowy sieci miały miejsce na początku lat dziewięćdziesiątych i na początku obecnego wieku. Obecnie w Pardubicach rozważa się rozbudowę sieci trolejbusowej, w tym również do sąsiadujących miejscowości.
Najstarszymi trolejbusami eksploatowanymi obecnie w Pardubicach są Škody 14Tr, produkowane w latach 1983 - 1999. Wówczas miasto zakupiło 68 pojazdów. W 2001 roku dołączyły do nich dalsze trzy wozy, pochodzące z Hradec Kralove. Spora część pojazdów została już skasowana, reszta poddawana jest modernizacji wyposażenia elektrycznego.
Znacznie młodszymi trolejbusami eksploatowanymi w Pardubicach są Škody 21Tr, pochodzące z lat 2000 - 2004. Miasto zakupiło ich 15 sztuk. W dalszej kolejności, w latach 2006 - 2007 zakupiono sześć pojazdów Škoda 24Tr. Najmłodszymi trolejbusami jeżdżącymi po Pardubicach są mające polskie pochodzenie pojazdy Škoda 28Tr/Solaris. Sześć piętnastometrowych wozów została zakupiona w latach 2008 - 2009. W sumie obecnie w Pardubicach eksploatowanych jest 55 trolejbusów, które stacjonują w jednej zajezdni i obsługują 10 linii trolejbusowych.
Ciekawostkę stanowi fakt, że najnowsze pardubickie trolejbusy chyba jako jedyne w Czechach wyposażone są w tablice rejestracyjne. U naszych południowych sąsiadów nie ma wprawdzie obowiązku rejestracji trolejbusów, jednak Dopravní podnik města Pardubic a.s. postanowił wykonać numery taborowe właśnie w postaci tablic rejestracyjnych. Tak więc Škody 24Tr i Škoda 28Tr/Solaris posiadają tablice z oznaczeniem DPMP (od nazwy przewoźnika) i numerem taborowym. Tablice pełnią oczywiście jedynie funkcję ozdobną.