Trolejbusy w Europie
Słowacja - Żylina
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Europie
- Opublikowano: środa, 04, lipiec 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1198
Żylina położona jest w północno-zachodniej części Słowacji, w pobliżu granicy z Polską. Jest to czwarte co do wielkości miasto, a także najważniejszy ośrodek przemysłowy, naukowy i biznesowy w tej części kraju. Działa tu między innymi Uniwersytet Żyliński, który w 1996 został przekształcony z Wyższej Szkoły Transportu i Łączności. Miasto liczy około 80 tysięcy mieszkańców. Funkcjonuje tu najmłodsza sieć trolejbusowa na Słowacji, jedna z czterech obecnie eksploatowanych obok Bratysławy, Preszowa i Bańskiej Bystrzycy.
Plany uruchomienia komunikacji trolejbusowej w Żylinie sięgają 1985 roku, gdy w kilku słowackich miastach zamierzano wprowadzić ten środek transportu. Jednym z głównych założeń było zastąpienie najważniejszych linii autobusowych trakcją trolejbusową. W tym celu już w 1988 roku skorygowano sieć autobusową, dostosowując trasy i numery pod przyszłą sieć trolejbusową. W 1989 roku budowa sieci została jednak wstrzymana, między innymi z powodu realizacji podobnej inwestycji w Bańskiej Bystrzycy. Po przemianach gospodarczych początkowo wydawało się, że bez środków z budżetu centralnego nie uda się uruchomić sieci trolejbusowej. Ostatecznie jednak realizacji projektu podjęły się władze miasta.
Pierwszy odcinek uruchomiony został w listopadzie 1994 roku. Resztę sieci zrealizowano w ciągu kolejnych 10 lat. W rezultacie trolejbusy przejęły obsługę aż 75% przewozów w mieście. Żylińska sieć ma specyficzny okrężny charakter. Większość linii, szczególnie w centrum, kursuje jednokierunkowo. Przeciwnie do siebie, jednocześnie objeżdżając praktycznie całe miasto, jeżdżą linie numer 4 i 14. Dzięki takiemu rozwiązaniu, większość dzielnic i najważniejszych obiektów w mieście jest ze sobą dobrze skomunikowana. Co ciekawe, po objechaniu miasta i dojechaniu do przystanku, na którym dana linia rozpoczęła trasę, kontynuują jazdę jeden przystanek dalej. W ten sposób przystanek początkowy linii 4 jest końcowym przystankiem dla linii 14 i na odwrót. Zdublowanie tego odcinka pozwala zapewnić możliwość jazdy w obu kierunkach trasy okrężnej z dwóch części osiedla Vlčince.
Obecnie po Żylinie kursuje 46 trolejbusów, obsługujący 8 linii, przy czym trzy z nich jeżdżą tylko w dni powszednie. Eksploatacją sieci zajmuje się Dopravný podnik mesta Žiliny. Pierwotnie do jej obsługi zakupiono w latach 1994 - 1995 14 trolejbusów Škoda 15Tr i 15 przegubowych wozów Škoda 14Tr. Dziś pozostało ich w eksploatacji po 8 sztuk i obecnie niewielka części z nich wyjeżdża na ulice miasta w dni powszednie. W latach 2012 - 2014 zakupiono 7 trolejbusów Škoda 30Tr SOR i 8 przegubowych wozów Škoda 31Tr SOR. W 2017 roku park taborowy powiększył się o 3 trolejbusy Škoda 26Tr Solaris oraz 12 przegubowych Škoda 27Tr Solaris. Są to jedne z pierwszych trolejbusów zbudowanych na bazie konstrukcji autobusów Solaris Urbino IV generacji. Dzięki realizacji ostatniej dostawy, niemal cała sieć trolejbusowa w mieście może być obsługiwana przez pojazdy niskopodłogowe. Jesienią 2018 roku w Żylinie mają pojawić się kolejne nowe trolejbusy, w wyniku czego najstarsze pojazdy zupełnie znikną z ulic miasta.