Wydarzenia
Festyn pod Kombinatem - 21.07.2024
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: niedziela, 21, lipiec 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 879
W niedzielę 21 lipca 2024 roku, w ramach trwającego 22. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej, zorganizowany został komunikacyjny Festyn pod Kombinatem. Wydarzenie to nawiązywało zarówno do tegorocznych obchodów 75-lecia istnienia Nowej Huty, jak i okresu PRL, gdy dzień 22 lipca był ważnym świętem państwowym.
W ramach kolejnej odsłony Krakowskiej Linii Muzealnej do obsługi linii 0 tym razem skierowano skład LH+Wismar numer 1076+506. Wrocławski wagon silnikowy po raz pierwszy zaprezentowany został w odnowionej malaturze. Połączono go ze szczecińską doczepą, która kanciastym i mocno przeszklonym kształtem pudła, przypominała wyglądu wozu LH. Nie była to jednak główna atrakcja dnia. Pod Kombinatem zorganizowano bowiem festyn, nawiązujący do okresu PRL. Na miejsce można było dotrzeć specjalnie uruchomioną w tym celu linią F, obsługiwaną przez historyczne autobusy.
Linia F funkcjonowała w godzinach od 10:30 do około 18:00 z częstotliwością co 30 minut po następującej trasie: Borek Fałęcki – ulica Zakopiańska, Wadowicka, Konopnickiej, aleja Krasińskiego, Piłsudskiego, Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa, Lubicz, Rondo Mogilskie, Mogilska, aleja Jana Pawła II, aleja Solidarności – Kombinat. Do jej obsługi skierowano w sumie pięć historycznych autobusów: Ikarus 280 numer 34260 (czerwony), Jelcz M121MB numer DJ680, Jelcz M11 numer 12240, Ikarus 620 numer 118 i Jelcz 021 numer 549 (przegubowy ogórek). Wśród kursujących pojazdów, największe zainteresowanie wzbudził Jelcz M121MB, który dotychczas praktycznie nie pojawiał się na ulicach miasta od czasu wycofania z liniowej eksploatacji.
Historycznymi autobusami, kursującymi na linii F, można było dotrzeć na Festyn pod Kombinatem, który zorganizowany został w godzinach 12:00 - 16:00 na pętli Kombinat. Na miejscu przygotowano wystawę historycznego taboru. Wśród zaprezentowanych pojazdów były SAN H-01 oraz pogotowie techniczne Jelcz RTO z przyczepą Gottfried Lindner. Oprócz tego, pokazano testowany na ulicach Krakowa, mierzący 6 metrów długości, chiński autobus elektryczny King Long. Tuż obok stał współczesny radiowóz nadzoru ruchu oraz dwie historyczne taksówki: Warszawa M20 i FSO 125p, którymi wożono pasażerów po ulicach Nowej Huty. Na najmłodszych czekały natomiast gry i zabawy. Wszyscy mogli też spróbować waty cukrowej i wody z saturatora.
Na tym nie koniec atrakcji. W godzinach 11:00 - 17:00 na trasie Kopiec Wandy - Kombinat - Zajezdnia Nowa Huta kursował bowiem historyczny skład N+ND numer 20+511, na pokładzie którego można było zwiedzić zajezdnię Nowa Huta.
Tramwaj kolejno przejeżdżał obok budynków hali utrzymania taboru, następnie przez plac postojowy, obok rozbudowywanego budynku hali obsługi taboru i w końcu obok hali przeznaczonej dla historycznych tramwajów. W tym przypadku największe zainteresowanie wzbudził rozbudowywany budynek, który powstawał w miejscu dotychczasowych hal SO2 i SO3. Pierwsza z hal służyła dotychczas do remontów taboru. W drugiej znajdowała się lakiernia. W ich miejscu powstać miał jeden obiekt. Na razie jednak z ziemi wystawały fundamenty, za wyjątkiem pozostawionej wschodniej części dawnej hali S02.
Całe wydarzenie cieszyło się sporym zainteresowaniem mieszkańców, jednak na szczęście zarówno w historycznych pojazdach, jak i na wystawie taboru pod Kombinatem nie było wielkiego tłoku. Dzięki temu, można było spokojnie skorzystać ze wszystkich atrakcji i to pomimo panującej upalnej, letniej pogody.