/** */

Trolejbusy w Europie

Słowacja - Żylina

Żylina położona jest w północno-zachodniej części Słowacji, w pobliżu granicy z Polską. Jest to czwarte co do wielkości miasto, a także najważniejszy ośrodek przemysłowy, naukowy i biznesowy w tej części kraju. Działa tu między innymi Uniwersytet Żyliński, który w 1996 został przekształcony z Wyższej Szkoły Transportu i Łączności. Miasto liczy około 80 tysięcy mieszkańców. Funkcjonuje tu najmłodsza sieć trolejbusowa na Słowacji, jedna z czterech obecnie eksploatowanych obok Bratysławy, Preszowa i Bańskiej Bystrzycy.

 

Plany uruchomienia komunikacji trolejbusowej w Żylinie sięgają 1985 roku, gdy w kilku słowackich miastach zamierzano wprowadzić ten środek transportu. Jednym z głównych założeń było zastąpienie najważniejszych linii autobusowych trakcją trolejbusową. W tym celu już w 1988 roku skorygowano sieć autobusową, dostosowując trasy i numery pod przyszłą sieć trolejbusową. W 1989 roku budowa sieci została jednak wstrzymana, między innymi z powodu realizacji podobnej inwestycji w Bańskiej Bystrzycy. Po przemianach gospodarczych początkowo wydawało się, że bez środków z budżetu centralnego nie uda się uruchomić sieci trolejbusowej. Ostatecznie jednak realizacji projektu podjęły się władze miasta.

 

Pierwszy odcinek uruchomiony został w listopadzie 1994 roku. Resztę sieci zrealizowano w ciągu kolejnych 10 lat. W rezultacie trolejbusy przejęły obsługę aż 75% przewozów w mieście. Żylińska sieć ma specyficzny okrężny charakter. Większość linii, szczególnie w centrum, kursuje jednokierunkowo. Przeciwnie do siebie, jednocześnie objeżdżając praktycznie całe miasto, jeżdżą linie numer 4 i 14. Dzięki takiemu rozwiązaniu, większość dzielnic i najważniejszych obiektów w mieście jest ze sobą dobrze skomunikowana. Co ciekawe, po objechaniu miasta i dojechaniu do przystanku, na którym dana linia rozpoczęła trasę, kontynuują jazdę jeden przystanek dalej. W ten sposób przystanek początkowy linii 4 jest końcowym przystankiem dla linii 14 i na odwrót. Zdublowanie tego odcinka pozwala zapewnić możliwość jazdy w obu kierunkach trasy okrężnej z dwóch części osiedla Vlčince.

 

Obecnie po Żylinie kursuje 46 trolejbusów, obsługujący 8 linii, przy czym trzy z nich jeżdżą tylko w dni powszednie. Eksploatacją sieci zajmuje się Dopravný podnik mesta Žiliny. Pierwotnie do jej obsługi zakupiono w latach 1994 - 1995 14 trolejbusów Škoda 15Tr i 15 przegubowych wozów Škoda 14Tr. Dziś pozostało ich w eksploatacji po 8 sztuk i obecnie niewielka części z nich wyjeżdża na ulice miasta w dni powszednie. W latach 2012 - 2014 zakupiono 7 trolejbusów Škoda 30Tr SOR i 8 przegubowych wozów Škoda 31Tr SOR. W 2017 roku park taborowy powiększył się o 3 trolejbusy Škoda 26Tr Solaris oraz 12 przegubowych Škoda 27Tr Solaris. Są to jedne z pierwszych trolejbusów zbudowanych na bazie konstrukcji autobusów Solaris Urbino IV generacji. Dzięki realizacji ostatniej dostawy, niemal cała sieć trolejbusowa w mieście może być obsługiwana przez pojazdy niskopodłogowe. Jesienią 2018 roku w Żylinie mają pojawić się kolejne nowe trolejbusy, w wyniku czego najstarsze pojazdy zupełnie znikną z ulic miasta.

Škoda 30Tr SOR ...
Škoda 30Tr SOR ...
Škoda 26Tr Sola...
Škoda 26Tr Sola...
Škoda 26Tr Sola...
Škoda 27Tr Sola...
Škoda 27Tr Sola...
Škoda 27Tr Sola...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 599 gości oraz 1 użytkownik.