Trolejbusy w Europie
Czechy - Ostrawa
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: poniedziałek, 12, listopad 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2537
Ostrawa jest przemysłowym ośrodkiem, leżącym na północy Republiki Czeskiej, w pobliżu granicy z Polską. W mieście, poza dobrze zorganizowaną komunikacją tramwajową i autobusową, funkcjonuje również sieć trolejbusowa. W ostatnim czasie dobrze znane z ulic czeskich miast trolejbusy marki Škoda zastąpione zostały przez pojazdy zbudowane na bazie polskich Solarisów.
Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice Ostrawy w 1952 roku. Większość sieci powstała w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku w miejsce likwidowanego tramwaju wąskotorowego. Ostrawskie trolejbusy kursują po nieco bardziej pagórkowatej północno-wschodniej części miasta, do której obecna sieć tramwajowa praktycznie nie dociera.
Na początku dwudziestego pierwszego wieku w Ostrawie funkcjonowało 9 linii trolejbusowych oznaczonych numerami z przedziału od 101 do 111. Działała tylko jedna zajezdnia trolejbusowa, a sieć liczyła około 29,3 kilometra. Po mieście kursowało 65 trolejbusów, z czego 39 niskopodłogowych.
Najstarszymi pojazdami eksploatowanymi na ostrawskiej sieci trolejbusów były Škody 14Tr. Wyprodukowane zostały w latach 1985 - 1991. Jeszcze na początku obecnego wieku w ruchu pozostawało 18 pojazdów tego typu. Wszystkie zostały poddane modernizacji. Obecnie zachowany został jeden egzemplarz, ale nie jest on wykorzystywany w ruchu liniowym. W podobnym wieku były przegubowe Skody 15Tr. Na początku obecnego wieku w eksploatacji pozostawało 9 sztuk z lat 1990 - 1991. Obecnie wszystkie pojazdy tego typu są wycofane z ruchu. Z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych pochodziły również 3 egzemplarze trolejbusów typu 17Tr. Z ich eksploatacji zrezygnowano jednak w latach 2006-2007. Jeden z nich zachowany został jako historyczny i pojawia się na okolicznościowej linii trolejbusowej. Ostatnią generacją oryginalnych trolejbusów Škoda były pojazdy oznaczone serią 21Tr, których piętnaście sztuk zakupiono w latach 1996 - 2002. Są to pierwsze ostrawskie trolejbusy niskopodłogowe. Obecnie są one stopniowo wycofywane z ruchu.
W 2003 roku na ulice Ostrawy wyjechały pierwsze trolejbusy zbudowane na bazie autobusów Solaris Urbino. Dzięki systematycznym zakupom przez kolejne lata, polskie trolejbusy zdominowały ostrawską sieć i praktycznie doprowadziły do wycofania z eksploatacji starszych modeli. Pojazdy te występują w trzech wersjach długości: dwunastometrowe, piętnastometrowe oraz osiemnastometrowe. Pierwsze pięć trolejbusów dwunastometrowych weszło do eksploatacji w 2003 i 2004 roku. W kolejnych latach ich liczba zwiększyła się do 14 sztuk. Wszystkie te pojazdy noszą oznaczenie Solaris Trollino 12AC.
W 2010 roku Ostrawa zakupiła dwa pierwsze trolejbusy noszące oznaczenie Škoda 26Tr Solaris. W sumie obecnie po mieście kursują 23 pojazdy tego typu. Najnowsze z nich posiadają nowe ostrawskie malowanie, w którym na ścianach pojazdu dominuje kolor modry.
Od 2015 roku w Ostrawie eksploatowane są trzy używane trolejbusy Solaris Trollino. Wcześniej przez dziesięć lat używane były przez TRN La Chaux-de-Fonds w Szwajcarii. Pojazdy te wyróżniają się nieco innym malowaniem.
W latach 2003 - 2006 w mieście eksploatację rozpoczęły 4 trolejbusy Solaris Trollino 15AC. Są to pierwsze trolejbusy o tej długości na świecie. Najwyraźniej jednak nie do końca się sprawdziły, ponieważ nie kontynuowano ich zakupów. Dodatkowo, eksploatowanym pojazdom bliżej już do kasacji.
W 2006 roku zakupiono pierwszy przegubowy trolejbus Solaris Trollino 18AC. W 2009 rozpoczęły się zakupy przegubowych trolejbusów noszących oznaczenie Škoda 27Tr Solaris. Do 2018 roku w mieście znalazło się w sumie 11 takich pojazdów. Także i w tym przypadku najnowsze pojazdy posiadają modre barwy.
Ostrawski park taborowy zamykają pojazdy marki SOR. W latach 2008 - 2018 w mieście eksploatowany był trolejbus SOR TN 12C. W ruchu pozostają dwa niskopodłogowe pojazdy SOR TNB12A i jego przegubowy odpowiednik SOR TNB18A, które początkowo przechodziły jazdy próbne, jednak w końcu zostały zakupione.
Obecnie po Ostrawie kursuje 9 linii trolejbusowych linii dziennych, noszących numery z przedziału od 101 do 109 oraz 3 linie nocne od numeru 111 do 113. Długość sieci wynosi 32 kilometry. W mieście eksploatowanych jest 69 trolejbusów. Stacjonują one w jednej zajezdni. Warto też wspomnieć o dwóch odcinkach, występujących na trasach linii 101 i 106, po których trolejbusy poruszają się bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Energię czerpią z posiadanych akumulatorów.
Ostrawa może pochwalić się bogatym zbiorem historycznego taboru komunikacji miejskiej. Należą do niego również trolejbusy. Najstarszym zachowanym pojazdem jest Tatra T400 numer 26 pochodzi z 1954 roku. Škoda 8Tr6 numer 29 pochodzi z 1958 roku. Z trolejbusem tym łączna jest przyczepa Karosa B40 numer 141 z 1958. Škoda 9TrH23 numer 82 pochodzi z 1977 roku. Historyczny park taborowy zamyka wspomniany już wcześniej trolejbus Škoda Karosa 17Tr numer 3902 z 1990 roku.