Trolejbusy w Polsce
Trolejbusy w Tychach
- Nadrzędna kategoria: Trolejbusy
- Kategoria: Trolejbusy w Polsce
- Opublikowano: niedziela, 02, sierpień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5784
W położonych na Śląsku Tychach funkcjonuje jedna z trzech sieci trolejbusowych w naszym kraju. Miasto przez lata uchodziło za typową "sypialnię" Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, jednak w dwudziestym pierwszym wieku podjęło działania na rzecz poprawy swojej pozycji w regionie. Również tutejsze trolejbusy w ostatnich latach przeszły wiele pozytywnych zmian.
Pierwsze wzmianki o Tychach pochodzą już z XV wieku. Dopiero jednak po II wojnie światowej w 1951 roku Tychy uzyskały prawa miejskie. Odtąd trwał burzliwy rozwój miasta. Ośrodek ten początkowo rozwijany był z myślą o stworzeniu tu zaplecza mieszkaniowego dla GOP-u. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Tychy zaczęły szukać innych możliwości rozwoju. Do miasta ściągnięto nowych inwestorów, rozpoczynając powolny proces przekształcania funkcji miasta.
W Tychach eksploatowana jest obecnie najmłodsza i zarazem najmniejsza sieć trolejbusowa w Polsce. Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice miasta w 1982 roku. Był to efekt swoistego eksperymentu. Poszukiwano bowiem tańszego i bardziej ekologicznego środka transportu. Od czasu powstania, tyskie trolejbusy cały czas się rozwijały, obejmując swoją siecią całe centrum miasta wraz z najważniejszymi osiedlami.
Początkowo w mieście eksploatowane były trolejbusy radzieckiej produkcji typu ZIU. W 1989 roku zakupiono pierwsze pojazdy marki Jelcz. Najpierw były to Jelcze PR110E, a później również 120MT i 120MTE. W Tychach pojawiły się także pojazdy sprowadzone ze zlikwidowanej sieci w Słupsku. Trolejbusy marki Jelcz na lata zdominowały tyskie ulice. Dopiero w latach 2002 - 2008 udało się zakupić 6 Solarisów Trollino w różnych wersjach. Były to pierwsze niskopodłogowe trolejbusy w Tychach.
Dzisiejszą sieć trolejbusową w mieście obsługuje firma Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. w Tychach, która powstała jako samodzielna spółka w wyniku wydzielenia komunikacji trolejbusowej ze struktur Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Tyskie Linie Trolejbusowe kursują na liniach trolejbusowych oznaczonych literami: A, B, C, D, E, F i G. Długość sieci wynosi 20 kilometrów i jest obsługiwana przez 24 trolejby Solaris Trollino 12. Układ linii komunikacyjnych zapewnia połączenie dworca kolejowego z dzielnicami mieszkaniowymi (osiedla B, D, E, F, G, H, K, O, R, T, W, Z) oraz ośrodkiem rekreacyjnym nad jeziorem Paprocańskim i zakładami przemysłowymi położonymi w podstrefie tyskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, we wschodniej części miasta. Zajezdnia Tyskich Linii Trolejbusowych zlokalizowana jest obecnie na terenie zajezdni autobusowej, mieszczącej się przy ulicy Towarowej.
Dzięki realizacji w latach 2012 - 2013 projektu odnowy taboru, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, do miasta trafiło 15 nowych Solarisów Trollino 12MB. Zastąpiły one trolejbusy marki Jelcz. Ostatnie z nich zostały wycofane w kwietniu 2015 roku. Od tego czasu, wszystkie tyskie trolejbusy są obecnie niskopodłogowe.
W 2014 roku przy dworcu kolejowym oddano do użytku nowy zintegrowany terminal komunikacyjny. Głównym jego elementem jest liczący 6 stanowisk dworzec autobusowy. Korzystają z niego również trolejbusy, które wcześniej kończyły trasę w zatoce przy ulicy Andersa, zlokalizowanej w pewnym oddaleniu od dworca kolejowego. W ramach terminalu funkcjonuje też parking P+R, mieszczący około 350 pojazdów oraz stacja wypożyczalni rowerów.
W grudniu 2018 roku do miasta trafiły trzy najnowsze Solarisy Trollino 12 IV generacji. Pojazdy te wyposażono w baterie trakcyjne litowo-tytanowe (LTO), umożliwiające przejechanie odcinka o długości do 30 kilometrów bez zasilania z sieci. Rozwiązanie to możne być użyteczne zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i w planowej obsłudze tras nie wyposażonych w sieć trakcyjną. Są to również pierwsze tyskie trolejbusy z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej.
We wrześniu 2019 roku oddano do użytku nowy fragment sieci trolejbusowej w mieście na odcinku od pętli Paprocany do nowej końcówki Sikorskiego Wiadukt. Trasa trolejbusów prowadzi wzdłuż ulic Sikorskiego i osiedla Z. Skierowano tu przedłużoną z Paprocan linię E oraz nową linię G. Obie obsługiwane są przez najnowsze tyskie trolejbusy Solarisy Trollino 12 IV z uwagi na brak sieci trakcyjnej na całej długości trasy. Na pętli Sikorskiego Wiadukt zlokalizowano krótki fragment sieci trakcyjnej, który służy do podładowania akumulatorów trolejbusów.