/** */

Trolejbusy w Polsce

Trolejbusy w Tychach

W położonych na Śląsku Tychach funkcjonuje jedna z trzech sieci trolejbusowych w naszym kraju. Miasto przez lata uchodziło za typową "sypialnię" Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, jednak w dwudziestym pierwszym wieku podjęło działania na rzecz poprawy swojej pozycji w regionie. Również tutejsze trolejbusy w ostatnich latach przeszły wiele pozytywnych zmian.

 

Pierwsze wzmianki o Tychach pochodzą już z XV wieku. Dopiero jednak po II wojnie światowej w 1951 roku Tychy uzyskały prawa miejskie. Odtąd trwał burzliwy rozwój miasta. Ośrodek ten początkowo rozwijany był z myślą o stworzeniu tu zaplecza mieszkaniowego dla GOP-u. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Tychy zaczęły szukać innych możliwości rozwoju. Do miasta ściągnięto nowych inwestorów, rozpoczynając powolny proces przekształcania funkcji miasta.

 

W Tychach eksploatowana jest obecnie najmłodsza i zarazem najmniejsza sieć trolejbusowa w Polsce. Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice miasta w 1982 roku. Był to efekt swoistego eksperymentu. Poszukiwano bowiem tańszego i bardziej ekologicznego środka transportu. Od czasu powstania, tyskie trolejbusy cały czas się rozwijały, obejmując swoją siecią całe centrum miasta wraz z najważniejszymi osiedlami.

 

Początkowo w mieście eksploatowane były trolejbusy radzieckiej produkcji typu ZIU. W 1989 roku zakupiono pierwsze pojazdy marki Jelcz. Najpierw były to Jelcze PR110E, a później również 120MT i 120MTE. W Tychach pojawiły się także pojazdy sprowadzone ze zlikwidowanej sieci w Słupsku. Trolejbusy marki Jelcz na lata zdominowały tyskie ulice. Dopiero w latach 2002 - 2008 udało się zakupić 6 Solarisów Trollino w różnych wersjach. Były to pierwsze niskopodłogowe trolejbusy w Tychach.

Trolejbus Jelcz...
Trolejbus Jelcz...
Trolejbus Jelcz...
Trolejbus Jelcz...
Zmodernizowany ...
Stara pętla tro...
Zmodernizowany ...
Trolejbus Jelcz...
Wyprodukowany w...
Trolejbus Jelcz...
Pierwszy tyski ...
Trolejbus Solar...

Dzisiejszą sieć trolejbusową w mieście obsługuje firma Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. w Tychach, która powstała jako samodzielna spółka w wyniku wydzielenia komunikacji trolejbusowej ze struktur Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Tyskie Linie Trolejbusowe kursują na liniach trolejbusowych oznaczonych literami: A, B, C, D, E, F i G. Długość sieci wynosi 20 kilometrów i jest obsługiwana przez 24 trolejby Solaris Trollino 12. Układ linii komunikacyjnych zapewnia połączenie dworca kolejowego z dzielnicami mieszkaniowymi (osiedla B, D, E, F, G, H, K, O, R, T, W, Z) oraz ośrodkiem rekreacyjnym nad jeziorem Paprocańskim i zakładami przemysłowymi położonymi w podstrefie tyskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, we wschodniej części miasta. Zajezdnia Tyskich Linii Trolejbusowych zlokalizowana jest obecnie na terenie zajezdni autobusowej, mieszczącej się przy ulicy Towarowej.

 

Dzięki realizacji w latach 2012 - 2013 projektu odnowy taboru, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, do miasta trafiło 15 nowych Solarisów Trollino 12MB. Zastąpiły one trolejbusy marki Jelcz. Ostatnie z nich zostały wycofane w kwietniu 2015 roku. Od tego czasu, wszystkie tyskie trolejbusy są obecnie niskopodłogowe.

Trolejbus Solar...
Trolejbus Solar...
Trolejbus Solar...
Trolejbus Solar...
Trolejbus Solar...
Trolejbus Solar...

W 2014 roku przy dworcu kolejowym oddano do użytku nowy zintegrowany terminal komunikacyjny. Głównym jego elementem jest liczący 6 stanowisk dworzec autobusowy. Korzystają z niego również trolejbusy, które wcześniej kończyły trasę w zatoce przy ulicy Andersa, zlokalizowanej w pewnym oddaleniu od dworca kolejowego. W ramach terminalu funkcjonuje też parking P+R, mieszczący około 350 pojazdów oraz stacja wypożyczalni rowerów.

Trolejbus Solar...
Zintegrowany dw...
Parking P+R prz...

W grudniu 2018 roku do miasta trafiły trzy najnowsze Solarisy Trollino 12 IV generacji. Pojazdy te wyposażono w baterie trakcyjne litowo-tytanowe (LTO), umożliwiające przejechanie odcinka o długości do 30 kilometrów bez zasilania z sieci. Rozwiązanie to możne być użyteczne zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i w planowej obsłudze tras nie wyposażonych w sieć trakcyjną. Są to również pierwsze tyskie trolejbusy z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej.

 

We wrześniu 2019 roku oddano do użytku nowy fragment sieci trolejbusowej w mieście na odcinku od pętli Paprocany do nowej końcówki Sikorskiego Wiadukt. Trasa trolejbusów prowadzi wzdłuż ulic Sikorskiego i osiedla Z. Skierowano tu przedłużoną z Paprocan linię E oraz nową linię G. Obie obsługiwane są przez najnowsze tyskie trolejbusy Solarisy Trollino 12 IV z uwagi na brak sieci trakcyjnej na całej długości trasy. Na pętli Sikorskiego Wiadukt zlokalizowano krótki fragment sieci trakcyjnej, który służy do podładowania akumulatorów trolejbusów.

Solaris Trollin...
Solaris Trollin...
Solaris Trollin...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1011 gości oraz 0 użytkowników.