Wydarzenia
Święto Bożego Miłosierdzia - 7.04.2024
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: niedziela, 07, kwiecień 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 815
Jak co roku, w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, w łagiewnickim Sanktuarium Bożego Miłosierdzia miały miejsce uroczystości związane ze Świętem Bożego Miłosierdzia. W 2024 roku po raz kolejny zjechali się tu pielgrzymi z Krakowa i nie tylko. Tradycyjnie specjalnie dla nich przygotowane zostały wzmocnienia oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Święto Bożego Miłosierdzia ustanowione zostało w 2000 roku. Odtąd każdego roku, w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, odbywają się uroczystości kościelne w krakowskim Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Przez lata pielgrzymi docierali do tego miejsca przy pomocy linii tramwajowej, prowadzącej wzdłuż ulicy Zakopiańskiej do Borku Fałęckiego. Od ubiegłego roku sytuacja uległa jednak zmianie. W 2022 roku otwarte zostało bowiem torowisko tramwajowe wzdłuż Trasy Łagiewnickiej. Dzięki temu, wiosną 2023 roku pielgrzymi po raz pierwszy do łagiewnickiego Sanktuarium mogli dojechać, korzystając z dedykowanego podziemnego przystanku, zlokalizowanego tuż obok niego. Rozwiązanie to bardzo ułatwiło obsługę całego wydarzenia. Na miejsce można bowiem odtąd dotrzeć od dwóch stron, a tramwaje kończą trasę nie tylko na pętli w Borku Fałęckim, ale również na Kurdwanowie.
W tym roku po raz pierwszy na łagiewnickie uroczystości bezpośrednią linią tramwajową mogli dojechać mieszkańcy Górki Narodowej i Prądnika Białego. Z osiedli tych kursowała bowiem linia 50, dzięki uruchomionej w ubiegłym roku nowej trasie tramwajowej. Dużym zainteresowaniem cieszyła się też linia autobusowa 196, która zapewniła bezpośredni dojazd z rejonu ulicy Kobierzyńskiej, a także Skotnik i Kostrza.
W tym roku ponownie przygotowano wzmocnienia oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie, w celu ułatwienia dojazdu pielgrzymów na uroczystości. Układ linii właściwie nie różnił się od ubiegłorocznego. Dokonano jedynie drobnych korekt w godzinach kursowania wybranych linii. Dojeżdżający na uroczystości mogli skorzystać z linii: 8, 10, 11, 22 i 50 oraz z dwóch dodatkowych linii numer: 42 i 48.
Wzorem ubiegłego roku, na linii 10 ponownie pojawiły się wagony PESA 2014N. Obsługiwały one wszystkie brygady dziesiątki. Dzięki temu, po roku przerwy znów można było zobaczyć najdłuższe krakowskie wagony tramwajowe na pętli w Pleszowie.
Linia 22 była jedyną w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, na której pojawił się tabor wysokopodłogowy. Zajezdnia Nowa Huta wysłała do jej obsługi wozy Stadler Tango Lajkonik, natomiast zajezdnia Podgórze dwa pociągi 3x105Na. Trójskładów na linii 22 kursowało jednak znacznie więcej. Wszystko z powodu awarii. Do obsługi brygady 22-06 rano wyjechał pociąg 105Na - RZ273+RZ275+RZ276, który szybko zastąpiony został przez skład 105Na - RZ213+RZ235+RZ236. Jeszcze przed południem został on podmieniony przez trójskład 105Na - RZ255+RZ256+RZ257. Na drugiej podgórskiej brygadzie 22-08 jeździł natomiast pociąg 105Na - RZ237+RZ238+RZ230. który popołudniu został zastąpiony przez pociąg 105Na - RZ226+RZ228+RZ229.
Ponownie uruchomiona została linia 42, kursująca z Osiedla Piastów po trasie linii 52 na ulicę Zakopiańską i dalej do Kurdwanowa. W tym roku nieznacznie ograniczono jej godziny kursowania ze zwiększoną częstotliwością do 10 minut. Do jej obsługi wysłano przede wszystkim wozy PESA 2014N, jednak pojawiły się też krótsze Stadlery Tango Lajkonik.
Linia 48 po raz drugi zastąpiła linię 24, kursując po jej wydłużonej trasie z Bronowic Małych na Kurdwanów i dalej do Borku Fałęckiego przez tunel wzdłuż Trasy Łagiewnickiej. Do jej obsługi skierowano wozy Bombardier NGT8 i Stadler Tango Lajkonik.
W rejonie łagiewnickiego Sanktuarium nie zabrakło kursujących tu codziennie linii: 8, 11 i 50. W przypadku ósemki w tym roku nie trzeba było dokonywać zmiany obsady taborowej. Linia ta bowiem od 2023 roku na stałe obsługiwana jest przez wagony Bombardier NGT8 i Stadler Tango Lajkonik. Na linii 11 ponownie zagościły wyłącznie wozy Bombardier NGT6. W tym roku dodatkowo jedenastka wyruszyła na miasto nieco wcześniej. Kursowanie rozpoczęła bowiem o godzinie 7:00, dzięki czemu możliwy był dojazd na wcześniejsze Msze Święte. W przypadku linii 50 wszystkie kursy wzorem ubiegłego roku zostały przedłużone do pętli w Borku Fałęckim. Na linii tej kursowały wyłącznie wagony o długości 32 metrów. W związku z dużym wykorzystaniem wagonów PESA 2014N, wozy Stadler Tango Lajkonik przez większą część dnia obsługiwały linię 52. Wieczorem natomiast część "Krakowiaków" została przekierowana z linii 42 na linię 52.
Tradycyjnie nie zabrakło pociągów rezerwowych. Do ich obsługi przeznaczono wagony EU8N oraz Bombardier NGT6. Pojawiły się one na niemal wszystkich liniach kursujących w rejonie łagiewnickiego Sanktuarium. Krótkie Bombardiery można było zobaczyć między innymi na liniach: 8 czy 22, natomiast EU8N na liniach: 11, 42, 48 czy 50.
W tym roku pierwszy raz od kilku lat nie uruchomiono specjalnej linii autobusowej numer 435, kursującej wcześniej z Łagiewnik na Piaski Nowe obok Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Centrum Jana Pawła II. W ubiegłym roku, po uruchomieniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej oraz przywróceniu ciągu pieszego pomiędzy oboma Sanktuariami, zainteresowanie tym połączeniem zdecydowanie spadło.
Święto Bożego Miłosierdzia ponownie upłynęło bardzo spokojnie. Udało się uniknąć poważniejszych problemów. W tym roku dało się zauważyć zauważalnie mniejszą liczbę osób udających się na uroczystości w godzinach porannych i to pomimo panującej od początku dnia ładnej pogody. Popołudniu natomiast liczba pielgrzymów utrzymywała się na poziomie zbliżonym do ubiegłych lat. Dzięki przygotowanym wzmocnieniom oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie, wszyscy chętni mogli zarówno dotrzeć, jak i powrócić z uroczystości kościelnych w wygodnych warunkach.
Komentarze