Wydarzenia
Dni Otwarte krakowskich zajezdni - 2-3.03.2024
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: niedziela, 03, marzec 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 926
W sobotę i niedzielę 2 oraz 3 marca krakowskie MPK zorganizowało Dni Otwarte swoich dwóch zajezdni, w związku z obchodami 20. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. Pierwszego dnia wszyscy chętni mogli odwiedzić zajezdnię autobusową na Woli Duchackiej. W drugi dzień swoje bramy dla zwiedzających otworzyła zajezdnia tramwajowa Podgórze.
W tym roku mija 20. rocznica wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wydarzenie to miało miejsce 1 maja 2004 roku. Od tego czasu Polska i Kraków zmieniły się nie do poznania. Przy wsparciu środków europejskich udało się zbudować nowe trasy tramwajowe, a także zakupić setki wagonów tramwajowych i autobusów. Pojazdy te zostały zaprezentowane właśnie podczas Dni Otwartych.
Jako pierwsza swoje bramy dla zwiedzających otworzyła w sobotę 2 marca zajezdnia Wola Duchacka, w której eksploatowane są między innymi autobusy elektryczne. Właśnie te pojazdy stanowiły główną atrakcję podczas Dnia Otwartego. Podczas wizyty można było zobaczyć wszystkie typy autobusów na prąd eksploatowanych w naszym mieście wraz ze stanowiskami do ich ładowania i prezentacją tego procesu. Na tym jednak nie koniec. Pokazano bowiem również inne autobusy zakupione na przestrzeni ostatnich lat, w tym hybrydowe Volvo 7900A Hybrid czy Autosan M09LE. Wystawa obejmowała także nowoczesne radiowozy Nadzoru Ruchu, w tym pojazd elektryczny i hybrydowy.
Wszyscy chętni mogli odbyć podróż po terenie zajezdni Wola Duchacka na pokładzie jednego z dwóch autobusów. Elektryczny Solaris Urbino 12 IV miał dłuższą trasę, w ramach której przejeżdżano między innymi przez halę naprawczą oraz myjnię. Jelcz 272 Mex Ogórek okrążał natomiast zajezdnię bez wjazdu do budynków. Dzięki temu jednak, można było zobaczyć cały teren Stacji Obsługi, w tym miejsca gdzie ładowane są autobusy, plac postojowy, stację tankowania autobusów, halę obsługi codziennej, hale naprawcze i w końcu wspomnianą wcześniej myjnię.
Dodatkową atrakcję stanowiła wystawa historycznego taboru krakowskiego MPK. W jednej z hal zaprezentowano najciekawsze pojazdy o mniejszych gabarytach. Wśród nich największym zainteresowaniem cieszył się najstarszy krakowski autobus, czyli Durant Rugby L z 1929 roku. Obok nich pokazano dwa mikrobusy marki Nysa, samochód Nadzoru Ruchu i taksówkę zbudowane na bazie Fiata 125, a także samochód Tarpan.
W niedzielę 3 marca wszyscy chętni mogli odwiedzić zajezdnię Podgórze. Zaprezentowano tu nowoczesne, niskopodłogowe wagony tramwajowe, zakupione przy pomocy środków z Unii Europejskiej. Wśród nich były wozy Bombardier NGT6 i NGT8, a także PESA 2014N oraz Stadler Tango Lajkonik z obu kontraktów. Do każdego z pojazdów można było wejść, zasiąść za pulpitem motorniczego, a także zwiedzić przedział pasażerski. Na placu postojowym przygotowano także dwa wagony historyczne. Pierwszym z nich był najstarszy krakowski tramwaj normalnotorowy, czyli SN1 - 37 z 1912 roku. Obok niego stał wagon 4N numer 43.
Oprócz zajezdni, po raz kolejny można było odwiedzić halę Stacji Obsługi i Remontów, gdzie odnawiane i modernizowane są krakowskie tramwaje. Pokazano tu zarówno remontowany współczesny tabor, jak i przywracane do świetności historyczne pojazdy. Wśród najciekawszych był najnowszy wagon GT8N numer RF328, który cały czas czeka na debiut liniowy. Tuż obok stały dwa niskopodłogowe człony, przygotowane dla kolejnych wozów GT8N. Na kolejnych torach zaprezentowano odnowione wozy SN3 Zeppelin dla Krakowa i Norymbergi oraz odbudowywany wagon SN1.
Największą atrakcją tradycyjnie jednak cieszył się przejazd przez myjnię. Najczystszym tramwajem na zajezdni został tym razem Stadler Tango Lajkonik II numer RY832. Tramwaj ten objeżdżał całą Stację Obsługi dookoła, więc można było dokładnie ją oglądnąć, łącznie z placem postojowym.
Komentarze
I tylko szkoda że najwyraźniej żaden z tych trzech GT8N nie zostanie pomalowany w najnowszą odmianę malowania, czyli w całości na niebiesko.