Wydarzenia
Dzień Wszystkich Świętych 2023 w Krakowie - 28.10 - 2.11.2023
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: czwartek, 02, listopad 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2884
Okres uroczystości Wszystkich Świętych co roku jest czasem wytężonej pracy dla systemów transportu zbiorowego w naszym kraju. Również Kraków po raz kolejny przygotował się na przełom października i listopada. W 2023 roku zadanie było szczególnie trudne. Po raz pierwszy od niepamiętnych czasów, do największej nowohuckiej nekropolii w Grębałowie, nie można było dotrzeć tramwajem.
Na wiele tygodni przed 1 listopada wiadomym było, że okres uroczystości Wszystkich Świętych w 2023 roku w Krakowie nie będzie łatwy. Od wakacji trwały prace przy remoncie mostu Dębnickiego, które utrudniały możliwość przejazdu z północy na południe miasta. We wrześniu zamknięto trasę tramwajową na Salwator, rozpoczynając jej gruntowną przebudowę. Jednocześnie cały czas postępowała rozbudowa alei 29 Listopada, zlokalizowanej w pobliżu cmentarza Prądnik Czerwony. Dodatkowo, nieco ponad tydzień przed 1 listopada podjęto decyzję o częściowym zamknięciu ronda Polsadu, przez które prowadziła główna droga dojazdowa również do cmentarza Prądnik Czerwony. Budowa trasy tramwajowej z ulicy Mogilskiej do Mistrzejowic nie mogła poczekać dwóch tygodni. Jednak najtrudniejsza sytuacja wystąpiła w rejonie nowohuckiego cmentarza Grębałów. Zatory drogowe na ulicy Kocmyrzowskiej tworzyły się od zawsze, jednak dodatkowo w lipcu 2023 roku wstrzymano ruch tramwajów do pętli Wzgórza Krzesławickie z uwagi na postępującą budowę węzła drogi ekspresowej S7 oraz ruszającą rozbudowę ulicy Kocmyrzowskiej. W związku z tym, po raz pierwszy od niepamiętnych czasów, w dniu 1 listopada do cmentarza Grębałów nie można było dojechać tramwajem. Cały ciężar dowozu został przeniesiony na autobusy.
Z tego względu, w 2023 roku zaplanowano uruchomienie tylko 8 dodatkowych linii tramwajowych, oznaczonych numerami: 81, 82, 83, 84, 85, 87, 88 i 89. Tym razem zabrakło linii 86. Swoje trasy zmieniły również linie: 81, 85 i 87. Pierwsza z nich ponownie kursowała po trasie linii 19. Druga została skierowana do Mistrzejowic, zamiast do Wzgórz Krzesławickich. Trzecia linia kończyła trasę w zajezdni Nowa Huta. Powyższe zmiany, nie licząc linii 81, wynikały właśnie z powodu trwającej budowy węzła drogi ekspresowej S7 i braku możliwości dojazdu do Wzgórz Krzesławickich.
W trakcji autobusowej przewidziano funkcjonowanie rekordowej liczby 27 linii dodatkowych (rok wcześniej było ich 23): 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 809, 810, 811, 812, 814, 816, 820, 838, 842, 851, 854, 860, 863, 872, 883, 884, 886, 887 i 888. Zmieniły się trasy pięciu linii: 806, 809, 810, 860 i 874. Uruchomionych zostało aż 5 nowych linii: 800, 816, 842, 886 i 887. Linia 800 zapewniła dojazd w rejon cmentarza Salwator z pętli Cichy Kącik i Osiedle Podwawelskie. Linia 816 umożliwiła dojazd z pętli Aleja Przyjaźni do Wzgórz Krzesławickich. Linia 842 powróci po roku przerwy i połączyła cmentarz Prądnik Czerwony z cmentarzem Grębałów i pętlą Osiedle Na Stoku. Linia 886 kursowała zamiast tramwaju z Mistrzejowic na Wzgórza Krzesławickie, natomiast linia 887 z Alei Przyjaźni do pętli Cmentarz Grębałów.
Pierwsze wzmocnienia oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonie cmentarzy zaplanowano na sobotę i niedzielę 28 i 29 października. W tych dniach uruchomiono następujące dodatkowe linie tramwajowe: 81, 82, 83, 84, 85, 89 i autobusowe: 800, 801, 802, 803, 806, 810, 814, 816, 820, 838, 860, 863, 886 i 887. Do obsługi linii 81 skierowano Bombardiery NGT6. Na liniach: 82 i 84 kursowały wozy PESA 2014N, natomiast na liniach: 83, 85 i 89 wozy Stadler Tango Lajkonik i Bombardier NGT8. Na liniach autobusowych dominowały oczywiście przegubowce. Większe pojazdy wysłano również na linie: 128 i 193. Wyjątek stanowiły natomiast linie: 800 i 860, na które skierowano tabor standardowy.
W celu umożliwienia obsługi dodatkowych linii autobusowych w rejonie cmentarza Grębałów, na ulicy Kocmyrzowskiej przed przebudowywaną pętlą tramwajową Wzgórza Krzesławickie, przygotowano tymczasowy peron o długości około 150 metrów. Wyznaczono przy nim aż pięć stanowisk dla linii: 701, 810, 816, 842 i 887. Jak to zwykle bywa, linia jeżdżąca najdłużej, czyli 701, cieszyła się największym zainteresowaniem pasażerów. Również w rejonie Cmentarza Prądnik Czerwony w sobotę i niedzielę 28 i 29 października, na parkingu wykorzystywanym na co dzień przez samochody, przygotowano tymczasowy dworzec dla dodatkowych linii autobusowych.
Niestety, większość linii autobusowych przez całą sobotę tonęła w zatorach drogowych. Ogromne problemy z przejazdem występowały na ulicy Powstańców, Kocmyrzowskiej czy Darwina. Kolejki ustawiały się też do częściowo zamkniętego ronda Polsadu, szczególnie od strony ulicy Młyńskiej. Ponadto, skutkiem ubocznym zawężenia mostu Dębnickiego było przeniesienie ruchu na rondo Mogilskie, do którego korek wystawał na ulicę Lubomirskiego. Kierowcy, którzy nie chcieli stać w tym zatorze, blokowali przejazd tramwajom na ulicy Rakowickiej. Na szczęście, pomimo utrudnień i opóźnień wielu linii tramwajowych i autobusowych, oferta przewozowa została przygotowana na tyle bogato, że w rejonie poszczególnych cmentarzy nie występowały większe problemy z wejściem do pojazdów komunikacji miejskiej.
W niedzielę sytuacja na krakowskich ulicach była znacznie lepsza. Na pewno pomogła korzystna pogoda, a także... zmiana czasu. Wielu mieszkańców zdecydowało się wybrać na groby swoich bliskich wcześnie rano. Korzystali oni również z pojazdów komunikacji miejskiej. Jeszcze więcej wybrało jednak wizytę w centrum Krakowa, które popołudniu zapełniło się, niczym w trakcie wakacji. Na liniach specjalnych nie odnotowano praktycznie żadnych zmian w obsadzie taborowej.
Wzmocnienia w ofercie Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonie cmentarzy przewidziano również w dwa dni robocze, poprzedzające bezpośrednio 1 listopada. W poniedziałek i wtorek 30 i 31 października na ulice miasta wyjechały następujące dodatkowe linie tramwajowe: 81, 82, 83, 84 oraz autobusowe: 810, 883 (tylko 31 października), 886 i 887. Jednocześnie, w celu wygospodarowania taboru do obsługi linii cmentarnych, zawieszono linie: 19, 49, 132, 433, 482 i 511, a linie: 13 i 50 kursowały ze zmniejszoną częstotliwością.
Do obsługi linii 82 i 84 tym razem skierowano wagony Stadler Tango Lajkonik i Bombardier NGT8. Na linii 83 kursowały wozy Bombardier NGT6. Na linii 81 jeździły natomiast wozy EU8N i Bombardier NGT6. Tego typu tabor pojawił się również na linii 9. Dodatkowo, na linii 21 kursował skład E1+c3 - HW149+HB549.
W dniu 31 października po raz pierwszy w tym roku pojawiła się linia 883, kursująca wyłącznie po terenie Skawiny. Co ciekawe, skierowano do jej obsługi autobus przegubowy Solaris Urbino 18 IV numer DR529.
We środę 1 listopada, czyli w dzień Wszystkich Świętych, na krakowskie ulice wyjechały wszystkie zaplanowane, dodatkowe linie cmentarne. Jednocześnie zawieszono funkcjonowanie linii: 11, 100, 101, 105/405, 184, 189, a w godzinach 8:00 - 19:00 dodatkowo nie kursowały linie: 9, 107, 138, 142/442, 160, 163, 174 i 742. Częściej niż zwykle w dzień świąteczny jeździły linie: 1 i 5, natomiast rzadziej linie: 50 i 52.
W trakcji tramwajowej nie było większych niespodzianek. Do obsługi linii 81 skierowano Bombardiery NGT6. Na liniach: 82 i 84 kursowały wozy PESA 2014N, natomiast na liniach: 83, 85, 87 i 89 wozy Stadler Tango Lajkonik i Bombardier NGT8. Największym zainteresowaniem cieszyły się linie: 82, 83 i 84. W tramwajach linii: 81, 87 i 88 było zdecydowanie luźniej. Co ciekawe, skierowana do Mistrzejowic linia 85 również przewoziła wielu pasażerów.
Dodatkowo, do obsługi linii 83 wyjechały aż cztery pociągi 3x105Na: RZ213+RZ235+RZ236, RZ231+RZ232+RZ239, RZ255+RZ256+RZ257 i RZ264+RZ265+RZ260. Czy po raz ostatni? Co roku zadajemy sobie to pytanie. Na razie jednak nic nie wskazuje, aby ostatnie składy trójwagonowe mogło coś zastąpić.
Na tym nie koniec niespodzianek. W dniu 1 listopada mieliśmy bowiem debiut liniowy 58. wagonu Stadler Tango Lajkonik II. Wóz numer HY726 przez cały dzień kursował na linii 89. Na mieście brakowało już tylko dwóch nowych tramwajów o numerach: HY722 i HY723.
W trakcji autobusowej również obyło się bez poważniejszych zmian. Zaplanowano uruchomienie rekordowej liczby 27 linii dodatkowych (rok wcześniej było ich 23): 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 809, 810, 811, 812, 814, 816, 820, 838, 842, 851, 854, 860, 863, 872, 883, 884, 886, 887 i 888. Zmieniły się trasy pięciu linii: 806, 809, 810, 860 i 874. Uruchomionych zostało aż 5 nowych linii: 800, 816, 842, 886 i 887. Dużą ciekawostkę stanowiła obsługa linii 874. Po raz pierwszy na dodatkową linię cmentarną skierowano bowiem autobusy elektryczne. Były one ładowane na pętli Osiedle Kurdwanów.
Konieczność uruchomienia aż 5 dodatkowych, nowych linii, wynikała w głównej mierze z braku obsługi pętli Wzgórza Krzesławickie przez komunikację tramwajową. Z tego względu, autobusy kończyły trasę na tymczasowym peronie, zlokalizowanym na ulicy Kocmyrzowskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Architektów. Dodatkowo, na samej ulicy Kocmyrzowskiej wprowadzono wydzielone pasy autobusowe. Na odcinku od ulicy Darwina do ulicy Architektów funkcjonował jeden kierunek ruchu. Tu także na jeden dzień wprowadzony był pas dla komunikacji miejskiej. Dzięki temu, przejazd tego odcinka odbywał się bardzo sprawnie. Drugi pas autobusowy został wyznaczony już w poniedziałek 30 października na ulicy Kocmyrzowskiej, od skrzyżowania z ulicą Bulwarową do zakresu rozpoczęcia prac związanych z budową drogi ekspresowej S7. Pas ten planowano pozostawić na dłużej.
Przejazd ulicą Kocmyrzowską, w odróżnieniu od wcześniejszych dni, odbywał się bardzo płynnie. Zdecydowanie gorzej było na ulicy Darwina oraz ulicy Powstańców i Strzelców, gdzie przez cały dzień tworzyły się zatory drogowe, w których grzęzły również pojazdy komunikacji miejskiej. Wbrew pesymistycznym zapowiedziom niektórych, rozkopane Rondo Polsadu nie stanowiło większego problemu.
Czwartek 2 listopada był ostatnim dniem wzmocnień w ofercie Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonie cmentarzy. Na ulice miasta tym razem wyjechały linie: 81, 82, 83, 810, 883, 886 i 887. Zawieszone zostały natomiast linie: 49, 132, 433 i 482, a linia 50 kursowała rzadziej. Do obsługi linii 81 skierowano Bombardiery NGT6 i wozy EU8N. Na linii 82 kursowały Stadlery Tango Lajkonik II. Na linii 83 pojawiły się Bombardiery NGT6. Piękna pogoda sprawiła, że dodatkowe linie cieszyły się sporym zainteresowaniem pasażerów udających się na groby swoich bliskich.
Tegoroczny okres uroczystości Wszystkich Świętych pod względem komunikacyjnym tradycyjnie minął w Krakowie bardzo spokojnie. Niestety, po raz kolejny największe problemy wystąpiły w sobotę i niedzielę poprzedzającą dzień 1 listopada w rejonie cmentarza Prądnik Czerwony i Grębałów, gdzie autobusy utykały w korkach spowodowanych przez osoby chcące za wszelką cenę dotrzeć własnymi pojazdami pod bramy nekropolii. W kolejnych dniach 30 i 31 października, a przede wszystkim 1 i 2 listopada, sytuacja była już znacznie lepsza. Pomimo ogromnych obaw, udało się dowieźć wszystkich chętnych na Wzgórza Krzesławickie i to przy braku tramwajów. Tymczasowy przystanek na ulicy Kocmyrzowskiej funkcjonował całkiem nieźle. Jednocześnie, w końcu wyznaczono pas autobusowy, który pozostał po 1 listopada i jeszcze przez wiele miesięcy miał pełnić swoją funkcję.