Trolejbusy w Europie
Włochy - Mediolan
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: niedziela, 14, maj 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1701
Podstawowym środkiem transportu w Mediolanie jest metro i szybka kolej miejska. System uzupełnia jednak bogata sieć tramwajów i autobusów, a także cztery linie trolejbusowe, z których większość kursuje po trasie obwodowej wokół centrum miasta. Sieć trolejbusowa w Mediolanie jest obecnie znacznie mniejsza niż przed laty.
Pierwszy trolejbus został zaprezentowany w Mediolanie podczas Światowej Wystawy w 1906 roku. Na uruchomienie regularnej linii trzeba było jednak czekać aż do 1933 roku. Sieć szybko się rozwinęła. Najbardziej charakterystycznym jej elementem było utworzenie dwóch tras okrężnych wokół centrum. Jedna z nich przebiegała w bliższej odległości, natomiast druga w dalszej. Ta ostatnia pierwotnie nosiła oznaczenie CE (circolare esterna). Sieć uzupełniały połączenia promieniste. W sumie w szczytowym okresie po mieście kursowało kilkanaście linii trolejbusowych.
Ciężki czas dla mediolańskich trolejbusów przyszedł na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Zdecydowano wówczas o likwidacji większości linii, zastępując je autobusami. W tym czasie planowano także przebudowę trasy CE na szybki tramwaj lub lekką kolej miejską. Z planów tych ostatecznie nic nie wyszło, a linie oznaczone ostatecznie numerami 90 "Circolare Destra" i 91 "Circolare Sinistra", co w tłumaczeniu oznacza "prawy okrąg" i "lewy okrąg", funkcjonują do dnia dzisiejszego.
Obecnie w Mediolanie ostały się cztery linie trolejbusowe. Poza wspomnianymi 90 i 91, po części ich okręgu kursuje linia numer 92. We wschodniej części miasta jeździ także linia numer 93. W tej chwili nie ma planów rozwoju sieci trolejbusowej w Mediolanie. Wprowadza się jedynie ułatwienia w przejeździe dla linii trolejbusowych między innymi poprzez wydzielanie osobnych jezdni i pasów. Linie trolejbusowe cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów i są zatłoczone praktycznie cały czas.
Obecnie w Mediolanie eksploatowanych jest ponad 130 trolejbusów. W zdecydowanej większości są to pojazdy przegubowe. Do najstarszych należą krótkie trolejbusy Socimi, oparte o konstrukcję autobusów Iveco 2470. Pochodzą one z 1983 roku. Spośród 70 pojazdów spora część została już wycofana z ruchu lub sprzedana zagranicę. Wozy te oznaczone były numerami z przedziału od 901 do 970. Z lat 1991 - 1992 pochodzą przegubowe trolejbusy Socimi/Bredabus zbudowane na bazie wozów Iveco 2480 i Bredabus 4001.18. Pojazdy te oznaczono odpowiednio numerami z przedziału 100 - 132 i 200 - 232. W chwili obecnej eksploatowanych jest po 20 sztuk z każdego rodzaju. Nowszy i niskopodłogowy tabor reprezentuje 8 trolejbusów Autodromo BusOtto, zbudowanych na podwoziu autobusów MAN, oznaczonych numerami 300 - 307, które niezbyt często pojawiają się na mieście. Ponadto, po Mediolanie kursuje 45 trolejbusów Van Hool AG300T noszących numery 700 - 744 oraz najnowsze 10 Irisbusów Cristalis oznaczonych numerami 400 - 409. Te ostatnie także dość rzadko wyjeżdżają na linię.
Mediolański tabor trolejbusowy stacjonuje w dwóch zajezdniach. Siec liczy w sumie 40,4 kilometra długości i jest obsługiwana przez miejskiego przewoźnika ATM. Starsze trolejbusy pomalowane są na pomarańczowe. Nowsze pojazdy są zielone z popielatym pasem u dołu.