/** */

Trolejbusy w Europie

Włochy - Mediolan

Podstawowym środkiem transportu w Mediolanie jest metro i szybka kolej miejska. System uzupełnia jednak bogata sieć tramwajów i autobusów, a także cztery linie trolejbusowe, z których większość kursuje po trasie obwodowej wokół centrum miasta. Sieć trolejbusowa w Mediolanie jest obecnie znacznie mniejsza niż przed laty.

 

Pierwszy trolejbus został zaprezentowany w Mediolanie podczas Światowej Wystawy w 1906 roku. Na uruchomienie regularnej linii trzeba było jednak czekać aż do 1933 roku. Sieć szybko się rozwinęła. Najbardziej charakterystycznym jej elementem było utworzenie dwóch tras okrężnych wokół centrum. Jedna z nich przebiegała w bliższej odległości, natomiast druga w dalszej. Ta ostatnia pierwotnie nosiła oznaczenie CE (circolare esterna). Sieć uzupełniały połączenia promieniste. W sumie w szczytowym okresie po mieście kursowało kilkanaście linii trolejbusowych.

 

Ciężki czas dla mediolańskich trolejbusów przyszedł na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Zdecydowano wówczas o likwidacji większości linii, zastępując je autobusami. W tym czasie planowano także przebudowę trasy CE na szybki tramwaj lub lekką kolej miejską. Z planów tych ostatecznie nic nie wyszło, a linie oznaczone ostatecznie numerami 90 "Circolare Destra" i 91 "Circolare Sinistra", co w tłumaczeniu oznacza "prawy okrąg" i "lewy okrąg", funkcjonują do dnia dzisiejszego.

 

Obecnie w Mediolanie ostały się cztery linie trolejbusowe. Poza wspomnianymi 90 i 91, po części ich okręgu kursuje linia numer 92. We wschodniej części miasta jeździ także linia numer 93. W tej chwili nie ma planów rozwoju sieci trolejbusowej w Mediolanie. Wprowadza się jedynie ułatwienia w przejeździe dla linii trolejbusowych między innymi poprzez wydzielanie osobnych jezdni i pasów. Linie trolejbusowe cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów i są zatłoczone praktycznie cały czas.

 

Obecnie w Mediolanie eksploatowanych jest ponad 130 trolejbusów. W zdecydowanej większości są to pojazdy przegubowe. Do najstarszych należą krótkie trolejbusy Socimi, oparte o konstrukcję autobusów Iveco 2470. Pochodzą one z 1983 roku. Spośród 70 pojazdów spora część została już wycofana z ruchu lub sprzedana zagranicę. Wozy te oznaczone były numerami z przedziału od 901 do 970. Z lat 1991 - 1992 pochodzą przegubowe trolejbusy Socimi/Bredabus zbudowane na bazie wozów Iveco 2480 i Bredabus 4001.18. Pojazdy te oznaczono odpowiednio numerami z przedziału 100 - 132 i 200 - 232. W chwili obecnej eksploatowanych jest po 20 sztuk z każdego rodzaju. Nowszy i niskopodłogowy tabor reprezentuje 8 trolejbusów Autodromo BusOtto, zbudowanych na podwoziu autobusów MAN, oznaczonych numerami 300 - 307, które niezbyt często pojawiają się na mieście. Ponadto, po Mediolanie kursuje 45 trolejbusów Van Hool AG300T noszących numery 700 - 744 oraz najnowsze 10 Irisbusów Cristalis oznaczonych numerami 400 - 409. Te ostatnie także dość rzadko wyjeżdżają na linię.

 

Mediolański tabor trolejbusowy stacjonuje w dwóch zajezdniach. Siec liczy w sumie 40,4 kilometra długości i jest obsługiwana przez miejskiego przewoźnika ATM. Starsze trolejbusy pomalowane są na pomarańczowe. Nowsze pojazdy są zielone z popielatym pasem u dołu.

Trolejbus Socim...
Trolejbusy poru...
Zdjęcie trolejb...
Trolejbus Breda...
Trolejbus Breda...
Trolejbus Van H...
Trolejbus Van H...
Trolejbus Van H...
Trolejbus Irisb...
Zdjęcie trolejb...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 510 gości oraz 1 użytkownik.