Trolejbusy w Europie
Słowacja - Preszów
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: niedziela, 01, październik 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1547
Preszów jest trzecim co do wielkości miastem Słowacji, położonym we wschodniej części kraju. Mieszka tu nieco ponad 90 tysięcy ludzi. Przez wieki miasto słynęło z produkcji soli. Obecnie jest to ważny ośrodek przemysłowy, administracyjny oraz kulturalny. Szkielet transportowy miasta stanowi sieć trolejbusowa, którą uzupełniają również autobusy.
Miasto może pochwalić się bardzo ładnie odnowionym centrum. Przez jego środek z północy na południe przebiega ulica Główna, która została zamknięta dla ruchu i obecnie korzystają z niej przede wszystkim pojazdy komunikacji miejskiej. Historyczne centrum otaczają osiedla mieszkaniowe, które również są dość zadbane.
Początki komunikacji miejskiej w Preszowie sięgają 1949 roku. Wówczas na ulice miasta wyjechały autobusy. Decyzję o utworzeniu sieci trolejbusowej podjęto w 1958 roku. Preszowskie trolejbusy uruchomione zostały jako ostatnie przed falą likwidacji tego typu systemów transportowych na terenie Czechosłowacji w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Jako pierwsza powstała linia trolejbusowa łącząca Nižną Šebastovą przez centrum z Solivarem. W tej relacji kursuje obecnie linia numer 1. Sieć trolejbusową uruchomiono w maju 1962 roku. Zajezdnię otwarto w dzielnicy Šarišské Lúky w miejscowości... Ľubotice, położonej na północny-wschód od Preszowa. Funkcjonuje ona do dnia dzisiejszego. Stacjonują w niej zarówno trolejbusy, jak i autobusy.
W latach sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych sieć trolejbusowa cały czas się rozwijała. W okresie od 1977 do 1981 nastąpił poważny kryzys, związany z prowadzonymi w mieście licznymi remontami ulic. W tym czasie niemal odcięto zajezdnię trolejbusową. Na szczęście nie doszło do likwidacji sieci. Nastąpił za to jej dalszy rozwój. W 1985 roku trolejbusy dotarły na osiedle Sídliště III, stając się w końcu głównym środkiem transportu w mieście. W 1992 roku dokonano ostatniej rozbudowy sieci. Wówczas trolejbusy dotarły na osiedle Sekčov zlokalizowane na wzgórzach na wschód od centrum miasta.
W 1995 roku otwarto nową zajezdnię Solivar. Została ona zlokalizowana w pobliżu trasy na wspomniane wcześniej osiedle mieszkaniowe Sekčov, dzięki czemu skróciła się trasa dojazdu do końcówek w tej części miasta. Zajezdnia używana była do 2000 roku. Później jeszcze była uruchamiana sporadycznie w trakcie remontów ulic w centrum miasta. Obecnie wynajmowana jest jako baza transportowa dla prywatnych firm przewozowych, pozostając jednak cały czas w gestii przedsiębiorstwa komunikacyjnego.
Obecnie sieć trolejbusową w Preszowie niezmiennie obsługuje Dopravný podnik mesta Prešov. W mieście eksploatowane są 43 trolejbusy, kursujące na 8 liniach. Długość sieci wynosi 28,3 kilometra.
W Preszowie wciąż jeszcze eksploatowane są ostatnie trolejbusy Škoda 14Tr i Škoda 15Tr, kiedyś typowe dla czeskich i słowackich miast. Pojazdy te były dostarczane od 1982 do 2001 roku. W ruchu pozostały obecnie cztery krótkie i trzy przegubowe trolejbusy tego typu. Pojazd numer 78 pełni funkcję wozu historycznego. Trolejbusy te kursują po ulicach Preszowa właściwie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu.
W latach 2006 - 2008 zakupiono pierwsze niskopodłogowe trolejbusy Škoda 24Tr Irisbus i Škoda 25Tr Irisbus. W sumie w mieście pojawiło się siedem krótkich i pięć przegubowych wozów tego typu. Trolejbusy te obecnie również kursują właściwie tylko w dni powszednie.
Ulice Preszowa, w szczególności w dni wolne, zdominowały trolejbusy Škoda 30Tr SOR i Škoda 31Tr SOR. W 2016 roku zakupiono pięć krótkich pojazdów tego typu, natomiast od 2011 roku w sumie 19 przegubowych wozów, z czego większość przybyła do miasta w 2017 roku. Kursują one na wszystkich liniach w mieście.
Na koniec jeszcze dwie ciekawostki z Preszowa. Pierwsza z nich to skrzyżowanie zelektryfikowanej linii kolejowej z siecią trolejbusową. Tego typu punkty nie należą do częstych. W Preszowie występują w dwóch lokalizacjach. Pociągi przez takie skrzyżowania przejeżdżają z opuszczonymi odbierakami prądu. Trolejbusy pokonują je natomiast praktycznie niezauważalnie. Oczywiście wszystkie kable trakcyjne na takim przecięciu są od siebie odizolowane.
Druga ciekawostka, to autobusy kursujące na liniach trolejbusowych. Pomimo dnia wolnego i dostępnych trolejbusów w zajezdni, podczas wizyty w Preszowie udało mi się uwiecznić na zdjęciu autobus Solaris Urbino 12, obsługujący linię trolejbusową numer 1.
Komentarze