/** */

Trolejbusy w Europie

Czechy - Ostrawa

Ostrawa jest przemysłowym ośrodkiem, leżącym na północy Republiki Czeskiej, w pobliżu granicy z Polską. W mieście, poza dobrze zorganizowaną komunikacją tramwajową i autobusową, funkcjonuje również sieć trolejbusowa. W ostatnim czasie dobrze znane z ulic czeskich miast trolejbusy marki Škoda zastąpione zostały przez pojazdy zbudowane na bazie polskich Solarisów.

 

Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice Ostrawy w 1952 roku. Większość sieci powstała w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku w miejsce likwidowanego tramwaju wąskotorowego. Ostrawskie trolejbusy kursują po nieco bardziej pagórkowatej północno-wschodniej części miasta, do której obecna sieć tramwajowa praktycznie nie dociera.

 

Na początku dwudziestego pierwszego wieku w Ostrawie funkcjonowało 9 linii trolejbusowych oznaczonych numerami z przedziału od 101 do 111. Działała tylko jedna zajezdnia trolejbusowa, a sieć liczyła około 29,3 kilometra. Po mieście kursowało 65 trolejbusów, z czego 39 niskopodłogowych. 

 

Najstarszymi pojazdami eksploatowanymi na ostrawskiej sieci trolejbusów były Škody 14Tr. Wyprodukowane zostały w latach 1985 - 1991. Jeszcze na początku obecnego wieku w ruchu pozostawało 18 pojazdów tego typu. Wszystkie zostały poddane modernizacji. Obecnie zachowany został jeden egzemplarz, ale nie jest on wykorzystywany w ruchu liniowym. W podobnym wieku były przegubowe Skody 15Tr. Na początku obecnego wieku w eksploatacji pozostawało 9 sztuk z lat 1990 - 1991. Obecnie wszystkie pojazdy tego typu są wycofane z ruchu. Z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych pochodziły również 3 egzemplarze trolejbusów typu 17Tr. Z ich eksploatacji zrezygnowano jednak w latach 2006-2007. Jeden z nich zachowany został jako historyczny i pojawia się na okolicznościowej linii trolejbusowej. Ostatnią generacją oryginalnych trolejbusów Škoda były pojazdy oznaczone serią 21Tr, których piętnaście sztuk zakupiono w latach 1996 - 2002. Są to pierwsze ostrawskie trolejbusy niskopodłogowe. Obecnie są one stopniowo wycofywane z ruchu.

Trolejbus typu ...
Trolejbus 14TrM...
Trolejbus 14TrM...
Spotkanie dwóch...
Przegubowy trol...
Trolejbus 15Tr ...
Ostatni czynny ...
Trolejbusy 14Tr...
Wycofany z eksp...
Jeden z trzech ...
Trolejbus 21Tr ...
Trolejbus 21Tr ...
Trolejbus 21Tr ...
Trolejbus 21Tr ...
Trolejbus 21Tr ...
Trolejbus 21Tr ...

W 2003 roku na ulice Ostrawy wyjechały pierwsze trolejbusy zbudowane na bazie autobusów Solaris Urbino. Dzięki systematycznym zakupom przez kolejne lata, polskie trolejbusy zdominowały ostrawską sieć i praktycznie doprowadziły do wycofania z eksploatacji starszych modeli. Pojazdy te występują w trzech wersjach długości: dwunastometrowe, piętnastometrowe oraz osiemnastometrowe. Pierwsze pięć trolejbusów dwunastometrowych weszło do eksploatacji w 2003 i 2004 roku. W kolejnych latach ich liczba zwiększyła się do 14 sztuk. Wszystkie te pojazdy noszą oznaczenie Solaris Trollino 12AC.

Pierwszy ostraw...
Solaris Trollin...
Zdjęcie Solaris...
Solaris Trollin...
Solaris Trollin...
Pochodzący z ko...
Solaris Trollin...
 

W 2010 roku Ostrawa zakupiła dwa pierwsze trolejbusy noszące oznaczenie Škoda 26Tr Solaris. W sumie obecnie po mieście kursują 23 pojazdy tego typu. Najnowsze z nich posiadają nowe ostrawskie malowanie, w którym na ścianach pojazdu dominuje kolor modry.

Trolejbus Škoda...
Škoda 26Tr Sola...
Škoda 26Tr Sola...
Škoda 26Tr Sola...
Škoda 26Tr Sola...
   

Od 2015 roku w Ostrawie eksploatowane są trzy używane trolejbusy Solaris Trollino. Wcześniej przez dziesięć lat używane były przez TRN La Chaux-de-Fonds w Szwajcarii. Pojazdy te wyróżniają się nieco innym malowaniem.

Pochodzący ze s...
 

W latach 2003 - 2006 w mieście eksploatację rozpoczęły 4 trolejbusy Solaris Trollino 15AC. Są to pierwsze trolejbusy o tej długości na świecie. Najwyraźniej jednak nie do końca się sprawdziły, ponieważ nie kontynuowano ich zakupów. Dodatkowo, eksploatowanym pojazdom bliżej już do kasacji.

Pierwszy piętna...
Pierwszy piętna...
Solaris Trollin...
Solaris Trollin...
Czwarty i jak d...
 

W 2006 roku zakupiono pierwszy przegubowy trolejbus Solaris Trollino 18AC. W 2009 rozpoczęły się zakupy przegubowych trolejbusów noszących oznaczenie Škoda 27Tr Solaris. Do 2018 roku w mieście znalazło się w sumie 11 takich pojazdów. Także i w tym przypadku najnowsze pojazdy posiadają modre barwy.

Pierwszy ostraw...
Drugi przegubow...
Škoda 27Tr Sola...
Škoda 27Tr Sola...
 

Ostrawski park taborowy zamykają pojazdy marki SOR. W latach 2008 - 2018 w mieście eksploatowany był trolejbus SOR TN 12C. W ruchu pozostają dwa niskopodłogowe pojazdy SOR TNB12A i jego przegubowy odpowiednik SOR TNB18A, które początkowo przechodziły jazdy próbne, jednak w końcu zostały zakupione.

Jedyny eksploat...
Testowany na ul...
Wersja przegubo...
   

Obecnie po Ostrawie kursuje 9 linii trolejbusowych linii dziennych, noszących numery z przedziału od 101 do 109 oraz 3 linie nocne od numeru 111 do 113. Długość sieci wynosi 32 kilometry. W mieście eksploatowanych jest 69 trolejbusów. Stacjonują one w jednej zajezdni. Warto też wspomnieć o dwóch odcinkach, występujących na trasach linii 101 i 106, po których trolejbusy poruszają się bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Energię czerpią z posiadanych akumulatorów.

Trolejbus 21Tr ...
Trolejbusy stoj...
Trolejbus 14TrM...
    

Ostrawa może pochwalić się bogatym zbiorem historycznego taboru komunikacji miejskiej. Należą do niego również trolejbusy. Najstarszym zachowanym pojazdem jest Tatra T400 numer 26 pochodzi z 1954 roku. Škoda 8Tr6 numer 29 pochodzi z 1958 roku. Z trolejbusem tym łączna jest przyczepa Karosa B40 numer 141 z 1958. Škoda 9TrH23 numer 82 pochodzi z 1977 roku. Historyczny park taborowy zamyka wspomniany już wcześniej trolejbus Škoda Karosa 17Tr numer 3902 z 1990 roku.

Trójosiowy trol...
Trolejbus Škoda...
Trolejbus Škoda...
  

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 590 gości oraz 1 użytkownik.