Trolejbusy w Europie
Czechy - Mariánské Lázně
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: niedziela, 23, grudzień 2012 18:36
- PSMKMS
- Odsłony: 1901
Mariańskie Łaźnie są jednym z najpiękniejszych, a zarazem najmłodszych uzdrowisk, leżących w zachodnich Czechach. Miasto położone jest w malowniczej dolinie, na wysokości 630 metrów n.p.m. Założone zostało na początku XIX wieku i właśnie z tego okresu pochodzi większość zabudowy, monumentalnych kamienic hoteli uzdrowiskowych. Na terenie miasta znajduje się 130 źródeł, z których 40 wykorzystywanych jest do celów leczniczych, począwszy od kuracji pitnych po kąpiele i inhalacje.
Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice Mariańskich Łaźni w 1952 roku. Historia transportu zbiorowego w tym uzdrowisku jest jednak znacznie dłuższa. W 1902 roku uruchomiono bowiem w mieście tramwaje, kursujące po torach o szerokości 1000 mm. Te jednak, podobnie jak w wielu innych czechosłowackich miastach, po drugiej wojnie światowej zostały zlikwidowane. Zastąpiły je właśnie trolejbusy. Pierwsza linia połączyła dworzec kolejowy z centrum uzdrowiska. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych sieć rozwijała się. Gorszy okres przyszedł w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Na przełomie ubiegłego i obecnego wieku całkiem poważnie rozważano zupełną likwidację trolejbusów. Jednak w latach 2004 - 2005 zakupiono pierwsze od dłuższego czasu, dwa nowe trolejbusy Škoda 24Tr Irisbus. W kolejnych latach, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, udało się zwiększyć liczbę nowych trolejbusów do 7 sztuk i jednocześnie skasować większość pamiętających lata osiemdziesiąte pojazdów Škoda 14Tr. Do dziś w mieście zachowały się dwa takie egzemplarze.
Obecnie, po uzdrowisku kursuje 5 linii trolejbusowych numer 3, 5, 6, 7 i 9, z czego jednak przez cały tydzień na ulicach miasta pojawiają się tylko dwie linie numer 3 i 5, skomunikowane na jednym z przystanków, by ułatwić przesiadanie się pomiędzy pojazdami. Natomiast część trasy linii numer 6 i 7 poprowadzona jest bez sieci trakcyjnej. Trolejbusy za każdym razem opuszczają więc pałąki, a prąd do silników elektrycznych dostarczany jest z prądnicy napędzanej silnikiem spalinowym.