Trolejbusy w Europie
Czechy - Opawa
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: niedziela, 23, grudzień 2012 17:53
- PSMKMS
- Odsłony: 1855
Opawa jest średniej wielkości miastem, leżącym na Śląsku Cieszyńskim, tuż obok Ostrawy i polskiej granicy. Miasto położone nad rzeką Opawą po raz pierwszy wzmiankowane było w 1224 roku. Dziś może pochwalić się dość ładnym centrum, a także interesującą siecią trolejbusową.
Komunikacja miejska w Opawie zapoczątkowana została jednak przez tramwaje. W 1905 roku uruchomiono pierwszą linię tramwaju elektrycznego, poruszającego się po torach o szerokości 1000 mm. Sieć tramwajowa przez lata rozwijała się dość dobrze, do czasu gdy ktoś w 1952 roku postanowił wprowadzić na ulice Opawy trolejbusy. Tramwaje nie wytrzymały niestety konkurencji i w 1956 roku ostatecznie zjechały z ulic miasta. Odtąd podstawę komunikacji miejskiej w Opawie stanowią trolejbusy, które uzupełniane są liniami autobusowymi.
Najstarszymi pojazdami eksploatowanymi w Opawie są Škoda 14Tr. Z wyprodukowanych dla miasta w latach 1983 - 1996 roku trolejbusów do dnia dzisiejszego w eksploatacji pozostało 19 sztuk. W 2001 roku dołączył do nich jeden pojazd 21Tr. Potem, do miasta kupowane były już tylko Solarisy Trollino. Pierwszy z nich, oznaczony typem 12DC trafił w 2003 roku. W kolejnych latach do Opawy trafiło 15 sztuk Trollino 12AC, przy czy ostatnie egzemplarze wyposażone są również w silniki spalinowe, dzięki czemu mogą kursować poza siecią trolejbusową.
W chwili obecnej, w Opawie eksploatowanych jest więc 36 trolejbusów. Wszystkie stacjonują w jednej zajezdni i obsługują 10 normalnych linii (201-210) oraz jedną linię kursującą poza siecią trolejbusową (221). Pojazdy na tej linii wykorzystują do pracy zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy. Na odcinkach trasy, gdzie wisi sieć, wykorzystywany jest napęd elektryczny. Poza siecią, w trolejbusie załączany jest silnik spalinowy, dzięki czemu pojazd może kontynuować pracę na linii. Czas włączenia się trolejbusu z powrotem do sieci został zminimalizowany. Pojazd podjeżdża na stosowne stanowisko, pałąki podnoszą się automatycznie, a specjalne daszki nad kablami naprowadzają pałąki na sieć.